2011-02-10, 10:36
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Barlow
Är det någon som har läst något mer om Kreatin och håravfall? Det kom ju någon studie om det för ett tag sedan och en del blev livrädda för kreatin.

Kreatin och håravfall kan ha ett samband, ja.
Citera
2011-02-10, 10:38
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testingtesting
Läste i tråden att man inte ta ska ta kreatin i samband med koffein men hur många timmar ska det gå mellan intagen så att de inte ska påverka varandra negativt?

Citat:
Motverkar koffein effekten av kreatin?
Det finns studier som har visat att intag av 5mg/kg/dag koffein tillsammans med kreatin motverkar effekten från kreatin. Å andra sidan finns det många studier där kaffe har använts som vätska vid intaget av kreatin och dessa är trots detta påvisat positiva effekter av kreatin. Koffeinets negativa effekt verkar mest komma av att det försämrar muskelns förmåga att slappna av snabbt efter en kontraktion vilket kreatin normalt hjälper till att förbättra [4]. Det har också visats att koffein, intaget före aktivitet efter en kreatinuppladdning har positiv effekt på prestationen vilket talar emot att koffein skulle försämra effekten av kreatin [5]. Som slutsats kan man säga att det är osäkert om koffein motverkar kreatin och om det gör det så är det troligast att den negativa påverkan är störts vid intermittenta arbeten så som lagsport och intervaller och inte så stor vid styrketräning. Man får helt enkelt känna sig för själv (svårt/omöjligt, jag vet, men det är det alternativet man har). Känner man inte av någon effekt och får i sig mycket koffein kan det vara en idé att se över intaget.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=105194
Citera
2011-02-10, 16:53
Medlem
Tack för ditt svar!

Påverkar användandet av kreatin levern väldigt mycket?
Tänker om man tar andra former av tabletter, tex alvedon, insomningshjälp dagligen som kanske inte är det bästa för ens lever.

Mvh
Citera
2011-02-10, 19:19
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testingtesting
Tack för ditt svar!

Påverkar användandet av kreatin levern väldigt mycket?
Tänker om man tar andra former av tabletter, tex alvedon, insomningshjälp dagligen som kanske inte är det bästa för ens lever.

Mvh

Är du fullt frisk så har man inte kunnat påvisa några negativa effekter, nej.
Citera
2011-02-14, 10:15
Medlem
nån som kan rekommendera nåt billigt och bra kreatin?
är det här ett bra märke http://www.svensktkosttillskott.se/#!produkter/creatine_fx ?
Citera
2011-02-15, 00:10
Medlem
Ty! behövde verkligen veta en del grejer du drog upp
Citera
2011-02-15, 20:43
Medlem
Snappers avatar
Ungefär hur många dagar tar det innan man börjar märka skillnad när man börjar med kreatin?
Citera
2011-02-15, 22:15
Medlem
Gimandalfs avatar
Jag har skumläst tråden men inte hittat en liknande fråga som jag tänker ställa.

Alltså är det allvarligt om man nu skulle ta kreatin före träningen och direkt efter när det står 6-8 h mellan första portion. Det står även inget om hur länge man ska ta kreatinet och därefter pausa. Det är bara köra hårt kan jag tänka mig.

Jag läste att bengt skrev att kreatinet är kroniskt ökande så det spelar ingen större roll, men det har slagit mig ändå att ta de före och efter eller att det ger bättre effekt efter träning och inte innan träning.

Så som jag har tagit är det
1. Innan träning
2. 6-8 h efter första portion
Citera
2011-02-19, 16:46
Medlem
Morgases avatar
När man börjar käka kreatin ska man ju ta extra i början i ett par dagar. Om man kört kreatin, sedan tar en paus på ett par månader när man börjar äta det igen ska man ta extra mycket de första dagarna?
Citera
2011-02-19, 18:36
Medlem
orkar inte läsa hela tråden... hur är det med kreatin under deff finns det några för och nackdelar?
Citera
2011-02-19, 18:46
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flooodh
orkar inte läsa hela tråden... hur är det med kreatin under deff finns det några för och nackdelar?

Orkar inte svara på samma fråga 150 gånger.
Citera
2011-02-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Orkar inte svara på samma fråga 150 gånger.
lustig att du ens orkar svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in