Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-26, 22:31
  #4825
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Finns det några positiva sidoeffekter av att blanda ut proteinpulvret med mjölk? Jag tycker vaniljpulver tillsammans med mjölk smakar minst dåligt, men har det någon betydelse?
Citera
2017-02-26, 22:34
  #4826
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Finns det några positiva sidoeffekter av att blanda ut proteinpulvret med mjölk? Jag tycker vaniljpulver tillsammans med mjölk smakar minst dåligt, men har det någon betydelse?

Förutom mer kalorier så, nej inte direkt. Möjligtvis att man kan ta lite mindre pulver eftersom man får protein både från mjölken och pulvret.
Citera
2017-02-27, 15:26
  #4827
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Finns det några positiva sidoeffekter av att blanda ut proteinpulvret med mjölk? Jag tycker vaniljpulver tillsammans med mjölk smakar minst dåligt, men har det någon betydelse?
Det blir godare och mer proteinrikt med mjölk. Personligen blandar jag sällan med vatten av den förstnämnda anledningen.
Citera
2017-02-27, 17:05
  #4828
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det blir godare och mer proteinrikt med mjölk. Personligen blandar jag sällan med vatten av den förstnämnda anledningen.

Om proteinpulvret innehåller låg protein /g pulver kan man blanda med vatten annars blir det för tjockt.

Extremexemplen är Morning Glory från Black Madness och Mutant Whey från Mutant nutrition.
Citera
2017-02-27, 18:24
  #4829
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Om proteinpulvret innehåller låg protein /g pulver kan man blanda med vatten annars blir det för tjockt.

Extremexemplen är Morning Glory från Black Madness och Mutant Whey från Mutant nutrition.
Det är väl upp till var och en och också beroende på mängden vätska. Men jag köper ju inte vasslepulver med häftiga etiketter från staterna...
Citera
2017-02-28, 02:35
  #4830
Medlem
Drdeoos avatar
Vill höra lite mer vad ni tycker om äggprotien jämfört med mjölkprotein
Citera
2017-02-28, 09:48
  #4831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Vill höra lite mer vad ni tycker om äggprotien jämfört med mjölkprotein

Kör på de om du har råd.
Citera
2017-02-28, 20:10
  #4832
Medlem
Drdeoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kör på de om du har råd.

Köpte både ägg och isolent
Vet du om äggprotienet innehåller några godsaker som inte finns i isolentpulvret
Citera
2017-02-28, 20:51
  #4833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drdeoo
Köpte både ägg och isolent
Vet du om äggprotienet innehåller några godsaker som inte finns i isolentpulvret

Okey. Tyvärr kan jag inte så mycket. Proteinpulver innehåller ju egentligen bara protein. Inte får man något extra utan att betala för det. Vill du ha någon vitamin eller liknande kan du ju bara sikta in dig på något grönt. Men gissar på att du köper grönt redan för det bör man ju när man blir seriös.
Citera
2017-03-01, 06:48
  #4834
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Laktos bör du undvika om du är intolerant mot det, är du inte det så behöver du inte undvika det. Laktos finns i mjölkprodukter, dvs proteinpulver som är vassle/kasein och även kvarg är en mjölkprodukt.

Är du laktosintolerant finns det laktosfria alternativ.
Har haft ständiga problem med magen sen jag började med Whey i slutet av förra veckan, ska testa utan idag och se om magen mår bättre imorgon. Behöver antagligen ett laktosfritt proteinpulver. Fan oxå.. inte kul detta för en kass mage tar på krafterna som jag behöver så väl på gymmet. Får givetvis skylla mig själv att jag inte kollade upp detta innan jag köpte.
Citera
2017-03-02, 16:11
  #4835
Medlem
Hej!

Jag orkar inte läsa igenom alla sidor, och jag har sökt på ämnet men inte hittat svar.

Frågan lyder såhär:

Om det står att en skopa proteinpulver innehåller 20 gram protein varav ~7 gram BCAA eller EAA, betyder det då att jag får i mig _14_ gram protein egentligen (räknat mot att jag ska få i mig ca 160-200 gram rent protein per dag). Om svaret är ja på den frågan så känns det väldigt svårt att veta hur mycket rent protein man egentligen får i sig när det innehåller BCAA, om det redovisas på det här sättet, förutsatt att man inte vet att man då ska räkna bort BCAA från det färdiga proteinet.

Om BCAA istället bör räknas som "riktigt" protein i intaget så blir ju KCAL helt skevt, för på BCAA och EAA så är KCAL nästan 0, vilket gör att hela kalori-macrot blir konstigt.

Och ja jag vet att aminosyror (BCAA) är det som protein egentligen består av.
__________________
Senast redigerad av Possyman 2017-03-02 kl. 16:17.
Citera
2017-03-02, 16:16
  #4836
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Possyman
Hej!

Jag orkar inte läsa igenom alla sidor, och jag har sökt på ämnet men inte hittat svar.

Frågan lyder såhär:

Om det står att en skopa proteinpulver innehåller 20 gram protein varav ~7 gram BCAA eller EAA, betyder det då att jag får i mig _14_ gram protein egentligen (räknat mot att jag ska få i mig ca 160-200 gram rent protein per dag). Tar jag BCAA som eget tillskott så räknar man ju ej detta som att "inta protein" utan endast som ett tillskott till proteinsyntesen i sig. Om svaret är ja på den frågan så känns det väldigt svårt att veta hur mycket rent protein man egentligen får i sig när det innehåller BCAA, om det redovisas på det här sättet, förutsatt att man inte vet att man då ska räkna bort BCAA från det färdiga proteinet.

Och ja jag vet att aminosyror (BCAA) är det som protein egentligen består av.

Nej, du får fortfarande i dig 20 gram protein, och av dom 20 grammen finns 7 gram EAA/BCAA.

Och ett isolerat intag av BCAA gör inget för proteinsyntesen, mer än själva signaleringen, resten av EAA behövs för att den faktiskt ska ske.

Sen vet jag inte vad du menar med "rent" protein. Det går inte att hitta protein utan aminosyror...då det är aminosyror som är protein.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback