Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-15, 22:18
  #1
Avstängd
mladdzs avatar
Hej,

Under en tid (ca 3-4 månader) har min rygg börjat göra ifrån sig ett ganska ljudligt,knakande ljud i situationer då jag suttit ner och ska ställa mig upp/suttit ner och börjar gå. Ofta flera gånger om dagen.

Ljudet kommer från ländryggen, fast längre ner på vä sida av svanskotan. Jag kan även känna av var det kommer ifrån när det knäcker till, även om det aldrig gör ont vid själva ljudtillfället.

Själva ljudet kan liknas med när man "knäcker" med ett finger, fast inte lika dovt. Innan kunde jag ibland också känna av en ganska svag,diffus smärta på det aktuella området, men det har jag inte gjort på ett tag nu.

Man har ju hört skräckhistorier om folk som bara haft en liten benflisa lös i ryggen, och blivit totalförlamade för resten av livet. De hade varit ganska tungt.

Vad kan detta vara? Borde jag gå och kolla upp detta?

dr zlatan elizact eller snoppzor får gärna svara !
Citera
2009-10-15, 23:14
  #2
Medlem
jag har faktiskt upplevt något liknande, gör inte alls ont men hörs "klickande" ljud från nacken & ryggen. må hända att jag har en relativt otränad rygg kanske? eller att jag helt enkelt rör mig för lite? vet icke....skulle oxå uppskatta svar!
Citera
2009-10-15, 23:20
  #3
Medlem
Jag hae precis som du, dock har jag ryggproblem så jag knäcker själv till det för att inte ha ont.

Visst, det kan ju vara ngt annat också men tror inte att du behöver oroa dig för mkt
Citera
2009-10-15, 23:24
  #4
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mladdz
Hej,

Under en tid (ca 3-4 månader) har min rygg börjat göra ifrån sig ett ganska ljudligt,knakande ljud i situationer då jag suttit ner och ska ställa mig upp/suttit ner och börjar gå. Ofta flera gånger om dagen.

Ljudet kommer från ländryggen, fast längre ner på vä sida av svanskotan. Jag kan även känna av var det kommer ifrån när det knäcker till, även om det aldrig gör ont vid själva ljudtillfället.

Själva ljudet kan liknas med när man "knäcker" med ett finger, fast inte lika dovt. Innan kunde jag ibland också känna av en ganska svag,diffus smärta på det aktuella området, men det har jag inte gjort på ett tag nu.

Man har ju hört skräckhistorier om folk som bara haft en liten benflisa lös i ryggen, och blivit totalförlamade för resten av livet. De hade varit ganska tungt.

Vad kan detta vara? Borde jag gå och kolla upp detta?

dr zlatan elizact eller snoppzor får gärna svara !


Skulle verkligen vara intressant att få ett svar ifrån Dr Zlatan
Citera
2009-10-16, 00:20
  #5
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mladdz
...
dr zlatan elizact eller snoppzor får gärna svara !
Jag tycker alltid att personriktade frågor är oerhört underhållande. Det säger lite både om sakägaren och de personer vars expertis efterfrågas.
Citera
2009-10-16, 00:58
  #6
Medlem
Eliza CTs avatar
Ja du Heller78, vet inte vad jag ska säga med tanke på efterfrågat svar.
Som regel gör man väl så gott man kan av det (lilla) man har erfarenhet av, gäller för mej. Och kanske är det ett tecken på att man skriver här alltför ofta..

Mladdz

Jag tror att vi lite till mans kan råka ut för dessa "fenomen" att kroppen låter höra sej. Och som regel är det helt ofarligt. Ofta tror jag det kan vara en sena som glider över ett benutskott.
Om du VET att du inte skadad dej på något sätt behöver du nog inte ens tänka på det.
Så utan smärtor, men om du ändå tycker det är obehagligt, så kanske en sjukgymnast skulle kunna ge dej lite goda råd. Det är ju tyvärr så att vi sitter alltför mycket både i skola/jobb och när vi är lediga (framför datorn).
Och mer träning av muskler skulle skelettet må bra utav.

Skulle du däremot ha smärtor och andra problem så är det givetvis läkarbesök som gäller. Enkelt uttryckt så är "smärta kroppens sätt att tala om att något är fel" och då är läkare det enda rätta.

Som du beskriver nu tror jag inte alls du behöver vara orolig!
Hälsningar Eliza
Citera
2009-10-30, 18:30
  #7
Medlem
Dr Zlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Som du beskriver nu tror jag inte alls du behöver vara orolig!
Hälsningar Eliza
Inget att tillägga.
Citera
2009-10-31, 10:30
  #8
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Zlatan
Inget att tillägga.
x 1.

Jag har/hade däremot en liknande rygg, sedan många års idrottsutövande. Men generellt mår ryggen bättre när jag tränar. Precis som Eliza var inne på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback