Citat:
Ursprungligen postat av V6
Så om jag har förstått det hela rätt så börjar musklerna att bygga upp sig efter styrketräning genom proteinsyntesen. Endast en liten del av proteinet man får i sig genom maten hjälper till vid uppbyggandet av musklerna. Så även om man redan får i sig en massa protein genom maten, betyder inte det att proteinsyntesen (som jag alltså tror är uppbyggandet av muskler) optimeras. För att optimera proteinsyntesen kan man använda sig av EAA.
Korrekt uppfattat av mig?
Typ. Näringstimingen runt träningen (före med framför allt efteråt) är den som är allra viktigast. Såhär beskriver jag tidigare i tråden varför EAA/ vassle efter träningen kan vara en fördel:
Citat:
Varje muskler återuppbyggs X antal timmar efter varje pass beroende på hur hårt och tungt den har tränats. Säg att din biceps efter ett biceps-pass återuppbyggs i 24 timmar, tar du inte aminosyror direkt efter passet (om du inte redan har en stimulerad proteinsyntes), kommer detta återuppbyggnad inte påbörjas fören du får i dig mat kanske 60-90 minuter senare. Då missar du alltså 1 timme av dessa 24 vilket kanske inte låter så mycket, men många bäckar små som man brukar säga. På ett år blir detta 52 timmar, om muskeln tränas en gång i veckan.
https://www.flashback.org/sp31129649
Hoppas detta klarade ut vissa frågetecken.
P.S. Äter du däremot väldigt nära inpå träningen, säg 1-1½ timme innan passet, kan EAA:t vara ännu mindre viktigt. För då är förmodligen proteinsyntesen redan maximerad under passets gång, och efter passet.