2010-03-15, 00:50
Medlem
Res-Qs avatar
Hur mycket vatten blandar ni kreatinet med? Jag kör 2 teskedar kreatin + 5dl vatten!
Tar ni det i cykler eller kör ni bara på?
Citera
2010-03-15, 14:39
Medlem
hurfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Res-Q
Hur mycket vatten blandar ni kreatinet med? Jag kör 2 teskedar kreatin + 5dl vatten!
Tar ni det i cykler eller kör ni bara på?
3dl
Citera
2010-03-17, 08:19
Medlem
Blir det stor skillnad på muskelvolymen för er när ni går på kreatin vs utan kreatin?

Har ätit Kreatin säkert 1 år utan paus nu men fick slut på det för en månad sedan och det blev inte av att jag köpte nytt på direkten och jag tappade runt 1 cm runt armarna, men nu när jag kört en uppladdnings period på 5 dagar så är den centimetern tillbaks.
Citera
2010-03-17, 15:58
Medlem
De enda bieffekterna jag vet finns om man tar för mycket kreatin är att det belastar njurarna, då de kommer rensa bort överskottet.

Jag kommer dock inte påstå annat än att det kan finnas andra negativa saker av för lång tids användande, men just den ovanstående negativa effekten är den enda jag vet om.
Citera
2010-03-17, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Blir det stor skillnad på muskelvolymen för er när ni går på kreatin vs utan kreatin?

Har ätit Kreatin säkert 1 år utan paus nu men fick slut på det för en månad sedan och det blev inte av att jag köpte nytt på direkten och jag tappade runt 1 cm runt armarna, men nu när jag kört en uppladdnings period på 5 dagar så är den centimetern tillbaks.

Nej, förutom att du möjligtvis känner att du orkar mindre på gymmet, så ska inte storleken på musklerna minska nämnvärt, möjligtvis kan en viss skillnad synas pga mindre vätskeansamling i musklerna.

Men jag har själv både tränat utan och med Kreatine under längre perioder, och det enda negativa jag märk av när jag kört utan är att jag inte orkat köra lika hårt, men även det har varit rätt markant.

Man ska också tänka på att överdoseringar ger noll effekt, 5g / dag är täcker mer än väl dagsbehovet, mer än det kommer bara rensas bort av njurarna.

Även om jag själv använder Kreatin till och ifrån, så kan jag ju säga att dagsformen styr mycket mycket mer än intaget av Kreatin i hur mycket man orkar och hur väl man presterar på gymmet.

Sidnot: Sist med inte minst, det är lite kul att se att vissa champon inkluderar Kreatin, just för att detta är något håret behöver för att hålla sig starkt och friskt
Senast redigerad av Elrandhir 2010-03-17 kl. 16:09.
Citera
2010-03-17, 16:35
Medlem
karamellpojkens avatar
Kan inte spela roll hur mycket vatten man blandar ut med?
Man skulle gärna lika kunna hälla i sig pullvret bara?
Eller har jag fel?
Citera
2010-03-17, 17:46
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamellpojken
Kan inte spela roll hur mycket vatten man blandar ut med?
Man skulle gärna lika kunna hälla i sig pullvret bara?
Eller har jag fel?

Quotar mig själv från sidan 24

Citat:
Ursprungligen postat av Fun_University
"Kreatin en löslighet i vatten på 15-17 gram per liter vatten. Tycker de flesta tar för lite vatten och blandar med, även om man nu skulle räkna ut de optimala kvantiteterna av båda delar så vill man ha lite buffert. Att tänka "Aha, 5 gram, alltså 333.333 ML vatten" är bara dumt att räkna på, ½-1 DL extra vatten skadar inte. Sen får man ta och blanda, vänta på att det sjunker, blanda igen, vänta, blanda i kanske 4-5 minuter. I varmt vatten går det snabbast."
Citera
2010-03-17, 17:53
Medlem
karamellpojkens avatar
Nu är jag under uppladdningsperioden och är 5 tsk som gäller. Jag brukar fylla ett glas och typ dricka halva sen fylla på med vatten och blanda ut tills allt sjunkit.. det är alltså inte optimalt?
Citera
2010-03-17, 18:04
Medlem
Fun_Universitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamellpojken
Nu är jag under uppladdningsperioden och är 5 tsk som gäller. Jag brukar fylla ett glas och typ dricka halva sen fylla på med vatten och blanda ut tills allt sjunkit.. det är alltså inte optimalt?

Kreatin en löslighet i vatten på 15-17 gram per liter vatten. Vet inte hur mycket dina 5 teskedar blir i gram, men det går att räkna ut ett ungefär om du använder dessa siffror, avrunda helst uppåt för att vara på den säkra sidan. Helst ska det vara helt löst i vattnet, är det inte det, och du har som "oboy-gegga" på botten, eller att det flyter omkring stora kristaller så har det ingen effekt (De kristaller som inte hunnit lösa sig) . Citerar återigen mig från sida 26.
Citat:
Desto mer löst det är, desto lättare tas det upp i tunntarmen, eftersom hela kristaller inte kan absorberas.

Helst helt löst alltså, dvs en klar vätska.
Citera
2010-03-17, 20:38
Medlem
karamellpojkens avatar
Citat:
Kreatin en löslighet i vatten på 15-17 gram per liter vatten. Vet inte hur mycket dina 5 teskedar blir i gram, men det går att räkna ut ett ungefär om du använder dessa siffror, avrunda helst uppåt för att vara på den säkra sidan. Helst ska det vara helt löst i vattnet, är det inte det, och du har som "oboy-gegga" på botten, eller att det flyter omkring stora kristaller så har det ingen effekt (De kristaller som inte hunnit lösa sig) . Citerar återigen mig från sida 26.

Helst helt löst alltså, dvs en klar vätska.

Okej, så det skulle ta en tesked i ett fullt glas och få det utblandat. Sen om man då under uppladdningen gör om den proceduren 5 gånger?

Edit: Så du säger alltså att man ska dricka 1liter vatten 2ggr om dagen bara med kreatinet?
Senast redigerad av karamellpojken 2010-03-17 kl. 21:25.
Citera
2010-03-19, 09:46
Medlem
cc_zeros avatar
edit: När man överdoserar kreatin får man problem med magen har jag förstått det som. Är det diarre lr förstoppning då eller varierar det från person till person?
Citera
2010-03-19, 10:58
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
edit: När man överdoserar kreatin får man problem med magen har jag förstått det som. Är det diarre lr förstoppning då eller varierar det från person till person?

Varierar från person till person. Själv ligger jag på 10g. Upplevde illamående och spykänslor på 20g.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in