Misstänkte att det var betydligt mer än du trodde, men det är ändå hanterbart. Jag vet att de har sänkt kraven för skuldsanering men det är ändå tveksamt om din mamma skulle kvalificera, men det är alltid värt ett försök.
Sätt dig ner med din mamma och förklara att du vet hur det står till och att du vill hjälpa henne, om hon låter dig. Berätta att du förstår att det är jobbigt för henne men att du vill kunna se henne med en ordnad ekonomi och inte ligga på existensminium. Låter hon dig hjälpa till så ser du till att alla räkningar som kommer samlas och att ni sätter er ihop varje månad och betalar räkningar och går igenom månadens utgifter och vad som finns kvar. Gör tillsammans en budget där ni lägger upp alla räkningar och när de kommer så att ni alltid vet vad ni har att vänta er. Låt inget mer gå till kronofogden, se till att räkningarna alltid betalas.
Räntan på skulden borde idagsläget bli ca 16000 kr/år, även om det "bara" dras 4000/månad så ska hon på ett år lyckas betala av över 30 000. Detta innebär att hon kommer vara skuldfri om ca 6 år (ju mer som betalas av desto lägre blir räntan, men räntan kommer gå upp när riksbanken höjer, jag struntar i båda dessa för uträkningens skull). Sex år är lång tid, men det är väl bättre att köra hårt under denna tiden för att sen kunna leva ordentligt och slippa vara skuldsatt och fattig?
Du och din bror bör kunna få soc vilket kanske kan innebära att ni betalar mat så kan din mamma öka på betalningarna till KFM? Gör upp med henne att om ni har råd (jag antar att ni har jobb vid det laget) så bjuder ni henne på den där resan när hon fyller 50 - delvis födelsedagspresent, delvis morot för att hon ska ordna upp ekonomin
Lycka till! förresten, behöver du hjälp med budget eller något så kan du alltid PMa