2015-05-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
OnT: Jungfrukällan (1960)

Dags att se min sjuttonde film av min absoluta favoritregissör, Ingmar Bergman. Ni kan ju ana hur jävla skyhöga mina förväntningar är.

Bra, men inte mer än så enligt mig. Han har ju kanske 10 stycken filmer som är bättre, och det säger ju en del om hur fantastisk han var.
Senast redigerad av dickpUmp 2015-05-17 kl. 20:01.
Citera
2015-05-17, 20:05
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Han kan när han vill, Cage. Tyvärr är han inte så bra på att välja vettiga projekt...

OnT: Jungfrukällan (1960)

Dags att se min sjuttonde film av min absoluta favoritregissör, Ingmar Bergman. Ni kan ju ana hur jävla skyhöga mina förväntningar är.

Verkar som att Jungfrukällan har relativt starkare stöd här på forumet än annorstädes. von Sydow gör en av sina främsta Bergmaninsatser, men själv håller jag den inte riktigt lika högt som andra här i tråden. Riktigt fin film, men den rår inte på Bergmans äkta mästerverk.
Citera
2015-05-17, 20:36
Medlem
serotonins avatar
Söndagsfilmen får bli en klassiker jag inte sett än: The Guns of Navarone (1961).
Citera
2015-05-17, 20:43
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Han gör en faktiskt inte alltför besviken i den här filmen. Okej insats av karln.

Jungfrukällan är nog min favoritfilm av Bergman. Gillar den mest av alla hans filmer. Mäktig filmupplevelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bergman är nog faktiskt den regissör i min statistik som har flest femmor, Jungfrukällan är då inget undantag, har en femma på den och säkert fem filmer till av honom.

Min favorit är dock Vargtimmen som kanske några utav er vet.

Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Bra, men inte mer än så enligt mig. Han har ju kanske 10 stycken filmer som är bättre, och det säger ju en del om hur fantastisk han var.

Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Verkar som att Jungfrukällan har relativt starkare stöd här på forumet än annorstädes. von Sydow gör en av sina främsta Bergmaninsatser, men själv håller jag den inte riktigt lika högt som andra här i tråden. Riktigt fin film, men den rår inte på Bergmans äkta mästerverk.

Landade på en svag fyra. Som Arctic Monkey skriver står von Sydow för en fantastisk prestation, en prestation som stärker min åsikt att han kanske är den bäste skådespelaren vi någonsin haft i detta land. Lite svajigt skådespel ifrån de flesta andra dock, och en något seg början. Dessutom var ju Karin en riktigt jobbig karaktär.

Sven Nykvist var fan en mästare med kameran förresten.

Har sett så äckligt mycket bra film på sistone förresten. Fem fyror på raken är fan inte dåligt och händer inte ofta. Det blir nästan lite tråkigt faktiskt.
Citera
2015-05-17, 20:52
Medlem
På tal om Bergman så tänkte jag starta upp ett projekt som så många här inne verkar göra. Jag är svensk och anser mig vara filmintresserad men har endast sett två filmer av Bergman, Det sjunde inseglet och Fanny och Alexander, det är tamejfan pinsamt! En fråga bara, jag tänkte börja med Det sjunde inseglet ikväll då det var flera år sedan jag såg den, för att sedan jobba mig framåt i kronologisk ordning. Bör man se hans tidigare filmer innan? De verkar vara lite svårare att få tag i (ladda ner) än hans filmer efter DSI.
Citera
2015-05-17, 21:05
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
På tal om Bergman så tänkte jag starta upp ett projekt som så många här inne verkar göra. Jag är svensk och anser mig vara filmintresserad men har endast sett två filmer av Bergman, Det sjunde inseglet och Fanny och Alexander, det är tamejfan pinsamt! En fråga bara, jag tänkte börja med Det sjunde inseglet ikväll då det var flera år sedan jag såg den, för att sedan jobba mig framåt i kronologisk ordning. Bör man se hans tidigare filmer innan? De verkar vara lite svårare att få tag i (ladda ner) än hans filmer efter DSI.
Han gjorde ett antal bra filmer innan Det Sjunde Inseglet men jag hade nog jobbat mig framåt i första hand om jag var du. Det är framför allt hans 60-tal som är mest spännande och Det Sjunde Inseglet fungerar dessutom lite som en skiljelinje mellan hans tidiga och senare karriär.
Citera
2015-05-17, 21:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Sommaren med Monika är ju bra och den är ju före också, sen vet jag inte hur du vill göra men Hets av Sjöberg är ju väldigt bra, med manus av Ingmar.
Citera
2015-05-17, 21:14
Medlem
Lotsos avatar
Bridesmaids (2011)

Tänkte se denna nu då jag efter jobb imorgon ska med en vän på förhandsvisning via SF och Bioklubben se Spy. Ingen film jag kan säga jag direkt är mega sugen på att se. Men biljetterna var gratis samt jag säger inte nej till Jason Statham.
Sett Paul Feig's The Heat innan. Tyckte den var smårolig faktiskt. Men är osäker på denna. Det var ju en stor hit när den kom ut och många filmer har försökt efterlikna den en del sedan dess.

http://www.imdb.com/title/tt1478338/?ref_=nv_sr_1
Citera
2015-05-17, 21:23
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Landade på en svag fyra. Som Arctic Monkey skriver står von Sydow för en fantastisk prestation, en prestation som stärker min åsikt att han kanske är den bäste skådespelaren vi någonsin haft i detta land. Lite svajigt skådespel ifrån de flesta andra dock, och en något seg början. Dessutom var ju Karin en riktigt jobbig karaktär.

Sven Nykvist var fan en mästare med kameran förresten.

Har sett så äckligt mycket bra film på sistone förresten. Fem fyror på raken är fan inte dåligt och händer inte ofta. Det blir nästan lite tråkigt faktiskt.

Bara att gratulera! Har också en svag fyra. Fantastiskt foto och von Sydow i högform, men det blir lite väl segt stundtals. Håller med dig där.

Citat:

Du missar ju en riktig höjdare i Sommarnattens leende och du får inte glömma Bergmans bästa film Smultronstället som också den kom 1957. Av hans riktigt tidiga filmer håller jag Törst som en lite underskattad, men väl sevärd film. Sommaren med Monika tycker jag själv inte riktigt lever upp till sitt rykte.
Citera
2015-05-17, 21:27
Medlem
Citat:

Jag tycker då åtminstone att man bör se Gycklarnas afton och Sommarnattens leende. Speciellt den sistnämnda som var hans första mästerverk.
Citera
2015-05-17, 21:30
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Sommaren med Monika tycker jag själv inte riktigt lever upp till sitt rykte.

Håller med dig där även om jag gillar den, men i ett Bergmanprojekt tycker jag att den ska vara med med tanke på vad den betydde för hans karriär. Var väl hans genombrott har jag för mig?

Sedan får man ju se Harriet Andersson naken också, om än inte så länge...
Citera
2015-05-17, 21:36
Medlem
BlackMetals avatar
Sommaren med Monika, Sommarnattens Leende, Gycklarnas Afton, Hamnstad, Till Glädje och Törst ser jag alla som sevärda filmer han gjorde före DSI men vet inte om det känns nödvändigt att börja med dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in