2009-10-16, 23:34
Medlem
torleifnr1s avatar

Flott och flott. Jag vill mer bevisa för mina vänner att jag faktiskt kan lyckas laga någonting som både ser bra ut och smakar bra. Ditt andra tips lät riktigt gott och skall testas i veckan. Tack!

Tyvärr blir det ingen gryta då jag inte är speciellt förtjust i det. Smulpaj däremot ska jag inte kunna misslyckas med som du säger och det är otroligt gott. Vaniljvisp till det och voila, både smakar och ser ut. Bugar och bockar.
Citera
2009-10-16, 23:39
Medlem
torleifnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Vilken åldersgrupp? Hur många är det som kommer? Hur många rätter?

2. Det begränsar förståss antalet uppslag.

3. OK. Vilken prisklass på köttet?

4. Inga problem, dock måste vi ha huvudrätten klar för oss.

5. Öl går bra till griskött, rödvin till nötkött/vilt och vitt vin till fisk och skaldjur. Det är dessa kriterier som får bestämma valet av dryck. Svara därför på de första frågorna först .

~Paul~

PS Du måste ha struktur på kalaset annars blir det svårt att planera maten

1. Sällskapet kommer ligga mellan 19-24. 5-7 personer, vet inte riktigt då folk oftast brukar avböja i sista sekund. 3 rätter, förrätt, varmrätt, efterrätt.

2. Ja det gör det.

3. Pengar är bara papper, eller? Kan sträcka mig relativt högt.

4. Får återkomma på denna punkt då den inte är riktigt klar ännu, denna punkten känns även som att jag kan klura ut själv, förhoppningsvis.

5. Öl får det bli.

EDIT: läste fel.
EDIT2: Gjorde om min första post, som Paul sa behövs struktur.
Senast redigerad av torleifnr1 2009-10-16 kl. 23:46.
Citera
2009-10-17, 00:06
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torleifnr1
1. Sällskapet kommer ligga mellan 19-24. 5-7 personer, vet inte riktigt då folk oftast brukar avböja i sista sekund. 3 rätter, förrätt, varmrätt, efterrätt.

2. Ja det gör det.

3. Pengar är bara papper, eller? Kan sträcka mig relativt högt.

4. Får återkomma på denna punkt då den inte är riktigt klar ännu, denna punkten känns även som att jag kan klura ut själv, förhoppningsvis.

5. Öl får det bli.

EDIT: läste fel.
EDIT2: Gjorde om min första post, som Paul sa behövs struktur.

Förvånade mig själv för ett par veckor sedan geom att förbättra ett jävligt trevligt recept med ett par klockrena såser.

Jag talar om svaoykål stekt i bl a lardo sköldat av tunna skivor av ankbröst. Den första såsen var i princip ett helfabrikat. Hallon, som jag sedan passerade. Done. Den andra var egentligen inte mycket svårare. Fikon kokta i rödvin och port med lagerblad. Denna smakades upp med tryffelhonung, salt och svartpeppar. Magiskt gott!
Citera
2009-10-17, 00:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:

2. Pengar är bara papper, eller? Kan sträcka mig relativt högt.

3. Får återkomma på denna punkt då den inte är riktigt klar ännu, denna punkten känns även som att jag kan klura ut själv, förhoppningsvis.

OK, då börjar det klarna lite mer.

1. Det är ett rejält sällskap som väntas och därför kan du inte dra till med rätter enligt a la carte principen. Det klarar du helt enkelt inte. Det är ganska svårt till och med för vana kockar.

Du bör därför laga till något som kan hållas varmt under en längre tid och gärna som du har förberett redan dagen (dagarna) innan. Detta gäller gärna också förrätten och efterrätten. Av denna anledning är det därför tråkigt att du har uteslutit grytor. Det finns förståss pajer och pastarätter men trots det .

2. Lägg inte krutet på exklusivt kött för att därpå snåla på de övriga rätterna/ingredienserna. Det är ett klassiskt misstag. Försök att sprida dina resurser jämnt över hela fältet. Tänk på att det handlar om en upplevelse och inte endast om mat. Också du själv skall ha tid att njuta i stället för att stå vid spisen hela kvällen .

3. Ett tips här är att aldrig experimentera med bjudmaten. Det vill säga; du bör ha provlagat maten i fråga tidigare för att veta om du lyckas och att den är välsmakande. I annat fall kan katastrofen vara framme när du väl i samband med kalaset konstaterar att din på pappret fina mat smakar skit.

OK, nu har jag predikat en del. Här är några förslag på en trerätters:

Förslag 1
Förrätt:
Avocadosoppa

Huvudrätt:
Lammstek med citron och persiljedressing

Efterrätt:
Citronfromage

Förslag 2:
Förrätt:
Musselsoppa

Huvudrätt:
Dragonkyckling

Efterrätt:
Apelsincoupe

Förslag 3
Förrätt:
Krabbsallad

Huvudrätt:
Rostbiff

Efterrätt:
Ananas a la Romanoff: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8420.asp

Förslag 4 (Italienskt tema)
Förrätt:
Fettucine med smör och ost

Huvudrätt:
Italienska fyllda paprikor (som t ex Paolo Robertos recept fr gårdagens TV-program)

Efterrätt:
Casata alla Siciliana
-------------------------------
Jag har dessutom marockanskt, grekiskt, kinesiskt samt tyskt/österrikiskt tema om du är intresserad.

~Paul~
Citera
2009-10-17, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, då börjar det klarna lite mer.

1. Det är ett rejält sällskap som väntas och därför kan du inte dra till med rätter enligt a la carte principen. Det klarar du helt enkelt inte. Det är ganska svårt till och med för vana kockar.

Du bör därför laga till något som kan hållas varmt under en längre tid och gärna som du har förberett redan dagen (dagarna) innan. Detta gäller gärna också förrätten och efterrätten. Av denna anledning är det därför tråkigt att du har uteslutit grytor. Det finns förståss pajer och pastarätter men trots det .

2. Lägg inte krutet på exklusivt kött för att därpå snåla på de övriga rätterna/ingredienserna. Det är ett klassiskt misstag. Försök att sprida dina resurser jämnt över hela fältet. Tänk på att det handlar om en upplevelse och inte endast om mat. Också du själv skall ha tid att njuta i stället för att stå vid spisen hela kvällen .

3. Ett tips här är att aldrig experimentera med bjudmaten. Det vill säga; du bör ha provlagat maten i fråga tidigare för att veta om du lyckas och att den är välsmakande. I annat fall kan katastrofen vara framme när du väl i samband med kalaset konstaterar att din på pappret fina mat smakar skit.

OK, nu har jag predikat en del. Här är några förslag på en trerätters:

Förslag 1
Förrätt:
Avocadosoppa

Huvudrätt:
Lammstek med citron och persiljedressing

Efterrätt:
Citronfromage

Förslag 2:
Förrätt:
Musselsoppa

Huvudrätt:
Dragonkyckling

Efterrätt:
Apelsincoupe

Förslag 3
Förrätt:
Krabbsallad

Huvudrätt:
Rostbiff

Efterrätt:
Ananas a la Romanoff: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift8420.asp

Förslag 4 (Italienskt tema)
Förrätt:
Fettucine med smör och ost

Huvudrätt:
Italienska fyllda paprikor (som t ex Paolo Robertos recept fr gårdagens TV-program)

Efterrätt:
Casata alla Siciliana
-------------------------------
Jag har dessutom marockanskt, grekiskt, kinesiskt samt tyskt/österrikiskt tema om du är intresserad.

~Paul~

du borde kanske inte säga till honom att göra så avancerad mat då han verkar rätt så IQ befriad i köket ge han lite lättare 3 rätters menyer ist.
Citera
2009-10-17, 00:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer
du borde kanske inte säga till honom att göra så avancerad mat då han verkar rätt så IQ befriad i köket ge han lite lättare 3 rätters menyer ist.
Ja, fast dessa rätter är inte speciellt svåra att få till även för amatörer. Det var just därför jag valde dem .

~Paul~
Citera
2009-10-17, 01:05
Medlem
torleifnr1s avatar
Först och främst vill jag tacka dig Paul, har kikat runt lite här på senaste då jag verkligen vill lära mig laga mat och du är alltid till stor hjälp för alla som behöver det. Tiden du lägger ner på dina svar och att du verkligen förklarar. Mer sådant! Tack som fan.

Jag ska försöka mig på någon av dina menyer i veckan och bjuda över mamma och pappa som ett test. Skulle gärna höra om det grekiska receptet då en person i sällskapet nämligen har rötter i Grekland.

Tips nummer 2 var riktigt användbart då jag tänkte göra precis så, ska försöka spä ut det så att allt håller en jämn nivå.
Citera
2009-10-17, 01:07
Medlem
torleifnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limmer

Jo dom kändes lite halvsvåra, men att försöka en gång innan kan ju inte skada. Funkar det inte så får jag hitta på något annat helt enkelt. Jag har kvar ditt tips i bakhuvudet och det är en rätt som känns att jag bör klara av.
Citera
2009-10-17, 01:13
Medlem
Citat:
Jo dom kändes lite halvsvåra, men att försöka en gång innan kan ju inte skada. Funkar det inte så får jag hitta på något annat helt enkelt. Jag har kvar ditt tips i bakhuvudet och det är en rätt som känns att jag bör klara av.

ett tips: stressa inte i köket ta det hellre lugnt och ta en sak i taget än att ha 10 saker som du gör samtidigt.

hoppas att din middag blir lyckad och att du lär dig något nytt!
Citera
2009-10-17, 02:17
Medlem
klybans avatar
Kan bidra med något enkelt också.

Tortilla med skinka, paprika, lök, ost(cheddar gärna smakstark), jalapeno, grönpaprika och senap.
dessa råvaror hamnar mellan 2st tortillas som man sen steker i lite smör.
Går att låta ligga i ungen i 100grader, dock tappar lite i krispighet, men tycker det blir bra ändå.
Man kan använda dessa till en slags förrätts tilltugg och som en förrätt.
Har man dom som drink tilltugg så kan man vira in dom i lite smörpapper eller om man har hamburgerpapper så kan man köra sådana och lite papper till för lite kladd kan det bli för en del.
(Kan förberedas flera timmar innan, förvara dom då i plastpåse eller inplastade)

Pesto kyckling.
Kyckling filer(brukar dela dom på mitten pga att en del vill inte ha en hel) som man saltar lätt i in ungen 10min 200 grader.
på med en en rågad matsked med pesto på varje kyckling, kräm fräs(lätt saltad och svartpepprad) på och runt kycklingarna.
Röd paprika strimlor över och när kycklingen upp nått rätt temp så tar man strör rätt så rikligt med rostade pinje nötter över.
Till detta serveras tagliatelle, och lite grönsallad.
Går också förbereda en hel del innan, som gör ordning kycklingen och kräm fräs blandningen)

Efterrätt så är ju äpplen fina just nu om man har tillgång.
Annars en kladdkaka eller smördegs inbakade bananer(farinsocker, nötter och apelsin marmelad) med grädde med kaffe smak(denna föredrar jag, för den bryter av sötman bra), eller vaniljgrädde.
Bägge går att förbereda, kladdkakan kan man göra långt innan.
Smördegs bananerna kan man förbereda och sen köra dom i ungen lagom när man dukar av, glöm inte plasta in bananerna ordentligt för dom har en förmåga att torka ut snabbt annars).
Citera
2009-10-17, 10:25
Medlem
Stitch81s avatar
Jag gjorde ett sjuuuuukt gott baconris till fläskfilé nyligen och det var superenkelt! Borde vara lätt att laga till många och passar dessutom till öl! :-)

http://ensmakavkarin.wordpress.com/2...is-och-ortsas/
Citera
2009-10-17, 10:50
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitch81
Jag gjorde ett sjuuuuukt gott baconris till fläskfilé nyligen och det var superenkelt! Borde vara lätt att laga till många och passar dessutom till öl! :-)

http://ensmakavkarin.wordpress.com/2...is-och-ortsas/

Oerhört störigt att du tvunget ska envisas med att spamma länk till din blogg i vartenda inlägg du skriver.
Räcker det inte med att du har länken i din signatur?

OnT så är fläskfilé eller någon form av gryta väldigt enkelt och lätt att laga.
Ett tips på fläskfilé kan ju vara att du kör en inbakad variant, med t. ex svamp och ädelost-fyllning.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-17 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in