2011-06-07, 16:55
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Varför? För att den är billigare eller för att den har bättre påverkan? Jag är personligen redo att betala lite extra för att det inte ska smaka lammskit...
Billig och har samma verkan som övriga, dyrare, sorter.

Du kan ju blanda det med hästskit om inte lamm duger. Hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2011-06-07, 19:15
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Varför? För att den är billigare eller för att den har bättre påverkan? Jag är personligen redo att betala lite extra för att det inte ska smaka lammskit...

Kreatin smakar ingenting vad jag har fått uppleva, och resultaten blir förmodligen desamma oberoende vilken variant du tar.
Citera
2011-06-07, 19:52
Medlem
Bigorexias avatar
Att man inte bör ta koffein i samband med kreatin har jag fått höra under hela min "uppväxt" på gymmet, då kreatin förkortar avslappningstiden för muskler medan koffein förlänger den.

Vissa dagar är jag dock så pass hängig att jag behöver lite hjälp för att få upp fokuset, så jag sitter och funderar på DMAA. Stör det effekten av kreatinet likt koffein gör?
Citera
2011-06-07, 22:02
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Att man inte bör ta koffein i samband med kreatin har jag fått höra under hela min "uppväxt" på gymmet, då kreatin förkortar avslappningstiden för muskler medan koffein förlänger den.

Vissa dagar är jag dock så pass hängig att jag behöver lite hjälp för att få upp fokuset, så jag sitter och funderar på DMAA. Stör det effekten av kreatinet likt koffein gör?

Det har med största sannolikhet aldrig undersökts.
Citera
2011-06-07, 23:08
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Det har med största sannolikhet aldrig undersökts.

Trodde det, men kände att det var bäst att fråga.
Citera
2011-06-08, 19:16
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Efter jämförelser med eaa-skopa och vägning med min kanske inte allt för exakta digitala våg kan jag konstatera att en matsked är en bra bra uppskattning av 5g. Ska testa på svärföräldrarnas våg som väger på hundradels gram för att vara helt säker.

Till er jävla mongon som kommenterade denna https://www.flashback.org/t1563820 har jag några kommentarer.
1. Är det inte viktigt att dosen blir rätt? Vad är annars vitsen med att stoppa i sig det. Hur tänker ni där egentligen?
2. Diskussionsunderlag? Nej, men vem bryr sig. Det är jävligt viktig info. Rubriken var också mycket bra.
Bra jobbat mod! Undra hur många som gick miste om infon tack var dig?

Okej, har idag vägt följande:

En tesked (5 ml) Star Nutriotions kreatin monohydrat - motsvarade 2,5 gram
En matsked (15 ml) Star Nutritions kreatin monohydrat - motsvarade 7,7 gram.

Komprimerade inte pulvret. Bild: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4defa96655a3b_krea.png
(Ja, jag nollställde. Och ja, jag är medveten att en matsked kreatin borde väga 3ggr så mycket som en tesked då volymen är 3ggr större. Och det gör den ju i princip.)

Så, om man anser att en dos bör vara 6 gram, vilket Star Nutrition gör, så är en matsked lite för mycket. Men en tesked, som det står på iaf min förpackning, är uppenbarligen på tok för lite. Således bör man ta runt 2,5 teskedar för att vara säker på att få i sig 6 gram.
Citera
2011-06-08, 21:08
Medlem
Fun_Universitys avatar
Skönt att knarkvågen kunde komma till användning

6 eller 7.7 gram spelar ingen roll, speciellt inte om man har byggt ett tag, då kan det vara fördelaktigt med en större dos. Kreatin är inte så dyrt per gram heller.
Själv kör jag på ca 10-12 gram om dagen, när det är aktuellt för mig med kreatin, kör man med PWO så får man säkert i dig några gram där också, de flesta PWO's brukar ha det iblandat av någon anledning.

Så haka inte upp er för mycket på rätt dosering när det gäller kreatin, ta hellre lite i överkant om era magsäckar pallar med det, men att mäta upp till decimaler är helt onödigt.
Citera
2011-06-08, 23:09
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
Skönt att knarkvågen kunde komma till användning

6 eller 7.7 gram spelar ingen roll, speciellt inte om man har byggt ett tag, då kan det vara fördelaktigt med en större dos. Kreatin är inte så dyrt per gram heller.
Själv kör jag på ca 10-12 gram om dagen, när det är aktuellt för mig med kreatin, kör man med PWO så får man säkert i dig några gram där också, de flesta PWO's brukar ha det iblandat av någon anledning.

Så haka inte upp er för mycket på rätt dosering när det gäller kreatin, ta hellre lite i överkant om era magsäckar pallar med det, men att mäta upp till decimaler är helt onödigt.

Ja, jag antar att du har rätt, jag har en tendens att vara lite överdrivet noggrann ibland kanske. För övrigt är hela min uppladdningsfas körd i botten nu p.g.a. att jag litade på förpackningen. När jag skulle fått i mig 24g/dag så blev det inte ens 10g/dag. Antar att det inte är hela världen dock, och kan väl kompensera för det i några dagar framöver istället.
Citera
2011-06-09, 00:11
Medlem
apintofstellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
6 eller 7.7 gram spelar ingen roll, speciellt inte om man har byggt ett tag, då kan det vara fördelaktigt med en större dos.
Kreatin finns för det mesta i kroppen, när man förhöjer intaget kreatin blir lagren större. Ju större kropp du har ju mer kreatin behövs för att fylla upp nivåerna tills man når ett högstavärde av verkan. När man har byggt ett tag har man, förhoppningsvis, klämt till sig lite i kroppen och behöver därmed mer kreatin för att nå optimala nivåer.

Kreatin bryts ned i levern och njurarna(en). Att överbelasta dessa organ är aldrig bra. I och med detta kan det vara fördelaktigt att ha en bra hum över vilken mängd man bör ligga runt.

Själv ligger jag på 6.9741g.
Senast redigerad av apintofstella 2011-06-09 kl. 00:13.
Citera
2011-06-09, 00:29
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apintofstella
Kreatin finns lagrat i musklerna, när man tillsätter kroppen mer kreatin blir lagren större. Ju större kropp du har ju mer kreatin behövs för att fylla upp nivåerna tills man når ett högstavärde av verkan. När man har byggt ett tag har man, förhoppningsvis, klämt till sig lite i kroppen och behöver därmed mer kreatin för att nå optimala nivåer.

Kreatin bryts ned i levern och njurarna(en). Att överbelasta dessa organ är aldrig bra. I och med detta kan det vara fördelaktigt att ha en bra hum över vilken mängd man bör ligga runt.

Själv ligger jag på 6.9741g.

Jodå, jag vet hur kreatin fungerar, men jag skrev "6 eller 7.7 gram spelar ingen roll" då menade jag att man ska inte dividera gram hit och dit och försöka ligga på lägsta nivåerna hela tiden.

"speciellt inte om man har byggt ett tag, då kan det vara fördelaktigt med en större dos." med det menade jag att har man byggt muskler under en längre tid, då ska man inte följa de mått man använde som nybörjare. Kanske borde ha separerat de två, men meningsuppbyggnad är inte min starka sida, däremot är muskeluppbyggnad det

Att alltid köra på 5 gram kreatin, eller att pumpa 100 kilo i bänken år ut och år in ger ingen ökning. Är man dessutom en seriös och rutinerad byggare så har man bra koll på kosten, och är man inte vegetarian så brukar det gott och väl räcka med kreatinet man får i sig genom käket.

Ja, det kan vara bra att veta att man kan överbelasta njurarna, men i dessa små mängder spelar det inte någon större roll, kör man på 5 gram om dagen och ökar dosen med 100 % så ligger man fortfarande utanför risknivån att förstöra njurarna, om man inte har problem med dem pga. någon sjukdom eller liknande.
Citera
2011-06-09, 00:37
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Okej, har idag vägt följande:

En tesked (5 ml) Star Nutriotions kreatin monohydrat - motsvarade 2,5 gram
En matsked (15 ml) Star Nutritions kreatin monohydrat - motsvarade 7,7 gram.

Komprimerade inte pulvret. Bild: http://data.fuskbugg.se/skalman02/4defa96655a3b_krea.png
(Ja, jag nollställde. Och ja, jag är medveten att en matsked kreatin borde väga 3ggr så mycket som en tesked då volymen är 3ggr större. Och det gör den ju i princip.)

Så, om man anser att en dos bör vara 6 gram, vilket Star Nutrition gör, så är en matsked lite för mycket. Men en tesked, som det står på iaf min förpackning, är uppenbarligen på tok för lite. Således bör man ta runt 2,5 teskedar för att vara säker på att få i sig 6 gram.

Du får tänka på själva måttsatsernas vikt också, det bör ju göra att en matsked ungefärligt motsvarar dosen på 6g?
Citera
2011-06-09, 00:42
Medlem
apintofstellas avatar
Det var inte meningen att kritisera ditt inlägg. Syftade mer på att du kanske har blivit tyngre och behöver mer kreatin, din knose.

Studier har tydligen visat att det är ofarligt att inta nivåer mellan 5-20g per dag. Även i längre utsträckning. Detta då beprövat och menat för dem fullt friska organen som bryter ned syran i fråga.

Kram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in