Det tar 60 minuter för koffein att börja verka i kroppen. Tar du den 40 minuter innan kommer inte den önskade effekten inte infinna sig fören 20 minuter in i passet.
Den kan ersätta proteinet i Gainern, men inte kolhydraterna.
Kanske låter som en dum fråga för er kunniga men hur gör man då om man ska använda både eaa och gainer? kör man eaa innan och gainer efter? Eller är det bara en onödig kombo?
Kanske låter som en dum fråga för er kunniga men hur gör man då om man ska använda både eaa och gainer? kör man eaa innan och gainer efter? Eller är det bara en onödig kombo?
Gainer är alltid onödigt. Att lära sig äta mat tjänar man på i långa loppet. Men ska man nödvändigtvis fortsätta med gainern är EAA innan och gainer efter det bästa, ja.
Om jag tar en skopa (~8g) eaa från märket FX (smaksatt) Innehåll:
INNEHÅLL PER 6 GRAM
Ribosyn-8™ Complex (fria essentiella aminosyror) 4,8 gram
varav grenade aminosyror (BCAA) 3,5 gram
Hur mycket protein motsvarar det?
Har nämligen precis bytt från whey till EAA, och innan låg proteinnivån på närmare 70g protein eftersom jag tog lite innan, under passet och efter passet. Nu när jag kör på EAA så känns det som att jag inte får i mig något protein alls.
Så hur mycket motsvarar dessa mängder EAA i protein? (Tar en skopa före och en efter passet)
Om jag tar en skopa (~8g) eaa från märket FX (smaksatt) Innehåll:
INNEHÅLL PER 6 GRAM
Ribosyn-8™ Complex (fria essentiella aminosyror) 4,8 gram
varav grenade aminosyror (BCAA) 3,5 gram
Hur mycket protein motsvarar det?
Har nämligen precis bytt från whey till EAA, och innan låg proteinnivån på närmare 70g protein eftersom jag tog lite innan, under passet och efter passet. Nu när jag kör på EAA så känns det som att jag inte får i mig något protein alls.
Så hur mycket motsvarar dessa mängder EAA i protein? (Tar en skopa före och en efter passet)
MVH
Citat:
EAA räknas i o f s in i proteinmängden. 10 gram EAA motsvarar mer än 20 gram vanligt protein.
Hur vet man att sin bcaa produkt är bra egentligen? Ja tkr de känns "bättre" med protein eftersom det är mer omtalat och mainstream men ändå så kör ja aminosyror. Min produkt är från nordic nutrition (?) relativit billigt typ 100 och har 80 doseringar tror ja, i varje dosering är det 5 gram aminosyror. Men e lite orolig om den är bra eller ej, så hur vet man?
Källa? Det handlar om att gå in i specifika livsmedel och sådana studier finns det väldigt få av. Däremot kan man med hjälp av studier där man analyserat proteinsyntesen säga att 10g EAA stimulerar proteinsyntesen lika bra som 30g köttprotein. Därav kan denna slutsats dras.
Hur vet man att sin bcaa produkt är bra egentligen? Ja tkr de känns "bättre" med protein eftersom det är mer omtalat och mainstream men ändå så kör ja aminosyror. Min produkt är från nordic nutrition (?) relativit billigt typ 100 och har 80 doseringar tror ja, i varje dosering är det 5 gram aminosyror. Men e lite orolig om den är bra eller ej, så hur vet man?
Ingenting man kan känna av direkt. Kollar du över Atlanten (i USA) använder alla BCAA. Det beror alltså lite på vart man bor, vad som är mainstream.
Har förtsått att EAA lämpar sig väldigt bra vid deff.
Men nu är det så att jag är 177 cm lång och väger 60 kg så att deffa är inte precis vad jag är ute efter.
Gör jag ändå rätt i att använda mig av EAA innan träningen eller kan jag då lika bra käka protein pulver innan eller helt enkelt mer mat?