Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna
Håller med här.
Balkan är ett sjujäkla mix av folkslag. Folkgrupper har korsat området i flera århundraden. Några stannde kvar, andra drog och kanske lämnade spår...
Håller med dig med.
Inget folkslag i Balkan idag kan förknippa sig som renrasiga antika folk.
En sak folk verkar glömma är att Illyrer, Hellener, Thraker, Daker etc. levde för sisådär 3000 år sedan.
Under denna oerhört långa tid har det skett en massa invandringar, utvandringar, folkförflyttningar mm.
Jag betvivlar inte en sekund att många slavisktalande folk har en hög procent andel av antika illyriska gener.
Men jag tvivlar inte heller att många slaviska stammar vandrade ner till Balkan och assimilerade den ursprungliga befolkningen.
Med detta kan man då säga att den gammla identiteten är borta, då den sista identitetsutmärkelsen har suddats bort, nämligen språket.
Vad gäller albaner kan man med rätt stor sannolikhet säga att dom inte invandrat till dagens Shqiperia och andra albanska områden, då det inte finns någon särskilld och seriös dokumentation som styrker detta påstående.
Det albanska språket är paleobalkanskt och har låneord från flera av dom antika folkslagen.
Grekiska och albanska har slående likheter, men är endå två helt isolerade språkgrupper inom det indoeuropeiska språkträdet.
Detta tyder på att dessa två folk har utväxlat kultur och ord mellan varandra en väldigt lång tid.
En sak som är lite intressant är att både Illyrer och Hellener förr berättade sin historia från far till son, generation efter generation. Denna tradition har levt till våra dagar bland Albaner.
Hellenerna började skriva ner sin historia efter en tid och tack vare detta kan man påvisa att dagens Greker åtminstonde språk och kulturmässigt är släkt med Hellener.
Detta gjorde inte Illyrerna, detta utgår jag efter då man inte hittat några Illyriska skrifter som berättar om deras historia och kan styrka påståendet att dom skrev ner sin historia.
Dom enda källor man har är från utländska personer som varit riktigt knapphändiga med uppgifter gällande Illyrernas historia, man har bara enstaka händelser av detta folk historia.
Med detta tror jag att genom det albanska språket och kulturen kan man med stor sannolikhet säga att från någon av dom antika folkslagen och språken som fanns på Balkan under denna tid är albanskan och albanerna släkt med, både språk och kulturmässigt. Vilket antikt folk det är låter jag vara osagt, men man kan döma av geografin på det albanska folkets läge i Balkan, till viss del likheterna med den grekiska kulturen och språket säga att den troligaste och mest rimliga ättlingen är Illyrerna.
Ilir - Arban - Shqipetar
För övrigt borde denna tråd ligga på historieforumet