2010-07-18, 19:24
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Denna gör ju inte det, måste ha fått en gammal batch Min gamla EsaPro färgade av sig knallgult, den "nya" jag beställde färgar inte av sig alls, smakar mkt mindre och har en äcklig eftersmak.
Japp gammal batch, tydligen hittade de en pall inne på lagret.... Suck, jag som köpte två burkar
Citera
2010-07-20, 14:19
Medlem
tjuven018s avatar
Hur bör man använda EAA under deff?
Citera
2010-07-20, 14:30
Medlem
nicke.orebros avatar
Tar mig friheten att citera BengtZz:

Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
När/hur och hur mycket EAA bör jag inta?
När?
Direkt innan och direkt efter din träning.
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt EAA skall man inte ha ätit mat en timme innan(helst längre tid), eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver. Det är väldigt viktigt att det är på tom mage, annars finns det en risk att man inte ut någon effekt av sitt EAA. Det beror också på hur tom ens mage är och vad exakt som definierar tom mage. Dricker man sitt EAA med en måltid kan man dock räkna med att effekten av EEA:t blir negligerat med resten av måltiden.

Äta(komplett måltid) ---> En timme(helst mer) ---> EAA ---> (Styrke)träning ---> EAA ---> 30 till 60 minuter ---> Äta mat(komplett måltid)

En komplett måltid skall vara de makronutrienter(protein, fett och kolhydrat) du nyttjar och helst en minimumdos av 30g protein, en större mängd kcal är att föredra intill träningspasset i din kompletta måltid.
Hur mycket?
10g räcker. Mer per gång är inte bättre i detta syftet.

Deff som bulk

Som vanligt rekomenderar jag EAA med naturell smak. Man hoppas snart måltidsdryck på flaska skall komma med den goda smaken =)
Citera
2010-07-20, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nicke.orebro
Tar mig friheten att citera BengtZz:

Deff som bulk

Som vanligt rekomenderar jag EAA med naturell smak. Man hoppas snart måltidsdryck på flaska skall komma med den goda smaken =)

Varför rekommenderar du naturell? Har endast hört klagomål om att det smakar päck.
Brutal berry breezer eller vad fan den nu heter på EAA FX är ju awesome förresten.
Citera
2010-07-21, 12:07
Medlem
Stor-Franks avatar
Hur länge varar effekten av 10g eaa... Finns det några studier om detta? Det enda jag har kunnat läsa mig till är att effekten är helt borta efter 60min...
Hur stor nytta gör det då att fylla på under passet? Förmodligen onödigt om man kör korta pass men om man tränar 1,5tim? Hittar inte fakta om detta, nån kunnig här?
Själv kör jag förövrigt 7g eaa + 5g extra leucin + 42g dextro innan och efter träning.
Citera
2010-07-21, 12:17
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Hur länge varar effekten av 10g eaa... Finns det några studier om detta? Det enda jag har kunnat läsa mig till är att effekten är helt borta efter 60min...
Hur stor nytta gör det då att fylla på under passet? Förmodligen onödigt om man kör korta pass men om man tränar 1,5tim? Hittar inte fakta om detta, nån kunnig här?
Själv kör jag förövrigt 7g eaa + 5g extra leucin + 42g dextro innan och efter träning.
Det handlar om en piss i nilen. Den akuta effekten är inte speciellt lång iaf. Tränar du samma muskler flera dagar i rad eller?
Citera
2010-07-21, 12:24
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Det handlar om en piss i nilen. Den akuta effekten är inte speciellt lång iaf. Tränar du samma muskler flera dagar i rad eller?
Nej, 1-2gånger i veckan.
Citera
2010-07-21, 12:37
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Nej, 1-2gånger i veckan.
Jag antar att du inte äter inom 30-60min efter ett pass? För annars ser jag ingen anledning till att köra på snabba kolhydrater efter passet.
Citera
2010-07-21, 12:42
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Jag antar att du inte äter inom 30-60min efter ett pass? För annars ser jag ingen anledning till att köra på snabba kolhydrater efter passet.
Jodå jag äter inom 30-40min efter träning, dock oftast ganska snålt på kolisar. Det är därför + frisättning av insulin.
Citera
2010-07-21, 12:56
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Jodå jag äter inom 30-40min efter träning, dock oftast ganska snålt på kolisar. Det är därför + frisättning av insulin.
Släng in lite riskakor och saken är biff? Fast trivs du med kolisarna i pulverform så kör på, mättar rätt kasst. Varför vill du få en frisättning av insulin, jag fick upp diabetiker i skallen direkt jag såg insulin, kanske stämmer?
Citera
2010-07-21, 13:16
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Släng in lite riskakor och saken är biff? Fast trivs du med kolisarna i pulverform så kör på, mättar rätt kasst. Varför vill du få en frisättning av insulin, jag fick upp diabetiker i skallen direkt jag såg insulin, kanske stämmer?
Nej inte diabetes... Insulin är antikatabolt och hjälper till att transportera näringsämnen till muskelcellerna. Men det har störst effekt innan träning iof...
Citera
2010-07-21, 13:28
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Nej inte diabetes... Insulin är antikatabolt och hjälper till att transportera näringsämnen till muskelcellerna. Men det har störst effekt innan träning iof...
Snabba kolhydrater påverkar bara proteinbalansen marginellt, större delen kommer ifrån träning och proteintillskott. Den positiva effekten de snabba kolhydraterna har är också fördröjd som jag förstått det. Så mitt råd är att lägga kalorierna vid maten istället

EAA stimulerar proteinsyntesen maximalt av sig självt utan kolhydrater också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in