Citat:
Ursprungligen postat av torleifnr1
Det som jag tänkte på är att det känns så himla standard. Pommes, klyftpotatis eller bakpotatis. Är det jag som är ute och cyklar eller?
Vill ha någonting som är "wow, det här var någonting som jag inte ser ofta" som är lätt att tillaga, det kankse inte finns något sådant utan att kräva färdigheter i köket?
Hur flott ska det vara?
Gör ett par pajer själv: Gör köttfärssås respektive äggstanning med räkor som petar i när äggstanningen fått färdig konsistens.
Lägg smördeg (finns i kyldisken) som botten och över som ett snyggt rutmönster och in i ugnen på 225 grader i tio minuter.
En vanlig grönsallad till och du har en god middag som är perfekt till både pilsner och rödvin.
Annars har jag ett recept på fläskfilé som jag tycker är gott:
En italiensk kock lärde mig det.
Helstek fläskfilén i ungefär en halvtimme. (70-75 grader om du har en köttermometer.)
Under tiden kokar du upp en halvliter tomatsoppa (osötad) som du kryddar med salt och peppar. I denna häller du i kalvbuljong och låter stå och koka i hop sig. Om det behövs kan du reda av med maizena.
Samtidigt låter du skivad potatis och palsternacka koka upp. Rör
försiktigt ned det i tomatsåsen och häll i lite vispgrädde.
Dela fläskfilén i centimetertjocka skivor och lägg i en gratängform. Häll över såsen med potatis och palsternacka och servera.
Receptet är lagom för fyra personer.
PS. Tar en halvtimme.