Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-16, 18:00
  #1
Medlem
brightliess avatar
Hej!

Klassisk vadlagsning med en vän. Vet inte hur jag ska formulera den här frågan utan att den låter absurd men here it goes...

Hur länge skulle en person överleva utan läkarvård, ifall någon med motorsåg delat personen strax ovanför midjan?
Citera
2009-10-16, 18:11
  #2
Medlem
Jag skulle gissa på sekunder innan blodtrycket totalt försvunnit av blodförlusten när stora kroppspulsådern kapas och hjärtat stannar.
Citera
2009-10-16, 18:16
  #3
Medlem
woofers avatar
Det torde ju bli en rejäl chock när man börjar kapa i själva rygraden som borde gör att personen förlorar medvetandet relativt omgående.
Citera
2009-10-16, 18:20
  #4
Medlem
mjohanssons avatar
Den här frågeställningen skulle bli mer intressant om man byter ut motorsågen mot ett rakbladsvasst samurajsvärd.

Personen blir kirurgiskt slajsad på en milisekund så att allting fortfarande ligger på plats - vad händer då?

Jag tippar på att h*n ramlar ihop (då all nervförbindning ner till benen blir avskurna) för att sedan blöda till döds relativt omgående.
Citera
2009-10-16, 18:23
  #5
Medlem
HRTs avatar
ja snacka om knäpp fråga

inga normala saker o slå vad om? som morsans kompisars bh storlek?

Det finns de som har överlevt tom ovanför bäckenet..

http://www.lifeinthefastlane.ca/man-...n/offbeat-news

Sökte på man cut in half and survived så kom de upp en som var helt avklippt under ett tåg som var lugn sansad och levde en timma eller två..
Blodkärl kan nypa rakt av..ex vid en explosion så ryker ena benet av många överlever men det krävs ju åtsnörande förband, sjukvårdskunskaper på plats , väder ex kyligt, osv..
Olika omständigheter..men hittade flera fall där man överlevt tom avsliten ovanför bäckenet..
Huruvida livet är värt att leva förtäljer inte historien
Citera
2009-10-16, 18:27
  #6
Medlem
brightliess avatar
Tack för svaren!

Jo jo.. hmm. Låt oss ändra frågan till ifall man skulle nöja sig till att såga av armen, eller kanske benen, det borde ju ändra svaret en aning. Skulle personen överleva natten, förutsatt att dådet utförs på kvällen?
Citera
2009-10-16, 18:32
  #7
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brightlies
Tack för svaren!

Jo jo.. hmm. Låt oss ändra frågan till ifall man skulle nöja sig till att såga av armen, eller kanske benen, det borde ju ändra svaret en aning. Skulle personen överleva natten, förutsatt att dådet utförs på kvällen?

Inte om man bara ligger där och betraktar läget. Blodförlusten skulle vara för tung. Men om man förbinder det tillräckligt bra, visst...
Citera
2009-10-16, 18:37
  #8
Medlem
singularitets avatar
Du dör ganska omgående, ngt som TS borde inse.
Citera
2009-10-16, 18:38
  #9
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brightlies
Tack för svaren!

Jo jo.. hmm. Låt oss ändra frågan till ifall man skulle nöja sig till att såga av armen, eller kanske benen, det borde ju ändra svaret en aning. Skulle personen överleva natten, förutsatt att dådet utförs på kvällen?

Om du sågar av en arm så dör du, jag tror inte du skulle överleva natten. Men precis som man kan rädda ngn där hjärtat stannar så kan du rädda någon som förlorar en arm beroende på hur skicklig räddaren är.
Citera
2009-10-16, 18:39
  #10
Medlem
brightliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Du dör ganska omgående, ngt som TS borde inse.

Jo jag visste ju såklart om det, därför skapade jag tråden endast för att betrakta min egen visdom.

Eller så kan det vara så att jag frågade för att jag helt enkelt inte visste.
Citera
2009-10-16, 18:40
  #11
Medlem
brightliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Om du sågar av en arm så dör du, jag tror inte du skulle överleva natten. Men precis som man kan rädda ngn där hjärtat stannar så kan du rädda någon som förlorar en arm beroende på hur skicklig räddaren är.

Det var inte ifall man överlever eller inte som var intressant, det var hur lång tid det tar från att personen berövas armen tills dödsögonblicket inträffar.
Citera
2009-10-16, 18:41
  #12
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brightlies
Det var inte ifall man överlever eller inte som var intressant, det var hur lång tid det tar från att personen berövas armen tills dödsögonblicket inträffar.

Om du specificerar omständigheterna så kanske någon läkare på forumet kan ge ett ungefärligt svar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback