2009-10-16, 23:34
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur flott ska det vara?
Gör ett par pajer själv: Gör köttfärssås respektive äggstanning med räkor som petar i när äggstanningen fått färdig konsistens.
Lägg smördeg (finns i kyldisken) som botten och över som ett snyggt rutmönster och in i ugnen på 225 grader i tio minuter.
En vanlig grönsallad till och du har en god middag som är perfekt till både pilsner och rödvin.
Annars har jag ett recept på fläskfilé som jag tycker är gott:
En italiensk kock lärde mig det.
Helstek fläskfilén i ungefär en halvtimme. (70-75 grader om du har en köttermometer.)
Under tiden kokar du upp en halvliter tomatsoppa (osötad) som du kryddar med salt och peppar. I denna häller du i kalvbuljong och låter stå och koka i hop sig. Om det behövs kan du reda av med maizena.
Samtidigt låter du skivad potatis och palsternacka koka upp. Rör försiktigt ned det i tomatsåsen och häll i lite vispgrädde.
Dela fläskfilén i centimetertjocka skivor och lägg i en gratängform. Häll över såsen med potatis och palsternacka och servera.
Receptet är lagom för fyra personer.
PS. Tar en halvtimme.
Gör ett par pajer själv: Gör köttfärssås respektive äggstanning med räkor som petar i när äggstanningen fått färdig konsistens.
Lägg smördeg (finns i kyldisken) som botten och över som ett snyggt rutmönster och in i ugnen på 225 grader i tio minuter.
En vanlig grönsallad till och du har en god middag som är perfekt till både pilsner och rödvin.
Annars har jag ett recept på fläskfilé som jag tycker är gott:
En italiensk kock lärde mig det.
Helstek fläskfilén i ungefär en halvtimme. (70-75 grader om du har en köttermometer.)
Under tiden kokar du upp en halvliter tomatsoppa (osötad) som du kryddar med salt och peppar. I denna häller du i kalvbuljong och låter stå och koka i hop sig. Om det behövs kan du reda av med maizena.
Samtidigt låter du skivad potatis och palsternacka koka upp. Rör försiktigt ned det i tomatsåsen och häll i lite vispgrädde.
Dela fläskfilén i centimetertjocka skivor och lägg i en gratängform. Häll över såsen med potatis och palsternacka och servera.
Receptet är lagom för fyra personer.
PS. Tar en halvtimme.
Flott och flott. Jag vill mer bevisa för mina vänner att jag faktiskt kan lyckas laga någonting som både ser bra ut och smakar bra. Ditt andra tips lät riktigt gott och skall testas i veckan. Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Papa.Ubu
Jag skulle tro att en gryta är det bästa du kan göra, kräver minimal passning, är svårt att misslyckas med, och är alltid riktigt gott så här i höstmörkret. Satsa gärna på en enkel gryta, kanske rent av kalops, men leta rätt på riktigt fint kött, någon god potatis, gärna lokalt odlad. Jag bjöd på kalops sist vi hade folk över, och det blev otroligt uppskattat. Dessutom så slipper du välkomna gästerna stinkandes av stekos, utan kan i lugn och ro ta emot gästerna.
Till efterätt gör de en äppelpaj, smulpaj är i princip omöjligt att misslyckas med.
Till efterätt gör de en äppelpaj, smulpaj är i princip omöjligt att misslyckas med.
Tyvärr blir det ingen gryta då jag inte är speciellt förtjust i det. Smulpaj däremot ska jag inte kunna misslyckas med som du säger och det är otroligt gott. Vaniljvisp till det och voila, både smakar och ser ut. Bugar och bockar.