2011-09-13, 20:52
Medlem
Sorry om frågan kommit upp redan. Om man tänker ta sitt kreatin tillsammans med malto, hur mycket malto är en lagom mängd? Räcker 10gram? 20gram? 50gram? Mer=bättre?
Citera
2011-09-13, 21:00
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Home-team
Sorry om frågan kommit upp redan. Om man tänker ta sitt kreatin tillsammans med malto, hur mycket malto är en lagom mängd? Räcker 10gram? 20gram? 50gram? Mer=bättre?

0g kan räcka, precis som 50g kan räcka. Beror helt på den övriga kosten och vad du har för mål med den och din träning. Kolhydrater tillsammans med kreatinet är inte ett måste, det är bara en rekommendation.
Citera
2011-09-13, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
0g kan räcka, precis som 50g kan räcka. Beror helt på den övriga kosten och vad du har för mål med den och din träning. Kolhydrater tillsammans med kreatinet är inte ett måste, det är bara en rekommendation.
Vad skulle du rekommendera? Brukar ta mitt kreatin tillsammans med middagen men ibland så glömmer man, käkar ute mm. Om DU/ni hade tagit det med malto, hur mycket hade ni tagit då?
Citera
2011-09-14, 14:39
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Home-team
Vad skulle du rekommendera? Brukar ta mitt kreatin tillsammans med middagen men ibland så glömmer man, käkar ute mm. Om DU/ni hade tagit det med malto, hur mycket hade ni tagit då?

0g. Äter hellre mina kalorier än dricker dem genom sockersprängda drycker.
Citera
2011-09-19, 09:15
Bannlyst
Är det farligt att överdosera kreatin? Har nämligen precis avslutat uppladdningsfasen och det har varit skönt som fan att göra nummer två utan att behöva sitta och trycka och jävla sig. Nu när jag kör 5g har det återgått till lite jobbigare skitande. Tänkte börja med 5g morgon OCH kväll för att se om det går bättre
Kreatin kostar ju inget ändå.
Citera
2011-09-19, 16:06
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Är det farligt att överdosera kreatin? Har nämligen precis avslutat uppladdningsfasen och det har varit skönt som fan att göra nummer två utan att behöva sitta och trycka och jävla sig. Nu när jag kör 5g har det återgått till lite jobbigare skitande. Tänkte börja med 5g morgon OCH kväll för att se om det går bättre
Kreatin kostar ju inget ändå.
Ser ingen poäng i att du får i dig så mycket kreatin men men...

http://traningslara.se/kreatinpastaenden-godkanda-av-efsa/

Det ser ut som om 3g räcker per dag. Har för mig att upp till 20g ska inte påverka kroppen på något negativt sätt men där är jag osäker.
Citera
2011-09-19, 17:05
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Ser ingen poäng i att du får i dig så mycket kreatin men men...

http://traningslara.se/kreatinpastaenden-godkanda-av-efsa/

Det ser ut som om 3g räcker per dag. Har för mig att upp till 20g ska inte påverka kroppen på något negativt sätt men där är jag osäker.

Osäkra är vi alla:
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi
Är det säkert att ta kreatin?
Det finns även ett fall rapporterat om en 20 årig man som intog 5x4g/dag i 4 veckor som utvecklade inflammation i njurarna som sedan försvann när han slutade ta kreatin. Man kunde däremot inte säkert dra slutsatsen att det var kreatinet som orsakade problemen till en början. Kreatin är inte att rekommendera för personer med njurskador eller personer som har hög risk för att utveckla njurproblem (diabetes, ärftlighet etc). För friska personer finns det studier på upp till fem år som inte kunnat påvisa några negativa effekter på njurfunktionen.

Det finns en viss oro att vissa giftiga biprodukter från tillverkningen av kreatin hamnar i den färdiga produkten. Det finns i dagsläget två studier som har tittat på renheten i olika kreatinprodukter och båda dessa studier har visat att alla produkterna var rena. Det finns inga rapporterade fall av negativa effekter vid intag av orent kreatin. Om man vill så kan man, för att vara lite mer på den säkra sidan att man inte får i sig dessa kan man använda sig av en produkt vars tillverkare använder sig av olika kvalitetsstandarder i tillverkningen så som GMP, BRC och ISO-9002.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=105194

3g lär inte räcka dock,
Citat:
Hur mycket kreatin bör jag ta varje dag?
Man bör inta runt 5g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte. Det finns INGA dokumenterade extra positiva effekter vid styrketräning eller idrottsprestation av att inta mer än 5g kreatin/dag. Intag av mer än 5g/dag kommer endast leda till att njurarna får jobba extra med att få ut kreatin ur kroppen med urinen. Undantaget möjligen om man har många kilo muskelmassa (kroppsvikt på minst 85kg hård) då man kan behöva höja intaget till 6-7g/dag för att behålla nivåerna på max.

Citera
2011-09-19, 18:13
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
Osäkra är vi alla:
3g lär inte räcka dock,
Tackar för det, lite mer insikt i riskerna.
Citera
2011-09-19, 21:21
Bannlyst
Det finns risker med att sitta och trycka för mycket med. Hemorrojder tex.
Jag kör fan en tesked på kvällen med
Citera
2011-09-19, 21:24
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Inte finns det något påvisat samband mellan hemorrojder och hög kreatinintag(?).
Citera
2011-09-19, 23:37
Bannlyst
Citat:
Inte finns det något påvisat samband mellan hemorrojder och hög kreatinintag(?).

Uttryckte mig lite luddigt. Det är de besvären jag hoppas undvika med hjälp av lite extra kreatin
Kreatin gör underverk med min mage
Citera
2011-09-20, 12:47
Medlem
Pipharens avatar
Citat:
xD Gillar kopplingen där alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in