Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Kreatin finns lagrat i musklerna, när man tillsätter kroppen mer kreatin blir lagren större. Ju större kropp du har ju mer kreatin behövs för att fylla upp nivåerna tills man når ett högstavärde av verkan. När man har
byggt ett tag har man, förhoppningsvis, klämt till sig lite i kroppen och behöver därmed mer kreatin för att nå optimala nivåer.
Kreatin bryts ned i levern och njurarna(en). Att överbelasta dessa organ är aldrig bra. I och med detta kan det vara fördelaktigt att ha en bra hum över vilken mängd man bör ligga runt.
Själv ligger jag på 6.9741g.

Jodå, jag vet hur kreatin fungerar, men jag skrev "6 eller 7.7 gram spelar ingen roll" då menade jag att man ska inte dividera gram hit och dit och försöka ligga på lägsta nivåerna hela tiden.
"speciellt inte om man har byggt ett tag, då kan det vara fördelaktigt med en större dos." med det menade jag att har man byggt muskler under en längre tid, då ska man inte följa de mått man använde som nybörjare. Kanske borde ha separerat de två, men meningsuppbyggnad är inte min starka sida, däremot är muskeluppbyggnad det
Att alltid köra på 5 gram kreatin, eller att pumpa 100 kilo i bänken år ut och år in ger ingen ökning. Är man dessutom en seriös och rutinerad byggare så har man bra koll på kosten, och är man inte vegetarian så brukar det gott och väl räcka med kreatinet man får i sig genom käket.
Ja, det kan vara bra att veta att man kan överbelasta njurarna, men i dessa små mängder spelar det inte någon större roll, kör man på 5 gram om dagen och ökar dosen med 100 % så ligger man fortfarande utanför risknivån att förstöra njurarna, om man inte har problem med dem pga. någon sjukdom eller liknande.