Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-16, 20:38
  #1
Medlem
Hej.
Vad ska man tänka på när man sätter i 2 st ramminnen av olika fabrikat /volttal osv i en dator? Ramminnena har olika PC, CL-rates, m.m.
Funkar det om man sätter dem i olika "ram-channels"? Ett normalt moderkort brukar ju ha 4 st slots som är uppdelade på 2 channels. Går det då att sätta i dem i olika channels och ändå fungera? (Rädd för att förstöra något! )


Tack!
Citera
2009-10-16, 21:30
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Personligen skulle jag aldrig blanda.
Ingen kan veta säkert vad som händer.
Citera
2009-10-16, 22:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Personligen skulle jag aldrig blanda.
Ingen kan veta säkert vad som händer.
Jaså? :S Vad är det som kan hända då?
Citera
2009-10-16, 22:36
  #4
Medlem
Jag har två stickor som kom med datorn, kommer inte ihåg märke o köpte till två kingston stickor (4x 1gb). Har inte haft något problem men jag skulle hålla mig till samma frekvens eller vad det kallas, är trött, alla mina ligger på 800MHz.
Citera
2009-10-16, 23:57
  #5
Medlem
muglerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackel
Jaså? :S Vad är det som kan hända då?
Olika minnen arbetar i olika hastighet och timing (brukar stå på minnena typ 1800MHz 7-7-7-20) Och är minnena olika så kan det bli ostabilt system om den ena tvingas arbeta i "fel" hastighet.

Men visst skulle det skulle säkert kunna funka jätte bra (har aldrig provat och skulle aldrig rekommendera det heller).
Citera
2009-10-17, 04:11
  #6
Medlem
hasenfrasens avatar
Alla moderkort har en så kallad QVL, Qualified Vendor List. Ska man köpa minnen och veta att det lirar ska man köpa de minnen som finns med på just den listan.
Citera
2009-10-17, 18:56
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Alla moderkort har en så kallad QVL, Qualified Vendor List. Ska man köpa minnen och veta att det lirar ska man köpa de minnen som finns med på just den listan.

Det stämmer, men är moderkortet 2 år så har det kommit och gått många olika modeller, kan vara svårt att följa QVL efteråt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback