• 1
  • 2
2009-10-16, 20:55
Medlem
therocks avatar
Jag har alltid hört att Albaner härstammar från Illyrier och Thrakier, står så även på wikipedia. De skulle vara det äldsta folket vid sidan av grekerna på balkan. Bosnier skulle vara samma folk som serberna,(slaver) som blivit muslimifierade av turkarna. Men när man läser här verkar både Albaner och Bosnier säga de härstammar från Illyrierna. Finns det inget slaviskt folk som erkänner de är slaver förutom serberna? "Makedonierna" i FYROM är tydligen hellenister (greker) och Bosnierna Illyrier (Albaner)...Har jag fattat det rätt?
2009-10-16, 21:00
Medlem
Red&Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therock
Jag har alltid hört att Albaner härstammar från Illyrier och Thrakier, står så även på wikipedia. De skulle vara det äldsta folket vid sidan av grekerna på balkan. Bosnier skulle vara samma folk som serberna,(slaver) som blivit muslimifierade av turkarna. Men när man läser här verkar både Albaner och Bosnier säga de härstammar från Illyrierna. Finns det inget slaviskt folk som erkänner de är slaver förutom serberna? "Makedonierna" i FYROM är tydligen hellenister (greker) och Bosnierna Illyrier (Albaner)...Har jag fattat det rätt?

Haha balkan är unikt min vän
2009-10-16, 21:20
Bannlyst
Citat:

Tydligen inte...Finns inget som säger att Albaner har varit Illyrier. Det är bara en myt att albaner bott i samma område sedan urminnes tider.
2009-10-16, 21:29
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Bosnier=Slaver inget annat..
2009-10-16, 21:51
Medlem
therocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discoverymen
Tydligen inte...Finns inget som säger att Albaner har varit Illyrier. Det är bara en myt att albaner bott i samma område sedan urminnes tider.

Jag tror de har det. Greker och Albaner talar unika och gamla språk, det är ett bevis på att de var där först. Slavisktalande språket kom mycket senare till dessa platser. Att Skopjaner är greker som tvingats att tala slaviska är inte logiskt. Sådan politik har inte använts på balkan. Isåfall hade grekerna talat turkiska efter den långa ockupationen. Nej, man använde bara ämbetsmän som talade det härskande språket. Man la inte kraft på att tvinga hela befolkningen byta språk. Därimot trängde slaverna undan befolkningen på dessa platser när de kom på 600-talet. De äkta Makedonierna drog sej neråt till Grekiska makedonien.
2009-10-16, 21:56
Medlem
therocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Bosnier=Slaver inget annat..

Ok, tack för ditt klargörande!
2009-10-16, 21:56
Bannlyst
Citat:
Jag tror de har det. Greker och Albaner talar unika och gamla språk, det är ett bevis på att de var där först. Slavisktalande språket kom mycket senare till dessa platser. Att Skopjaner är greker som tvingats att tala slaviska är inte logiskt. Sådan politik har inte använts på balkan. Isåfall hade grekerna talat turkiska efter den långa ockupationen. Nej, man använde bara ämbetsmän som talade det härskande språket. Man la inte kraft på att tvinga hela befolkningen byta språk. Därimot trängde slaverna undan befolkningen på dessa platser när de kom på 600-talet. De äkta Makedonierna drog sej neråt till Grekiska makedonien.

Men om du har redan svaret själv på dina egna frågor varför öppnar du en hel ny tråd, var det nödvändigt?
2009-10-16, 22:12
Medlem
mirrebosnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red&Black
Haha balkan är unikt min vän

Håller med här.
Finns källor som påpekar att kroaterna har sitt ursprung från Persien. Men källan verkar inte den pålitligaste http://www.geocities.com/irnationals...m/croatia.html

Men men, who knows??
http://www.old-picture.com/crimean-w...s-Group-of.jpg

Balkan är ett sjujäkla mix av folkslag. Folkgrupper har korsat området i flera århundraden. Några stannde kvar, andra drog och kanske lämnade spår...
2009-10-16, 22:13
Bannlyst
Bosnier är Serber/Kroater från början, dom blev bara påknullade av turkar.
2009-10-16, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cxcx31
Bosnier var katoliker.
2009-10-16, 22:17
Medlem
mirrebosnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cxcx31

Läste dina tidigare inlägg och la märke till serbiska drag i inläggen.
Stort hat mot Bosnier och Albaner. Varför?
2009-10-16, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mirrebosna
Läste dina tidigare inlägg och la märke till serbiska drag i inläggen.
Stort hat mot Bosnier och Albaner. Varför?

Han är serb fd.rysska zigenaren. Serben håller sig mer i I&I
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in