2009-10-18, 17:39
Medlem
kaxen82s avatar
SMS-lån känns som en ovettig lösning, men är man desperat så är man.
Citera
2009-10-18, 20:25
Medlem
Identisks avatar
http://www.tv3.se/lyxfallan
Citera
2009-10-18, 20:30
Medlem
Persones avatar
Be din mor att hon ska fråga kronofogden om de inte kan mäta ut hennes lön.
Om hon tjänar 20 000 i månaden och skulden är på 80 000 behöver det inte ta så lång tid. Hur stora utgifter har hon varje månad? Kan hon skära ner på dem? Fattar hon att man ska göra rätt för sig eller inte. Hon får leva på existensminimum ett litet tag bara. Krävs bara lite vilja.
Senast redigerad av Persone 2009-10-18 kl. 20:34.
Citera
2009-10-18, 20:41
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Att betala lån med lån är ett högst kortsiktig lösning, oavsett vad du tror/tycker. Mitt bästa tips är att du skaffar ett jobb (finns massor som telefonförsäljare och annan skit) jobbar ett par månader och helt sonika ger dem till din mamma så hon kan betala av sin skuld. Efter det får du väl hålla koll på mammsen så att hon betalar tillbaks dina pengar istället för att köpa saunabelt på tv-shop.

Men vadå, kan man inte få sexpack genom att glo på Glamour hela dagarna?
Citera
2009-10-19, 14:18
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puttmeister
jag söker lixom jobb dagligen, men de e inte de lättaste. jag försöker även hålla koll på hennes ekonomi så att hon lär sig något, plus att hon ska kolla upp exakt vad hon har för skulder, men hon försöker bortförklara sig hela tiden så ja vet inte.. Dom har dragit mellan 4000-6000 dom senaste 4-5 åren, kan jag som son ringa till fogden o kolla upp vad hon har för skulder utan att hon får veta något ?

Har jag rätt för mig så kan du ringa till KFM och anonymt efterfråga hur stort hennes skuldsaldo är om du har hennes personnr. Och efter en snabb koll på deras hemsida:
Citat:
Kan jag fråga om en annan persons skulder och får personen reda på att jag har frågat?

Uppgifter om en förpliktelse i ett pågående mål är offentliga. Det innebär att en uppgift om en skuld och skuldbeloppets storlek i ett pågående mål kan lämnas ut till den som frågar. Att ett mål är "pågående" innebär i korthet att det är under myndighetens handläggning i något avseende.
Andra uppgifter om en person som kan uppfattas som mera känsliga, till exempel uppgifter om personliga förhållanden, kan lämnas ut först efter det att myndigheten gjort en sekretessprövning av uppgifterna.

Den registrerade får inte veta att du frågat efter vilka skulder han eller hon har.

En förutsättning för att du ska kunna fråga om någons skulder är att du vet personens personnummer.
http://www.kronofogden.se/vanligafra...f80008693.html

Ärligt talat så låter det inte riktigt som om din mamma vill få koll på sin ekonomi. Sätt dig ner och snacka med henne och säg att du gärna vill hjälpa henne göra en budget så att hon kan få en långsiktigt hållbar ekonomi där hon med tiden blir av med fogden. För att kunna göra det måste du ha koll på hennes inkomster och utgifter, klarar du inte riktigt av det själv så kan du alltid vända dig till oss här på FB!
Citera
2009-10-20, 02:04
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Har jag rätt för mig så kan du ringa till KFM och anonymt efterfråga hur stort hennes skuldsaldo är om du har hennes personnr. Och efter en snabb koll på deras hemsida:

http://www.kronofogden.se/vanligafra...f80008693.html

Ärligt talat så låter det inte riktigt som om din mamma vill få koll på sin ekonomi. Sätt dig ner och snacka med henne och säg att du gärna vill hjälpa henne göra en budget så att hon kan få en långsiktigt hållbar ekonomi där hon med tiden blir av med fogden. För att kunna göra det måste du ha koll på hennes inkomster och utgifter, klarar du inte riktigt av det själv så kan du alltid vända dig till oss här på FB!

Jag har försökt snacka med henne o få henne att fatta att hon kanske vill leva som en "normal svensson" istället för på existens minimum, men på nått sätt verkar de som om hon typ har gett upp hoppet om att kunna betala tillbaka alla sina skulder.. Men jag ska ringa Kfm imorgon o höra efter, så återkommer jag med svar
Citera
2009-10-20, 03:28
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
jag söker lixom jobb dagligen, men de e inte de lättaste. jag försöker även hålla koll på hennes ekonomi så att hon lär sig något, plus att hon ska kolla upp exakt vad hon har för skulder, men hon försöker bortförklara sig hela tiden så ja vet inte.. Dom har dragit mellan 4000-6000 dom senaste 4-5 åren, kan jag som son ringa till fogden o kolla upp vad hon har för skulder utan att hon får veta något ?
Men säg till din mamma att du vill hjälpa till och vill börja med att gå med henne till Kronofogden så att du får veta hur mycket det är. Hon känner sig säkert skamsen och det är därför hon förklarar bort sig. Dessutom får inte Kronofogden ta pengar om hon inte har så bra inkomst, hon kan få uppskov eller mindre att betala i månaden. Din mamma verkar ha kämpat på som bara den. Vad roligt för henne att ha en son som du som bryr sig också. All heder!
Citera
2009-10-20, 20:20
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretQ
Men säg till din mamma att du vill hjälpa till och vill börja med att gå med henne till Kronofogden så att du får veta hur mycket det är. Hon känner sig säkert skamsen och det är därför hon förklarar bort sig. Dessutom får inte Kronofogden ta pengar om hon inte har så bra inkomst, hon kan få uppskov eller mindre att betala i månaden. Din mamma verkar ha kämpat på som bara den. Vad roligt för henne att ha en son som du som bryr sig också. All heder!

tack så mycket saken är den att eftersom jag är över 18 så räknas de inte som att hon ska betala för mig när jag bor hemma, men jag e typ arbetssökande utan inkomst så hon måste ju betala för min mat o så. men de skiter ju kfm i totalt.. men men ska ta ett snack med dom o sen med henne så får vi väl se vart det leder..
Citera
2009-10-20, 20:22
Medlem
CashBuddy hjälper dig
Citera
2009-10-20, 20:53
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karate Kenta
CashBuddy hjälper dig

Lånebelopp 1 år 2 år 3 år 4 år 5 år
2 000 kr 209 kr 126 kr 99 kr 86 kr 78 kr
4 000 kr 399 kr 232 kr 178 kr 151 kr 136 kr
6 000 kr 592 kr 342 kr 261 kr 221 kr 198 kr
8 000 kr 790 kr 456 kr 347 kr 294 kr 264 kr
10 000 kr 987 kr 571 kr 434 kr 368 kr 330 kr
15 000 kr 1 481 kr 856 kr 651 kr 552 kr 495 kr

Beräknat med effektiv ränta 33,40%.

Beräknat med effektiv ränta 33,40%.

seriös lr ? :O
Citera
2009-10-21, 13:06
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Jag har försökt snacka med henne o få henne att fatta att hon kanske vill leva som en "normal svensson" istället för på existens minimum, men på nått sätt verkar de som om hon typ har gett upp hoppet om att kunna betala tillbaka alla sina skulder.. Men jag ska ringa Kfm imorgon o höra efter, så återkommer jag med svar

Hur gick det?
Försök få henne att inse att om hon slutar låta nya skulder gå till KFM (gissar på att en del fortfarande åker dit som tv licens, csn(?) och liknande) och fortsätter med utmätningen som hon har nu så kommer hon att bli skuldfri (om det inte handlar om otroligt stora belopp, då bör ni diskutera en skuldsanering). Då kommer hon att ha 4-6000 mer i månaden (det som utmäts nu) att leva på vilket bör göra att hon kan leva helt okej (tänker mig nu att det är tajt om pengar nu, ett par tusen till i månaden bör innebära att hon klarar av ekonomin utan några problem, inkl gå ut och äta ibland, köpa lite kläder osv).
Citera
2009-10-21, 13:07
Medlem
Mad Fer Its avatar
www.bluestep.com
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in