Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
1. Slovenerna skiljer sig ganska kraftigt åt rent lingvistiskt från bosnier/serber/kroater/montenegriner och även i annat (kultur, ej inräknat religion).
Du vet inte hur det såg ut för 600 - 800 år sen lingvistiskt. Kroatiskan, serbiskan och bosniskan reformerades under 1700 talet tror jag. Hur språken såg ut tidigare vet jag inte. Jag pratar om bönderna nu, inte de lärda franciskanerna eller adeln. Kulturen utvecklades olika under samma tid då slovenerna var under ÖU och Bosnien under Ottomanerna. Kroaterna i någon gränszon med influenser från bägge håll (mest österrikiska).
Även om det skulle stämma så är det långt ifrån den enda "enande faktorn" för att behålla en nations identitet.
Citat:
2. Det finns ju redan bosniska katoliker och de ser sig som kroater.
Påhitt från 1800 talet.
Citat:
3. I en rent katolsk/ortodox konflikt mellan Bosnien/Kroatien och Serbien hade det katolska blivit en mycket viktig enande faktor. Titta bara idag: en hel del bosniaker skulle vilken dag som helst vilja sälja landet till araber alternativt turkar bara på grund av islam och nu har bosniaker i övrigt inte något gemensamt med dessa förutom religion men det till trots så finns det idioter som hade gjort det. Varför hade inte samma sak skett ifall bosniaker varit katoliker? Religion är tyvärr viktigare för bosnier, kroater och serber än mycket annat.
Det hade inte blivit någon som helst konflikt då kungarna gifte sig med varandra släkt. Även om det varit det (vilket skedde emellanåt) så var det alltid adel mot adel, aldrig folk mot folk.
Hur vissa bosniaker agerar idag är på grund av de senaste decenniernas försök av grannländerna att utrota det bosniakiska folket. De söker stöd någonstans och identifierar sig snarare med religionen än med västvärlden som stod och tittade på när vårt folk blödde och dog i fyra års tid.
Dock kallar sig inte dessa människor araber eller vad du nu vill få det till. Undrar hur dessa hade reagerat om Saudiarabien hade skickat korståg för att bosniakerna inte var tillräckligt muslimska. Hur många hade gladeligen blivit en del av Saudiarabien efter korstågen, tror du? Hur många tror du ville bli katoliker efter påvens korståg?
Citat:
Så ja, jag tror han har en god grund för sitt uttalande men det jag verkligen inte köper är att bosniska kyrkan var katolsk.
Låt isåfall han ta upp den "goda grunden" för sitt påstående. Utkämpa inte hans slag, speciellt när du inte delar den uppfattningen