• 2
  • 3
2009-10-22, 12:50
Medlem
puttmeisters avatar
Ringde kfm alldeles nyss och höll på o få en hjärtinfarkt...

Total skuldsumma = 181.000

Varav 17k till stat/kommun

164k till 14 st olika skulder.

Vafan ska vi göra ?

Kort tilllägg

181.000 kvar nu... hon har betalat mellan 4000-6000 sedan 2005, hur stor va skulden egentligen med tanke på räntor o pålägg osv?
Senast redigerad av puttmeister 2009-10-22 kl. 13:03.
Citera
2009-10-22, 22:16
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttmeister
Ringde kfm alldeles nyss och höll på o få en hjärtinfarkt...Total skuldsumma = 181.000 Varav 17k till stat/kommun

164k till 14 st olika skulder.
Vafan ska vi göra ?

Kort tilllägg

181.000 kvar nu... hon har betalat mellan 4000-6000 sedan 2005, hur stor va skulden egentligen med tanke på räntor o pålägg osv?
Än en gång, din mamma har varit otrolig med tanke på att hon faktiskt till skillnad från många har betalat och gjort rätt för sina skulder.

Har hon ett arbete? I såfall kan kontakta KFM och fråga om Skuldsanering. Ett annat förslag är att hon ber att få uppskov om hon har låg inkomst. Ett tredje förslag är att om hon i stället kan få ett banklån som löser hela skulden och blir av med en massa dyra räntor. Då behöver hon dessvärre borgensmän. Till hennes fördel är det jag började att skriva, att hon har betalat i så många år och visat att hon vill.

Det ska ordna sig ska du se!
Citera
2009-10-22, 23:52
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Än en gång, din mamma har varit otrolig med tanke på att hon faktiskt till skillnad från många har betalat och gjort rätt för sina skulder.

Har hon ett arbete? I såfall kan kontakta KFM och fråga om Skuldsanering. Ett annat förslag är att hon ber att få uppskov om hon har låg inkomst. Ett tredje förslag är att om hon i stället kan få ett banklån som löser hela skulden och blir av med en massa dyra räntor. Då behöver hon dessvärre borgensmän. Till hennes fördel är det jag började att skriva, att hon har betalat i så många år och visat att hon vill.

Det ska ordna sig ska du se!

hon har ju en inkomst på ca 20.000 i månaden före skatt så lön har ju hon helt klart. Tänkte ja ska försöka lägga fram de lite snyggt om att jag vet va hon har i skulder o sånt, för hon vet inte än att jag vet om de. Skuld sanering ungefär vad innebär de? har vart inne på kfm men fatta inte allt för mycket utav de? om hon har ca 13.500 ut efter skatt o hyra o måntliga räkningar på ca 5.000 hur mycket vill dom ha om man har skuldsanering ? Hon har nämligen som en önskan att kunna åka utomlands när hon fyller 50 om 3 år, är de en rimlig önskan ?
Citera
2009-10-23, 00:03
Medlem
181.000 är väl iofs en hanterbar summa trots allt, skulle hon kunna klumpa ihop det hos en långivare och få en ränta på ca 8% så betalar hon drygt 1000 i ränta varje månad. lägg på 2000 i avbetalning så betalar hon runt 3000 varje månad och slipper ligga hos fogden, om 7 år är skulden borta. Man måste bara ta tag i saken, låter ni det ligga hos fogden på utmätning blir det sannolikt betydligt dyrare och tar längre tid, vet inte hur många olika avgifter som tillkommer då

Har hon deklarerat ordentligt? Om hon har skuld till staten kan det bero på att hon skönstaxerats pga att hon inte lämnat in deklaration, det kan man i sånt fall göra i efterhand upp till 5 år
Senast redigerad av gwpersson 2009-10-23 kl. 00:23.
Citera
2009-10-23, 00:53
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
hon har ju en inkomst på ca 20.000 i månaden före skatt så lön har ju hon helt klart. Tänkte ja ska försöka lägga fram de lite snyggt om att jag vet va hon har i skulder o sånt, för hon vet inte än att jag vet om de. Skuld sanering ungefär vad innebär de? har vart inne på kfm men fatta inte allt för mycket utav de? om hon har ca 13.500 ut efter skatt o hyra o måntliga räkningar på ca 5.000 hur mycket vill dom ha om man har skuldsanering ? Hon har nämligen som en önskan att kunna åka utomlands när hon fyller 50 om 3 år, är de en rimlig önskan ?
Finns det några flera vuxna i er närhet som både du och din mamma litar på? Jag tänkte om du kunde ta upp den här saken med den personen så du får avlastning. Då kan ni tillsammans sätta er ner med din mamma och säga att ni känner till allting och faktiskt berömma henne för att hon har orkat släpat allt det där själv Oavsett vad det är för skulder. Lägg alltså korten på bordet och säg att hon börjar med att ringa KFM och att ni stöttar henne. Men se till att hon verkligen hör av sig till dem när ni sitter där.

Det borde kunna gå att fixa en resa om tre år, förutsättningsvis att hon tar tag i allt nu.

En länk om skuldsanering
http://www.kronofogden.se/4.4bf45f33...e80001212.html
Citera
2009-10-23, 01:12
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwpersson
181.000 är väl iofs en hanterbar summa trots allt, skulle hon kunna klumpa ihop det hos en långivare och få en ränta på ca 8% så betalar hon drygt 1000 i ränta varje månad. lägg på 2000 i avbetalning så betalar hon runt 3000 varje månad och slipper ligga hos fogden, om 7 år är skulden borta. Man måste bara ta tag i saken, låter ni det ligga hos fogden på utmätning blir det sannolikt betydligt dyrare och tar längre tid, vet inte hur många olika avgifter som tillkommer då

Har hon deklarerat ordentligt? Om hon har skuld till staten kan det bero på att hon skönstaxerats pga att hon inte lämnat in deklaration, det kan man i sånt fall göra i efterhand upp till 5 år

Det är jag, mamma och en äldre bror som tvingats flytta hem nu. Hon är den enda med inkomst, 20.000/mån. Finns ingen som kan gå i borgen om hon skulle ta ett lån eller liknanade tyvärr.. Hon har fått skatteåterbäring dom senaste åren jag kan minnas, de har rört sig om ca 10.000 vid varje tillfälle så hon fifflar ju inte med deklarationen

Citat:
Finns det några flera vuxna i er närhet som både du och din mamma litar på? Jag tänkte om du kunde ta upp den här saken med den personen så du får avlastning. Då kan ni tillsammans sätta er ner med din mamma och säga att ni känner till allting och faktiskt berömma henne för att hon har orkat släpat allt det där själv Oavsett vad det är för skulder. Lägg alltså korten på bordet och säg att hon börjar med att ringa KFM och att ni stöttar henne. Men se till att hon verkligen hör av sig till dem när ni sitter där.

Det borde kunna gå att fixa en resa om tre år, förutsättningsvis att hon tar tag i allt nu.

En länk om skuldsanering
http://www.kronofogden.se/4.4bf45f33...e80001212.html

Den enda vuxna jag kan prata om sånt med är väl min gammelfarmor men hon har tillräckligt med sjukdommsproblem.. Om jag skulle kunna få mamma att kontakta kfm imorgon redan och boka tid för att träffa dom och konsultera angående skuldsanering, ungefär hur lång tid dröjer de innan man får besked om det, de e i Borås. När jag själv snackar med henne så säger hon att hon vill kunna leva ett normalt liv och kunna gå ut o käka på restaurang med sina söner nån gång i månaden.
Citera
2009-10-23, 01:40
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Det är jag, mamma och en äldre bror som tvingats flytta hem nu. Hon är den enda med inkomst, 20.000/mån. Finns ingen som kan gå i borgen om hon skulle ta ett lån eller liknanade tyvärr.. Hon har fått skatteåterbäring dom senaste åren jag kan minnas, de har rört sig om ca 10.000 vid varje tillfälle så hon fifflar ju inte med deklarationen

Den enda vuxna jag kan prata om sånt med är väl min gammelfarmor men hon har tillräckligt med sjukdommsproblem.. Om jag skulle kunna få mamma att kontakta kfm imorgon redan och boka tid för att träffa dom och konsultera angående skuldsanering, ungefär hur lång tid dröjer de innan man får besked om det, de e i Borås. När jag själv snackar med henne så säger hon att hon vill kunna leva ett normalt liv och kunna gå ut o käka på restaurang med sina söner nån gång i månaden.
Ok. Ta det här med henne i morgon då och tala om att du har hört dig för om skulderna. Hon kanske kommer bli ledsen, men uppmuntra henne att det inte kan bli värre ekonomiskt nu. Sen säger du att hon ringer till KFM och ber dem se över om hon kan söka skuldsanering. (eller om du gör det) Det finns andra steg också, men hör er för om det här först.

Sen får ju du och din brorsa ringa soc. Ni har i alla fall rätt till något som heter riksnorm.
http://www.boras.se/socialkontoret/i...800048575.html
Citera
2009-10-23, 08:56
Bannlyst
SMSa låna, SMSa låna!

Citera
2009-10-23, 11:33
Medlem
Citat:

Men hon kan ju betala av det själv, om fogden drar 5000 varje månad så kan hon ju lika gärna flytta skulden ut från fogden och betala lika mycket eller mindre så kommer hon bort från fogden. Ring Intrum och hör om de kan ta ut/över skulden från fogden jag vet att de gör sånt, enda böket nu är väl att det verkar vara många långivare inblandade
Citera
2009-10-23, 11:37
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwpersson
Men hon kan ju betala av det själv, om fogden drar 5000 varje månad så kan hon ju lika gärna flytta skulden ut från fogden och betala lika mycket eller mindre så kommer hon bort från fogden. Ring Intrum och hör om de kan ta ut/över skulden från fogden jag vet att de gör sånt, enda böket nu är väl att det verkar vara många långivare inblandade
Men det har ju gått till KFM från långivarna, då funkar det inte.
Citera
2009-10-23, 12:36
Medlem
miqqqas avatar
Misstänkte att det var betydligt mer än du trodde, men det är ändå hanterbart. Jag vet att de har sänkt kraven för skuldsanering men det är ändå tveksamt om din mamma skulle kvalificera, men det är alltid värt ett försök.

Sätt dig ner med din mamma och förklara att du vet hur det står till och att du vill hjälpa henne, om hon låter dig. Berätta att du förstår att det är jobbigt för henne men att du vill kunna se henne med en ordnad ekonomi och inte ligga på existensminium. Låter hon dig hjälpa till så ser du till att alla räkningar som kommer samlas och att ni sätter er ihop varje månad och betalar räkningar och går igenom månadens utgifter och vad som finns kvar. Gör tillsammans en budget där ni lägger upp alla räkningar och när de kommer så att ni alltid vet vad ni har att vänta er. Låt inget mer gå till kronofogden, se till att räkningarna alltid betalas.

Räntan på skulden borde idagsläget bli ca 16000 kr/år, även om det "bara" dras 4000/månad så ska hon på ett år lyckas betala av över 30 000. Detta innebär att hon kommer vara skuldfri om ca 6 år (ju mer som betalas av desto lägre blir räntan, men räntan kommer gå upp när riksbanken höjer, jag struntar i båda dessa för uträkningens skull). Sex år är lång tid, men det är väl bättre att köra hårt under denna tiden för att sen kunna leva ordentligt och slippa vara skuldsatt och fattig?

Du och din bror bör kunna få soc vilket kanske kan innebära att ni betalar mat så kan din mamma öka på betalningarna till KFM? Gör upp med henne att om ni har råd (jag antar att ni har jobb vid det laget) så bjuder ni henne på den där resan när hon fyller 50 - delvis födelsedagspresent, delvis morot för att hon ska ordna upp ekonomin

Lycka till! förresten, behöver du hjälp med budget eller något så kan du alltid PMa
Citera
2009-10-23, 17:57
Medlem
Citat:
Men det har ju gått till KFM från långivarna, då funkar det inte.

Jo det kan gå tillbaka, företag som driver in skulder åt andra typ Intrum kan ta över skulder som ligger hos fogden, om de inte lyckas så skickar de bara tillbaka skulden till fogden igen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in