• 1
  • 2
2009-10-15, 17:09
Medlem
puttmeisters avatar
Det är som så att min morsa har väldigt mycket skulder, bla Studieskulder på csn, hyres skulder, radiotjäst o div Tv shop saker.

Hon kan ju inte ta ett lån, men jag tänkte om de funkar att jag går in som låntagare, och hon går in som "medlånare"? Jag har idag 0 kr i inkomst, men mamma har ca 20.000 innan skatt, K-fogden drar idag ca 6000 imånaden.

Hur stor e möjligheten att jag skulle kunna få ta lån så hon kan lösa skulderna hos fogden. Sån jävla ränta hos fogden så skulderna tar ju aldrig slut..
Citera
2009-10-15, 17:22
Medlem
Seriöst?
Skulle du själv låna ut en summa pengar till någon som är kund hos kronofogden och en som bidrar med .... inget?
Citera
2009-10-15, 17:23
Medlem
Det blir nog väldigt svårt när du inte har någon inkomst. Det enda sättet att få veta är ju att fråga banken.
Citera
2009-10-15, 18:31
Bannlyst
Hur fan kan man köpa TV Shop saker
Citera
2009-10-16, 12:15
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cripple
Seriöst?
Skulle du själv låna ut en summa pengar till någon som är kund hos kronofogden och en som bidrar med .... inget?

Jo men om du e så jävla dum i huvudet att du inte fattar att om man tar lån för att betala av fogden i en klumpsumma så de FÖRSVINNER! så har man ju cash till att betala banken för lånet ? Jävla nöt kom med seriöst svar istället !
Citera
2009-10-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttmeister
Jo men om du e så jävla dum i huvudet att du inte fattar att om man tar lån för att betala av fogden i en klumpsumma så de FÖRSVINNER! så har man ju cash till att betala banken för lånet ? Jävla nöt kom med seriöst svar istället !
Att betala lån med lån är ett högst kortsiktig lösning, oavsett vad du tror/tycker. Mitt bästa tips är att du skaffar ett jobb (finns massor som telefonförsäljare och annan skit) jobbar ett par månader och helt sonika ger dem till din mamma så hon kan betala av sin skuld. Efter det får du väl hålla koll på mammsen så att hon betalar tillbaks dina pengar istället för att köpa saunabelt på tv-shop.
Citera
2009-10-16, 12:56
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Att betala lån med lån är ett högst kortsiktig lösning, oavsett vad du tror/tycker. Mitt bästa tips är att du skaffar ett jobb (finns massor som telefonförsäljare och annan skit) jobbar ett par månader och helt sonika ger dem till din mamma så hon kan betala av sin skuld. Efter det får du väl hålla koll på mammsen så att hon betalar tillbaks dina pengar istället för att köpa saunabelt på tv-shop.

men säg att skulderna ligger på kanske 80.000 o man tar ett lån på de, vore de inte 100 gånger bättre o göra de än att fogden drar pengar varje månad? De tar ju liksom aldrig slut på fogden, betala 6000 så ere ju massa ränta o skit så de e som om man betalt 4000?
Citera
2009-10-16, 12:59
Medlem
miqqqas avatar
Ärligt talat så tror jag att chansen är runt noll att ni skulle få ta ett vettigt lån tillsammans. En person utan inkomst = inget lån, en person med massa hos KFM = inget lån. En person utan inkomst + en person med massa hos KFM = inget lån gissar jag på.

Dessutom antar jag att det skulle handla om ett blancolån vilket räntan inte lär vara allt för trevlig på så räntan på det lånet resp räntan hos KFM lär inte vara någon större skillnad så länge som räntorna ligger på standard dröjsmålsränta - idagsläget 8,5%. Får man ett blancolån med 6,5% ränta t ex så handlar det inte om några stora skillnader.

Skaffa ett jobb istället och hjälp din mamma betala av skulden om du nu vill hjälpa henne, eller främst av allt - lär henne hantera sin ekonomi så att hon inte hamnar i den situationen igen. Csn och tv licens är rätt vanliga att ha skulder på men har hon inte klarat av att betala hyran så är det farligt.
Citera
2009-10-16, 13:07
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
men säg att skulderna ligger på kanske 80.000 o man tar ett lån på de, vore de inte 100 gånger bättre o göra de än att fogden drar pengar varje månad? De tar ju liksom aldrig slut på fogden, betala 6000 så ere ju massa ränta o skit så de e som om man betalt 4000?

Drar fogden 6000 i månaden och skulderna ligger runt 80 000 så kommer hon att ha betalt av skulderna om max 1½ år. Mycket bättre än så lär hon inte få det. Leva fattigt i 1½ år för att bli skuldfri är inte mycket - det lär ha tagit henne ett antal år att få ihop de skulderna. Är det räntor på 2000 i månaden så ligger skulden bra mycket högre än 80 eller så har någon i princip ockerränta. Kontrollera räntorna, se om någon går att sänka eller om de kan betala av den delen först.
Citera
2009-10-16, 13:14
Medlem
puttmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Drar fogden 6000 i månaden och skulderna ligger runt 80 000 så kommer hon att ha betalt av skulderna om max 1½ år. Mycket bättre än så lär hon inte få det. Leva fattigt i 1½ år för att bli skuldfri är inte mycket - det lär ha tagit henne ett antal år att få ihop de skulderna. Är det räntor på 2000 i månaden så ligger skulden bra mycket högre än 80 eller så har någon i princip ockerränta. Kontrollera räntorna, se om någon går att sänka eller om de kan betala av den delen först.

jag söker lixom jobb dagligen, men de e inte de lättaste. jag försöker även hålla koll på hennes ekonomi så att hon lär sig något, plus att hon ska kolla upp exakt vad hon har för skulder, men hon försöker bortförklara sig hela tiden så ja vet inte.. Dom har dragit mellan 4000-6000 dom senaste 4-5 åren, kan jag som son ringa till fogden o kolla upp vad hon har för skulder utan att hon får veta något ?
Citera
2009-10-16, 16:34
Medlem
har hon haft det så här dom senaste 4-5 åren är nog det bästa du kan göra att prata med henne och förstå problemet, boka tid med fogden eller kommunens ekonomiska rådgivare och få hjälp att se över och förbättra ekonomin, finns inget blancolån som kan rädda upp detta
Citera
2009-10-18, 12:42
Medlem
DasTisus avatar
Citat:
Det är som så att min morsa har väldigt mycket skulder, bla Studieskulder på csn, hyres skulder, radiotjäst o div Tv shop saker.

Hon kan ju inte ta ett lån, men jag tänkte om de funkar att jag går in som låntagare, och hon går in som "medlånare"? Jag har idag 0 kr i inkomst, men mamma har ca 20.000 innan skatt, K-fogden drar idag ca 6000 imånaden.

Hur stor e möjligheten att jag skulle kunna få ta lån så hon kan lösa skulderna hos fogden. Sån jävla ränta hos fogden så skulderna tar ju aldrig slut..

Kort och koncist. Ju högre lön låntagare/låntagarna har ju lägre ränta. Lägra lön, högre ränta. Orättvist va?

Du som har 0 i inkomst kan endast ta "smslån", dvs lån utan kreditprövning. Om kronofogden tar pengar av henne har hon troligen betalningsanmärkningar, alltså inga lån under realistiska förhållanden. Ni får ordna fram pengar på annat sätt, t.ex privatlån. Men det är inte troliga att någon lånar ut under dessa premisser...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in