2016-02-17, 20:14
Medlem
Blir det belgiska skräckfilmen Alléluia om en stund.
Citera
2016-02-17, 21:30
Medlem
JefCostellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Skrev några rader i den andra tråden.

OnT: Three Colors: Blue (1993)

Min första Kieslowski. Började kolla på den en gång men var alldeles för trött så jag stängde av ganska tidigt. Gillade det lilla jag hann se så förväntningarna är höga!

Blev lite besviken när jag såg den men den har vuxit i mina tankar sedan dess. Slutet, de sista fem minuterna typ, har jag lätt sett om 50 gånger. Bland det vackraste jag sett på film överhuvudtaget.
Citera
2016-02-17, 21:45
Medlem
Lotsos avatar
The Program (2015)

Fortsätter med 2015 filmerna.

http://www.imdb.com/title/tt3083008/?ref_=nv_sr_1
Citera
2016-02-17, 21:49
Medlem
Situationss avatar
Har sett så mycket mörkt om Förintelsen de senaste dagarna så jag känner för att se något mer lättsamt. Alex Proyas kultrulle The Crow (1994) blir det.

Den är ju rätt omtalad i och med att Brandon Lee blev ihjälskuten under filminspelningen (lättsmält var det, ja), sin gothestetik och allmänt märkliga plot. Det verkar dessutom vara rätt bra soundtrack med band som The Jesus and Mary Chain, The Cure och Violent Femmes, även om det verkar vara en hel del alt-metal och sån där tråkig jävla chugga chugga-musik också.
Citera
2016-02-17, 21:50
Medlem
Ska se Crime of Passion (1957). Är ett stort fan av både Barbara Stanwyck och Sterling Hayden, så den här faller mig nog i smaken.
Citera
2016-02-17, 22:18
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Hoppas du gillar den! Den har bara växt i mina ögon sen jag såg den.

Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Blev lite besviken när jag såg den men den har vuxit i mina tankar sedan dess. Slutet, de sista fem minuterna typ, har jag lätt sett om 50 gånger. Bland det vackraste jag sett på film överhuvudtaget.

Likt JefCostello kan jag inte hjälpa att känna mig lite besviken. En bra film, absolut, men i mina ögon inte det mästerverk som många ser den som.

Måste bara skriva om något som gör mig så jääääääävla grinig också: i scenen där Julie pratar med Olivier på telefonen mot slutet av filmen ser man mikrofonen hur jävla tydligt som helst i 15-20 sekunder. Hatar verkligen sånt slarv, särskilt när filmen i övrigt är välgjord.
Citera
2016-02-17, 23:05
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Så här vid nattkröken blir det en gammal svensk film, Brott i paradiset (1959), på SVT Play. Verkar påminna om Hasse Ekmans Stöten som kom några år senare.
Tackar för tipset, tar och ser den!

Bra dag idag hörru'
Citera
2016-02-17, 23:24
Avslutad
Tar och kollar på american hustle, tänker inte följa mitt projekt slaviskt. kan bli bra denna film känner jag. Fått ju bra kritik så blir spännande

många stora namn i den också
Senast redigerad av Captinhero 2016-02-17 kl. 23:26.
Citera
2016-02-18, 02:57
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Jag blev positivt överraskad av filmen, men jag såg den också enbart för att låten Mother Sky spelas. Den är riktigt visuellt trevlig framåt slutet, så du kommer nog åtminstone tycka att den är okej.
Nu har jag till slut sett den och måste säga att jag gillade den en hel del. Härligt hyperbol skildring av mänsklig sexualitet som jag fann väldigt rolig. Samtidigt finns det ju en konstant obekväm känsla känsla över filmen som passar dess säregna version av första kärleken. Användandet av färg för tankarna till Le Bonheur och tonen känns lite Harold and Maude fast mindre oskyldigt (och Cat Stevens bidrog ju med musik till båda).

Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Likt JefCostello kan jag inte hjälpa att känna mig lite besviken. En bra film, absolut, men i mina ögon inte det mästerverk som många ser den som.
Vet inte om du hade tänkt titta på hela färgtrilogin först men annars är The Double Life of Veronique (1991) lätt min favorit av honom tillsammans med Dekalog (1989) så det blir mina tips att fortsätta med.
Citera
2016-02-18, 04:31
Medlem
BlackMetals avatar
Sätter på Roy Anderssons Du Levande (2007) med höga förhoppningar.
Citera
2016-02-18, 06:37
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Sätter på Roy Anderssons Du Levande (2007) med höga förhoppningar.

Tycker att den är bättre än hans Sånger från andra våningen (2000). De olika episoderna här känns mer fristående och är inte lika sammanhängande som den förra filmen var. Tyckte det blev för mycket i Sånger när karaktärerna utbrister saker som "Älskad vare den som sätter sig" och slikt, vilket jag tror (om jag minns rätt) att man slipper i den här.

---

Ska få i mig lite mat och sen dra igång Shoah (1985). Har bävat mig för det tunga temat och den långa längden men det är ju onekligen en viktig dokumentär om något av det hemskaste och vidrigaste som skett i världshistorien. Börjar med första avsnittet nu och om jag orkar kanske ser det andra senare idag.

http://www.imdb.com/title/tt0090015/?ref_=fn_al_tt_1
Senast redigerad av chessjamt 2016-02-18 kl. 06:43.
Citera
2016-02-18, 11:04
Medlem
RandolphCaers avatar
Forsätter med årets upplaga av Oscarsnominerade filmer.

Näst på tur är Spotlight.

Det är nog den av årest filmer som jag mest sett fram emot och efter den så är det bara Brooklyn kvar i "Best Picture"-kategorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in