2017-03-05, 21:43
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
Bra recension. Då var det som jag trodde då. Det är ganska otrevligt att få oupplösta vassle klumpar i käften å tugga på.
En välfylld shaker som rymmer 0.7-0.8 dl brukar lösa det problemet.
Citera
2017-03-05, 21:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
300kr för 1kg är ju svindyrt? Jag betalar 100-150 max.

Man betalar iofs inte för vikten utan proteinmängden. Det kan skilja ganska mycket mellan sorterna.
Citera
2017-03-05, 22:11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Man betalar iofs inte för vikten utan proteinmängden. Det kan skilja ganska mycket mellan sorterna.
Visst är det så. Man ska samtidigt komma ihåg att svenska märken brukar vara duktiga på att ligga omkring 80 %, vilket de också säger att det innehåller. Det är, såvitt jag vet, bara skämtbolagen Svenskt kosttillskott och Fitnessguru som de facto ligger en bra bit under 80 % då den medvetet proteinspikar sitt pulver. Amerikanska märken, som Mutant Whey som ligger på ynkliga 60 %, är ofta dyrare och innehåller lägre andel protein.
Citera
2017-03-05, 22:22
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Visst är det så. Man ska samtidigt komma ihåg att svenska märken brukar vara duktiga på att ligga omkring 80 %, vilket de också säger att det innehåller. Det är, såvitt jag vet, bara skämtbolagen Svenskt kosttillskott och Fitnessguru som de facto ligger en bra bit under 80 % då den medvetet proteinspikar sitt pulver. Amerikanska märken, som Mutant Whey som ligger på ynkliga 60 %, är ofta dyrare och innehåller lägre andel protein.

Kör Aptonias Soja/Havre nu, betydligt billigare än vassle. Nyttigare också.
Citera
2017-03-05, 22:31
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Kör Aptonias Soja/Havre nu, betydligt billigare än vassle. Nyttigare också.
70 % proteininnehåll från en källa som dessutom inte är fullvärdig. Till ett pris på 220 kr per kg. Nja, då håller jag mig nog till mitt 80-procentiga, fullvärdiga protein från svenska råvaror som jag köpte för en hundralapp.
Citera
2017-03-05, 22:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
70 % proteininnehåll från en källa som dessutom inte är fullvärdig. Till ett pris på 220 kr per kg. Nja, då håller jag mig nog till mitt 80-procentiga, fullvärdiga protein från svenska råvaror som jag köpte för en hundralapp.

Vad snackar du för goja?

http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5708/2
http://nutritiondata.self.com/facts/legumes-and-legume-products/4463/2

Både soja och havre är fullvärdiga. Jag får mer protein på två skedar från min än någon annan i butiken.
Citera
2017-03-06, 09:28
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Vad snackar du för goja?

Både soja och havre är fullvärdiga. Jag får mer protein på två skedar från min än någon annan i butiken.

Det står ju i din egen länk att havre INTE är fullvärdigt. Protein quality, amino acid score = 81.
Citera
2017-03-06, 09:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det står ju i din egen länk att havre INTE är fullvärdigt. Protein quality, amino acid score = 81.

Det är inte så det fungerar. Det finns kött som har lägre. Ett protein är fullvärdigt om det innehåller alla essentiella aminosyror.
Citera
2017-03-06, 10:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Det är inte så det fungerar. Det finns kött som har lägre. Ett protein är fullvärdigt om det innehåller alla essentiella aminosyror.

Det räcker inte med att ett livsmedel innehåller alla essentiella aminosyror, det krävs en viss mängd av aminosyror för att proteinsyntesen ska ske. Det är därför man får komplettera olika livsmedel om man följer t.ex vegan kost, så man får tillräcklig mängd av aminosyrorna.
Citera
2017-03-06, 11:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Fel. Alla EAA skall finnas i en viss halt för att proteinet ska betraktas som fullvärdigt.
Citera
2017-03-06, 15:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Fel. Alla EAA skall finnas i en viss halt för att proteinet ska betraktas som fullvärdigt.

Vilket skulle vara sant om man enbart åt minimumgränsen och inte fick i sig något komplementerande protein, i fallet soja/havre stämmer det dock inte annat än att man behöver äta ca 20% extra om man i princip enbart äter soja/havreprotein. Annars kan du väl specificera exakt vilken aminosyra är det som man inte får i sig tillräckligt av då jag haft den här idiotdiskussionen väldigt många gånger tidigare och du antagligen inte vet vilka aminosyror som gör vad.
Citera
2017-03-06, 17:25
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Vad snackar du för goja?

Du påstår att ditt val av protein är, jag citerar, betydligt billigare än vassle vilket det uppenbarligen inte är. Dels är det dyrare per kilo, dels är proteininnehållet lägre än de flesta svenska budgetmärken. Och sist men inte minst är ena proteinkällan inte fullvärdig vilket både du, med dina länkar, och andra i tråden redan nämnt så det finns ingen anledning för mig att gå in på det.

Sen får du gärna inbilla dig att det är nyttigare, vad din definition av det nu är, men faktum kvarstår - det finns få proteinkällor som är billigare än vassle i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in