2011-07-09, 14:47
Medlem
Paer86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Eller så bara äter du liite mindre på samtliga dagar och går ner ett halvkilo i veckan, skulle personligen tycka att det är bekvämare, men men.

Omsättningen går upp under fasta? Ämnesomsättningen höjs ju knappast vid fasta.

ja, det kan nog vara positivt, bättre att stimulera proteinsyntesen några ggr än inte alls, tror jag iaf.
Jag tror absolut att det är individuellt, och de flesta trivs säkert bättre med att äta ett litet underskott varje dag. Jag trivs dock väldigt mycket med att fasta en eller två dagar i veckan. Om jag vet att jag inte ska äta den dagen blir jag inte hungrig. Känner mig inte mätt heller utan jag glömmer bara bort det.

Har läst mycket på Kolozzeum i deras gigantiska tråd om periodisk fasta och där menade de mer kunniga på forumet att det är en myt att ämnesomsättningen går ned om man inte äter ofta, utan att det är tvärtom. Det gällde i ungefär 48h.

Jag kan heller inte komma på något negativt med att ta EAA ett par gången under fasta, men jag tänkte ändå fråga här ifall det var någon som kände till ämnet mer.
Citera
2011-07-09, 14:49
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Jag tror absolut att det är individuellt, och de flesta trivs säkert bättre med att äta ett litet underskott varje dag. Jag trivs dock väldigt mycket med att fasta en eller två dagar i veckan. Om jag vet att jag inte ska äta den dagen blir jag inte hungrig. Känner mig inte mätt heller utan jag glömmer bara bort det.

Har läst mycket på Kolozzeum i deras gigantiska tråd om periodisk fasta och där menade de mer kunniga på forumet att det är en myt att ämnesomsättningen går ned om man inte äter ofta, utan att det är tvärtom. Det gällde i ungefär 48h.

Jag kan heller inte komma på något negativt med att ta EAA ett par gången under fasta, men jag tänkte ändå fråga här ifall det var någon som kände till ämnet mer.
Fast du sa att ämnesomsättningen ökar.

Jag blir inte heller hungrig förrän efter första måltiden, du gör som du vill.
Citera
2011-07-17, 23:16
Medlem
Har nyss fått hem EAA

Riktigt bra guide!
Citera
2011-07-19, 19:09
Medlem
V6s avatar
Frågor:

1. Om man redan får i sig mer protein än man behöver per dag, är det då onödigt att använda sig av EAA?

2. Hur mycket protein behöver man per dag om man styrketränar regelbundet?

Tacksam för svar!
Citera
2011-07-19, 21:14
Medlem
Hajstryparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V6
Frågor:

1. Om man redan får i sig mer protein än man behöver per dag, är det då onödigt att använda sig av EAA?

Tacksam för svar!

Räkna på 2g protein per kilo kroppsvikt.
Citera
2011-07-19, 22:57
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Frågor:

Tacksam för svar!

1. Så länge mycket av det övriga ligger runt omkring träningspasset så förmodligen är det onödigt, ja.

2. 2g protein/ kgv är rekommendationen.
Citera
2011-07-19, 22:57
Medlem
V6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajstryparen
Räkna på 2g protein per kilo kroppsvikt.

Tusen tack! Nu återstår bara den frågan som jag i huvudsak ville ha svar på:

Även för denna fråga är jag tacksam för svar.
Citera
2011-07-20, 11:30
Medlem
BCAA

Ska man ta dem på samma sätt som EAA, dvs en del direkt innan och en del direkt efter eller ska man bara ta innan?
Citera
2011-07-20, 12:55
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alex.A
BCAA

Ska man ta dem på samma sätt som EAA, dvs en del direkt innan och en del direkt efter eller ska man bara ta innan?

På samma sätt som EAA. Om det är samma effekt du är ute efter det vill säga. Förhöjd proteinsyntes under som efter passet.
Citera
2011-07-20, 13:22
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Tusen tack! Nu återstår bara den frågan som jag i huvudsak ville ha svar på:

Även för denna fråga är jag tacksam för svar.

Jag tycker att EAA efter träning skulle vara till din fördel, även om det är marginellt.
Citera
2011-07-20, 14:20
Medlem
V6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Jag tycker att EAA efter träning skulle vara till din fördel, även om det är marginellt.

Så om jag har förstått det hela rätt så börjar musklerna att bygga upp sig efter styrketräning genom proteinsyntesen. Endast en liten del av proteinet man får i sig genom maten hjälper till vid uppbyggandet av musklerna. Så även om man redan får i sig en massa protein genom maten, betyder inte det att proteinsyntesen (som jag alltså tror är uppbyggandet av muskler) optimeras. För att optimera proteinsyntesen kan man använda sig av EAA.

Korrekt uppfattat av mig?
Citera
2011-07-20, 15:41
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Så om jag har förstått det hela rätt så börjar musklerna att bygga upp sig efter styrketräning genom proteinsyntesen. Endast en liten del av proteinet man får i sig genom maten hjälper till vid uppbyggandet av musklerna. Så även om man redan får i sig en massa protein genom maten, betyder inte det att proteinsyntesen (som jag alltså tror är uppbyggandet av muskler) optimeras. För att optimera proteinsyntesen kan man använda sig av EAA.

Korrekt uppfattat av mig?

Typ. Näringstimingen runt träningen (före med framför allt efteråt) är den som är allra viktigast. Såhär beskriver jag tidigare i tråden varför EAA/ vassle efter träningen kan vara en fördel:
Citat:
Varje muskler återuppbyggs X antal timmar efter varje pass beroende på hur hårt och tungt den har tränats. Säg att din biceps efter ett biceps-pass återuppbyggs i 24 timmar, tar du inte aminosyror direkt efter passet (om du inte redan har en stimulerad proteinsyntes), kommer detta återuppbyggnad inte påbörjas fören du får i dig mat kanske 60-90 minuter senare. Då missar du alltså 1 timme av dessa 24 vilket kanske inte låter så mycket, men många bäckar små som man brukar säga. På ett år blir detta 52 timmar, om muskeln tränas en gång i veckan.
https://www.flashback.org/sp31129649

Hoppas detta klarade ut vissa frågetecken.

P.S. Äter du däremot väldigt nära inpå träningen, säg 1-1½ timme innan passet, kan EAA:t vara ännu mindre viktigt. För då är förmodligen proteinsyntesen redan maximerad under passets gång, och efter passet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in