2009-10-16, 21:46
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Det känns ju lite drygt att vara sådan, men ärligt talat - ja. Det ligger extremt många grejer på kö och en funktion som har en sådan minimal impact lär du få vänta ett bra tag på.

Vad görs nu egentligen? Ser massa extrembra idéer men det enda som har hänt sedan jag reggade mig är väl typ förflyttning på några forumsdelar
Citera
2009-10-16, 21:49
Medlem
_abous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Vad görs nu egentligen? Ser massa extrembra idéer men det enda som har hänt sedan jag reggade mig är väl typ förflyttning på några forumsdelar
Hm, nu när du säger det var det ett tag sen det hända något nytt faktiskt.
Vi får kanske kontakta han som gör den här Flashbackscripten, har den installerad och trivs med den. Men vet inte hur jobbigt det skulle vara för honom heller att bädda in en sån här funktion.
Om jag måste offra "Skicka svar"-knappen är det fan helt okej för min del, ser ingen större mening med att gå tillbaka till tråden efter mitt svar faktiskt.
Citera
2009-10-16, 23:13
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Tänk er att man skriver en post. Sen finns det 2 knappar. En "publicera" och sen ny. Trycker man på den så publiceras posten och en själv kommer ut till "mainforat".

Man sitter i FB > dator konsoll > spel och skriver en post, men istället för att komma till sin post när man skapat den så kan man välja att skickas till "spelforumet" direkt. Så slipper man scrolla upp och klicka på spel.

Jag vet inte vad ni tycker men jag skulle tycka att det var asgött med en sådan knapp
En funktion för folk som inte ens orkar läsa sin egen post igen, för en sista koll att den är vettig? Låter som om det skulle höja förhållandet mellan kvalitet och kvantitet ordentligt?

Låt mig komma med ett motförslag: Skapa en funktion som tvingar folk att se sin post tio gånger innan de kan posta den på riktigt. Då kanske vi skulle höja nivån på FB till en sextonårings mentala kapacitet.
Senast redigerad av knickedicken 2009-10-16 kl. 23:15.
Citera
2009-10-16, 23:17
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knickedicken
En funktion för folk som inte ens orkar läsa sin egen post igen, för en sista koll att den är vettig? Låter som om det skulle höja förhållandet mellan kvalitet och kvantitet ordentligt?

Låt mig komma med ett motförslag: Skapa en funktion som tvingar folk att se sin post tio gånger innan de kan posta den på riktigt. Då kanske vi skulle höja nivån på FB till en sextonårings mentala kapacitet.

Kul infallsvinkel, men tyvärr så är det nog en ganska bra tolkning.
Citera
2009-10-16, 23:17
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:

Så de flesta brukar posta, läsa om sin post 2ggr till och sedan edita? För det är inte överdrivet vanligt att man ökar kvaliten på postsen då
Citera
2009-10-16, 23:24
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Så de flesta brukar posta, läsa om sin post 2ggr till och sedan edita? För det är inte överdrivet vanligt att man ökar kvaliten på postsen då
I så fall beror det på att man har en så låg kapacitet när man gör sitt bästa, att man inte kan höja sina poster genom lite eftertanke. Det är bara sorgligt, men antagligen sant för många som postar här.

Edit: Om du hade läst om din post, så hade jag exempelvis inte behövt störa mig på att din sista mening saknar punkt, och du hade framstått som aningen mer van att uttrycka dig i skriftspråk, på ett någorlunda bildat sätt.
Senast redigerad av knickedicken 2009-10-16 kl. 23:30. Anledning: Eftertänksamt tillägg
Citera
2009-10-16, 23:25
Medlem
spleendids avatar
En säkerligen välkomnad funktion hos er som inte väljer att redigera vad ni just skrivit. Personligen är jag lite perfektionist av mig och redigerar minst 9 av 10 inlägg (ofta ett par gånger) innan jag blir nöjd, så att då hela tiden kastas ut ur tråden skulle kännas som en oerhörd omväg. Jag vet att det finns en funktion som heter "förhandsgranska inlägg", men den gav mig dåliga erfarenheter första gången genom att förvränga det slutgiltiga resultatet, så därför postar jag först för att sedan redigera.

Att "skriva om" är dessutom ett vanligt knep som författare använder sig av för att finslipa språkdräkten. Vet att t.ex. Jan Guillou skriver sina böcker minst två gånger. Man lär sig alltså av sina misstag, på det sättet, och om man har intresse av att utvecklas som skribent. Dessutom är det lättare att upptäcka språkförbistringar efter att inlägget skickats än att läsa om det man just skrivit i textfältet.

Så en allt annat än önskvärd funktion detta!
Senast redigerad av spleendid 2009-10-16 kl. 23:42.
Citera
2009-10-16, 23:29
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
I så fall beror det på att man har en så låg kapacitet när man gör sitt bästa, att man inte kan höja sina poster genom lite eftertanke. Det är bara sorgligt, men antagligen sant för många som postar här.

Och om man skriver rätt första gången? Är man alltid dum i huvudet för att man inte editar om man råkar göra ett stavfel?

En del verkar ha missuppfattat det hela. Man ska inte slängas ut till huvudforat om man inte vill, jag snackar om en extra knappt som båda postar och backar
Citera
2009-10-16, 23:31
Medlem
knickedickens avatar
Citat:
Och om man skriver rätt första gången? Är man alltid dum i huvudet för att man inte editar om man råkar göra ett stavfel?
Se svar i redigeringen av min förra post.
Citera
2009-10-16, 23:37
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Edit: Om du hade läst om din post, så hade jag exempelvis inte behövt störa mig på att din sista mening saknar punkt, och du hade framstått som aningen mer van att uttrycka dig i skriftspråk, på ett någorlunda bildat sätt.

Ifall du är en person som stör sig på att sista meningen i ett sammanhang saknar punkt så måste du vara en väldigt jobbig person att umgås med. Jag kan inte komma på något fel i en text som är MINDRE jobbig än avsaknad av sista punkten.

Så det är ju jävligt synd att jag framstår som mindre bildad pga detta
Citera
2009-10-16, 23:51
Medlem
knickedickens avatar
Nu börjar jag känna mig jobbig som gaggar mer om det här, men jag skapar mig en uppfattning om folk utifrån hur de skriver. Förvånansvärt ofta är det folk som kan skriva svenska, som också är begåvade nog att skriva någonting läsvärt. Det finns naturligtvis undantag. Men om man bryr sig så mycket om sin tanke att man orkar skriva ner den på ett forum, bör man väl också orka läsa igenom posten en gång eller två? Annars var det väl som skiten man pressade ur sig i toaletten: Den vänder man sig inte om och tittar på.

Vad som är mest värt – bajs eller text – förtäljer inte historien.
Citera
2009-10-16, 23:59
Medlem
Utmärkt förslag av TS! Jag yrkar på att Flashbacks centralstyrelse ska rösta för den här motionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in