Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-02, 16:19
  #4837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, du får fortfarande i dig 20 gram protein, och av dom 20 grammen finns 7 gram EAA/BCAA. "Rent" protein innehåller både EAA/BCAA.

Och ett isolerat intag av BCAA gör inget för proteinsyntesen, mer än själva signaleringen, resten av EAA behövs för att den faktiskt ska ske.

Tack för svar! Behövde dock göra en ändring i min text, som du dock redan svarat på.

Det kanske borde stå "och 7 gram BCAA" istället för "varav" för att undvika sådana misstag, annars kan man ju tro att det faktiskt är 13 gram protein och 7 gram BCAA när man använder ordet "varav".
Citera
2017-03-02, 16:48
  #4838
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possyman
Tack för svar! Behövde dock göra en ändring i min text, som du dock redan svarat på.

Det kanske borde stå "och 7 gram BCAA" istället för "varav" för att undvika sådana misstag, annars kan man ju tro att det faktiskt är 13 gram protein och 7 gram BCAA när man använder ordet "varav".

Nej, det är korrekt att skriva "varav X gram bcaa", eftersom den mängden protein består utav det. Står det istället "och X gram bcaa" så är det mer vilseledande, då tror man att det är 20 gram protein + 7 gram bcaa som är tillsatt. Vilket inte stämmer.
Citera
2017-03-03, 14:39
  #4839
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Har haft ständiga problem med magen sen jag började med Whey i slutet av förra veckan, ska testa utan idag och se om magen mår bättre imorgon. Behöver antagligen ett laktosfritt proteinpulver. Fan oxå.. inte kul detta för en kass mage tar på krafterna som jag behöver så väl på gymmet. Får givetvis skylla mig själv att jag inte kollade upp detta innan jag köpte.
MMsports Bodyscience är laktosfri om jag inte minns fel. Iallafall viss smaker
Citera
2017-03-04, 01:57
  #4840
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det är korrekt att skriva "varav X gram bcaa", eftersom den mängden protein består utav det. Står det istället "och X gram bcaa" så är det mer vilseledande, då tror man att det är 20 gram protein + 7 gram bcaa som är tillsatt. Vilket inte stämmer.

ah ok, så att 7 gram av proteinet har BCAA och resten inte, ser det ut så om man äter vanligt protein också eller är det "mycket"? En liten följdfråga som inte passar in egentligen, men för den ration, alltså ca 30% av proteinet som innehar BCAA, så gissar jag på att man inte behöver komplettera med särskilt/mer BCAA? EAA är ju en annan sak dock.
Citera
2017-03-04, 06:10
  #4841
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
MMsports Bodyscience är laktosfri om jag inte minns fel. Iallafall viss smaker
Ska kolla detta och köpa när jag kommer tillbaka till Sverige i april. Måste ha ett pulver som
är garanterat fritt från laktos. Tack för info.
Citera
2017-03-04, 10:02
  #4842
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possyman
ah ok, så att 7 gram av proteinet har BCAA och resten inte, ser det ut så om man äter vanligt protein också eller är det "mycket"? En liten följdfråga som inte passar in egentligen, men för den ration, alltså ca 30% av proteinet som innehar BCAA, så gissar jag på att man inte behöver komplettera med särskilt/mer BCAA? EAA är ju en annan sak dock.

Både mat/pulver som är protein innehåller en viss mängd EAA. T.ex mjölprotein i detta fall har högt biologiskt värde och en hög andel EAA.

Och nej. Får du i dig tillräckligt med protein så finns det ingen anledning att inta aminosyror.

EAA innehåller förövrigt BCAA.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-03-04 kl. 10:05.
Citera
2017-03-04, 10:03
  #4843
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Ska kolla detta och köpa när jag kommer tillbaka till Sverige i april. Måste ha ett pulver som
är garanterat fritt från laktos. Tack för info.

De flesta märken har isolat som alternativ, dvs laktosfritt. Det kostar dock mer.
Citera
2017-03-04, 10:23
  #4844
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
De flesta märken har isolat som alternativ, dvs laktosfritt. Det kostar dock mer.
Ja men vem vill betala 300kr för 1kg protein pulver? Endast idioter gör det
Enda gången jag finner det rimligt att köpa de dyrare sorterna är när de är rea på dom. Fast å andra sidan köper jag aldrig kostillskott till ordinarie pris. Alltid rea någonsans
Citera
2017-03-04, 10:28
  #4845
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
De flesta märken har isolat som alternativ, dvs laktosfritt. Det kostar dock mer.

Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
Ja men vem vill betala 300kr för 1kg protein pulver? Endast idioter gör det
Enda gången jag finner det rimligt att köpa de dyrare sorterna är när de är rea på dom. Fast å andra sidan köper jag aldrig kostillskott till ordinarie pris. Alltid rea någonsans
Kanske kostar mer om jag vill ha laktosfritt pulver och det är nog det jpettersson menar. 300 kr är väl inte mycket för 1 kg. Om det är dyrare med laktosfritt så får jag nog ta den smällen för att slippa laktosen och magproblemen.

Men som sagt ska leta när jag kommer hem och betalar hellre lite mer för en bra produkt.

Edit: Vad jag förstått så är sojaprotein laktosfritt då det ja helt klart är baserat på soja.
Citera
2017-03-04, 12:50
  #4846
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Kanske kostar mer om jag vill ha laktosfritt pulver och det är nog det jpettersson menar. 300 kr är väl inte mycket för 1 kg. Om det är dyrare med laktosfritt så får jag nog ta den smällen för att slippa laktosen och magproblemen.

Men som sagt ska leta när jag kommer hem och betalar hellre lite mer för en bra produkt.

Edit: Vad jag förstått så är sojaprotein laktosfritt då det ja helt klart är baserat på soja.
300kr för 1kg är ju svindyrt? Jag betalar 100-150 max. Dina pengar, men att säga att det inte är dyrt är fel. Tro inte att du kommer lägga på dig mer massa för du betalar det dubbla för proteinpulvret
Det är ändå basfödan som gör dig stor.
Citera
2017-03-04, 13:13
  #4847
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaketDoris
300kr för 1kg är ju svindyrt? Jag betalar 100-150 max. Dina pengar, men att säga att det inte är dyrt är fel. Tro inte att du kommer lägga på dig mer massa för du betalar det dubbla för proteinpulvret
Det är ändå basfödan som gör dig stor.

Fast det var ju inte i syfte att lägga på sig mer massa, utan för att slippa laktosen, och vill man ha det så kostar det mer.
Citera
2017-03-04, 13:43
  #4848
Medlem
RaketDoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fast det var ju inte i syfte att lägga på sig mer massa, utan för att slippa laktosen, och vill man ha det så kostar det mer.
Fast jag sa ju till dig att det finns proteinpulver som är laktosfritt som inte kostar 300kr/kg?! Du läser ju inte ens
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback