• 1
  • 2
2009-10-16, 23:06
Medlem
torleifnr1s avatar
Det är så att jag snart fyller år och hade tänkt bjuda över några vänner på middag. Problemet med detta är att jag rent ut sagt är värdelös på att laga mat. Jag har kollat runt lite i kokböckerna hemma utan att hitta något av intresse så nu vänder jag mig till er på FB.

Då jag fick ett tips om struktur så ändrar jag därför mitt första inlägg:

Tre rätters:
Förrätt, varmrätt, efterrätt.
Dryck:
Öl.
Sällskap på 5-7 personer (vet ej i nuläget).
Åldersgrupp: 19-24

Förslag behövs, jag har tid tills nästa torsdag på att pröva mig på ett par rätter ni föreslår. Lättlagade rätter som ändå har lite stil och som passar in på mina kriterier där uppe.

Tack på förhand.
/Kocken!
Senast redigerad av torleifnr1 2009-10-16 kl. 23:46. Anledning: Dålig formulering.
Citera
2009-10-16, 23:08
Medlem
Oxfilé.
Citera
2009-10-16, 23:10
Medlem
något fint gott kött
grönpepparsås (pulver som man rör ihop med vatten och mjölk är jättegod)
och klyftpotatis eller liknande (ska enligt mig vara lite knapriga)
grönsaker får du bestämma själv.

jag gjorde denna mat idag och det är rätt så svårt att misslyckas ifall man vet hur man steker köttet bra och det är gott som faan
Citera
2009-10-16, 23:13
Medlem
torleifnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer
något fint gott kött
grönpepparsås (pulver som man rör ihop med vatten och mjölk är jättegod)
och klyftpotatis eller liknande (ska enligt mig vara lite knapriga)
grönsaker får du bestämma själv.

jag gjorde denna mat idag och det är rätt så svårt att misslyckas ifall man vet hur man steker köttet bra och det är gott som faan

Det som jag tänkte på är att det känns så himla standard. Pommes, klyftpotatis eller bakpotatis. Är det jag som är ute och cyklar eller?
Vill ha någonting som är "wow, det här var någonting som jag inte ser ofta" som är lätt att tillaga, det kankse inte finns något sådant utan att kräva färdigheter i köket?
Citera
2009-10-16, 23:15
Medlem
Stek Fläskfile olivolja, salt/peppar, spiskummin.

Köp potatis(fastpotatis) gör klyftor, köp morötter som är rätt tunna (de blir godast) men funkar fint med vanliga morötter sedan skär du dem i tunna stavar. lägg allt på en plåt. Häll olivolja på, salt/peppar, rosmarin krydda och soya. Kör den i ugnen på 225 Grader i 45min ca.

Sås: lättkrämfresh, Sweet Soure Suce, salt/peppar. smaka testa "höfta"/"hofta"

Eller bea-sås.

Enkelt och gott. funkar med vin / Öl.
Citera
2009-10-16, 23:15
Medlem
raintimes avatar
En gryta med fläskfilé som serveras med ris är aldrig fel åt detta idag
Citera
2009-10-16, 23:20
Medlem
Inte någon kulinarisk upplevelse kanske men...vad fan, tacos är väl lite festligt ändå? Och HELT omöjligt att misslyckas med!
Citera
2009-10-16, 23:20
Medlem
hmm.. potatisgratäng då? då får du lägga ner lite mer arbete men det finns en chans att det går helt åt helvete för dig ifall du är helt IQ befriad i köket.

nudelsoppa och knäckebröd kanske är något?
nä förlåt nu jävlas jag bara. men annars kan du göra mycket med köttfärs med. biffar, hamburgare, köttfärssås osv. dock så tycker jag att det första jag skrev är bäst, det är även relativt lätt att göra och blir alltid gott (med vissa få undantag)
Citera
2009-10-16, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torleifnr1
Det som jag tänkte på är att det känns så himla standard. Pommes, klyftpotatis eller bakpotatis. Är det jag som är ute och cyklar eller?
Vill ha någonting som är "wow, det här var någonting som jag inte ser ofta" som är lätt att tillaga, det kankse inte finns något sådant utan att kräva färdigheter i köket?
Hur flott ska det vara?
Gör ett par pajer själv: Gör köttfärssås respektive äggstanning med räkor som petar i när äggstanningen fått färdig konsistens.
Lägg smördeg (finns i kyldisken) som botten och över som ett snyggt rutmönster och in i ugnen på 225 grader i tio minuter.
En vanlig grönsallad till och du har en god middag som är perfekt till både pilsner och rödvin.

Annars har jag ett recept på fläskfilé som jag tycker är gott:
En italiensk kock lärde mig det.
Helstek fläskfilén i ungefär en halvtimme. (70-75 grader om du har en köttermometer.)
Under tiden kokar du upp en halvliter tomatsoppa (osötad) som du kryddar med salt och peppar. I denna häller du i kalvbuljong och låter stå och koka i hop sig. Om det behövs kan du reda av med maizena.
Samtidigt låter du skivad potatis och palsternacka koka upp. Rör försiktigt ned det i tomatsåsen och häll i lite vispgrädde.
Dela fläskfilén i centimetertjocka skivor och lägg i en gratängform. Häll över såsen med potatis och palsternacka och servera.
Receptet är lagom för fyra personer.

PS. Tar en halvtimme.
Senast redigerad av smålandtintin 2009-10-16 kl. 23:28.
Citera
2009-10-16, 23:27
Medlem
Papa.Ubus avatar
Jag skulle tro att en gryta är det bästa du kan göra, kräver minimal passning, är svårt att misslyckas med, och är alltid riktigt gott så här i höstmörkret. Satsa gärna på en enkel gryta, kanske rent av kalops, men leta rätt på riktigt fint kött, någon god potatis, gärna lokalt odlad. Jag bjöd på kalops sist vi hade folk över, och det blev otroligt uppskattat. Dessutom så slipper du välkomna gästerna stinkandes av stekos, utan kan i lugn och ro ta emot gästerna.

Till efterätt gör de en äppelpaj, smulpaj är i princip omöjligt att misslyckas med.
Senast redigerad av Papa.Ubu 2009-10-16 kl. 23:30.
Citera
2009-10-16, 23:28
Medlem
torleifnr1s avatar

Det där lät faktiskt som en riktig succe, ska nog försöka göra en sådan laddning för att se hur jag lyckas då det är en vecka kvar tills jag fyller år. Ville vara ute i tid för att kunna testa på att tillaga det jag bestämmer mig för. Tack för tipset.

Ja jag gillar verkligen det konceptet, problemet är dock att jag ALLTID bjuder på det när jag har främmande och det är samma folk som kommer nu. Jag ska försöka bryta mitt mönster och överraska då alla vet att jag är en fruktansvärd individ när det kommer till matlagning.

Haha det är precis det jag är. Jag kör nog på klyftpotatis då det är flera här som rekommenderat det.

Keep 'em coming om ni har några fler förslag. Jag ska försöka testa en del olika maträtter här i veckan och förhoppningsvis hittar jag något som lyckas passa min kökskvalite
Citera
2009-10-16, 23:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torleifnr1
1. Det är så att jag snart fyller år och hade tänkt bjuda över några vänner på middag.

2. Problemet med detta är att jag rent ut sagt är värdelös på att laga mat.

3. Vill helst tillaga kött och någonting till.

4. gärna en god sallad.

5. Det som kommer att drickas till maten är öl och eventuellt rött vin.
1. Vilken åldersgrupp? Hur många är det som kommer? Hur många rätter?

2. Det begränsar förståss antalet uppslag.

3. OK. Vilken prisklass på köttet?

4. Inga problem, dock måste vi ha huvudrätten klar för oss.

5. Öl går bra till griskött, rödvin till nötkött/vilt och vitt vin till fisk och skaldjur. Det är dessa kriterier som får bestämma valet av dryck. Svara därför på de första frågorna först .

~Paul~

PS Du måste ha struktur på kalaset annars blir det svårt att planera maten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här