Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-17, 12:40
  #1
Medlem
kepi blancs avatar
Hej

Ursäkta om det blir en felpost.


Varför sker kemiska reaktioner, kan nån förklara varför och inte hur. Lite enkelt om det går.

mvh
kb
Citera
2009-10-17, 12:44
  #2
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Fysik -> Kemi

/Mod
Citera
2009-10-17, 15:24
  #3
Medlem
Reaktioner sker för att komponenterna i olika ämnen hellre binder till varandra än sin "vanliga partner". Huruvida de tycker om varandra har med energinivåer att göra. Man kan säga att naturen hela tiden strävar efter minsta möjliga energi...
Ibland kan man få saker att reagera som normalt inte skulle gjort det. T.ex. när du eldar ved. "Trä-ämnet" (kolväte) reagerar då med syre och bildar askan...det man gör då är att man alltså tillför energi utifrån (i form av värme/eld) och mha den energin så sker reaktionen. Normalt så reagerar ju inte syret i luften med trä.
Var ett försök att förklara det mycket enkelt...Nöjd?
Citera
2009-10-17, 16:00
  #4
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andreasputte
Ibland kan man få saker att reagera som normalt inte skulle gjort det. T.ex. när du eldar ved. "Trä-ämnet" (kolväte) reagerar då med syre och bildar askan...det man gör då är att man alltså tillför energi utifrån (i form av värme/eld) och mha den energin så sker reaktionen. Normalt så reagerar ju inte syret i luften med trä.
Var ett försök att förklara det mycket enkelt...Nöjd?

Det här tycker väl inte jag var ett speciellt bra exempel. Om jag inte har helt fel för mig så är eldandet av trä en spontan, exoterm process, den frigör alltså energi. Anledningen till att inte alla träd brinner i kontakt med syre är att det krävs en aktiveringsenergi (som jag antar i fallet trä är ganska hög) för att få reaktionen att starta. När den väl har startat förser den sig själv med den energin som behövs för att reaktionen ska fortsätta.

Det finns dock en massa icke-spontana reaktioner som kräver att arbete av någon sort tillförs för att reaktionen ska ske.
Citera
2009-10-18, 09:30
  #5
Medlem
kepi blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kepi blanc
Hej

Ursäkta om det blir en felpost.


Varför sker kemiska reaktioner, kan nån förklara varför och inte hur. Lite enkelt om det går.

mvh
kb

Tack så mycket, tar igen gamla ungdoms synder och läser in naturkunskap A & B.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback