• 1
  • 2
2009-10-13, 23:15
Medlem
Har hört rykten om att det börjar skapas fler och farligare virus till apple datorer. Hur mycket sanning ligger det i dessa rykten? kan man änns köpa något "anti" virus program till macar? om ja hur effektiva är dessa?
Citera
2009-10-13, 23:27
Medlem
nsbmras avatar
Det enda jag kan svara på är att det finns antivirusprogram till mac, nämligen Norton. Finns säkert fler alternativ dock.
Citera
2009-10-13, 23:38
Medlem
Sweetiepies avatar
De mesta av dessa "rapporter" kommer ifrån antivirusföretag själva som självklart har ett intresse i att skapa skrämsel, då deras affärsidé bygger på skrämma okunnigt folk till att köpa deras produkter för en falsk trygghet.

Det finns 0 virus till Mac i princip och tusentals aktiva till Windows.
Det finns 2-3 trojaner till Mac... ett par som kommit de senaste 1-2 åren. Trojaner, som kräver att du installerar dem manuellt.
Dessa har funnits på diverse porr/scam-sidor och omber dig installera programmet och uppge ditt admin-lösen vid installation.... DÅ får trojanen access till din dator och samla lösenord och skicka iväg eller vad de nu gör.

Jag kan i nuläget garantera dig att, om du aldrig besöker högst tvivelaktiga websidor/fildelningssajter och manuellt installerar tvivelaktiga program kommer du aldrig bli infekterad.

Virus är ett Windows-problem. I MacOS och övriga unix-system kan ett program inte få tillgång till datorn utan att du uppger admin-lösenord. På Windows kan ett "öppna fil" i webläsaren på en skadlig länk innebära att hela systemet blir kapat.

Jag har varken hört eller läst om någon Mac-användare som blivit infekterad av något och jag känner mig själv toksäker på min Mac och vågar trycka på precis alla skumma länkar jag får till mig.... för jag vet att ett virus inte kan ta sig in i datorn utan att jag manuellt installerar det.
Dock följer jag så klart nyhetsrapporteringen... dagen det första viruset kommer till Mac kanske anländer. Faktum är ju att Mac andelen ökar i världen, och eftersom många Mac-användare är okunniga datoranvändare så "borde" det rimligen vara ett lätt byte för cyberkriminella.... men trots detta finns det inga aktiva virus ännu till Mac trots sin "höga" marknadsandel.
Citera
2009-10-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
De mesta av dessa "rapporter" kommer ifrån antivirusföretag själva som självklart har ett intresse i att skapa skrämsel, då deras affärsidé bygger på skrämma okunnigt folk till att köpa deras produkter för en falsk trygghet.

Det finns 0 virus till Mac i princip och tusentals aktiva till Windows.
Det finns 2-3 trojaner till Mac... ett par som kommit de senaste 1-2 åren. Trojaner, som kräver att du installerar dem manuellt.
Dessa har funnits på diverse porr/scam-sidor och omber dig installera programmet och uppge ditt admin-lösen vid installation.... DÅ får trojanen access till din dator och samla lösenord och skicka iväg eller vad de nu gör.

Jag kan i nuläget garantera dig att, om du aldrig besöker högst tvivelaktiga websidor/fildelningssajter och manuellt installerar tvivelaktiga program kommer du aldrig bli infekterad.

Virus är ett Windows-problem. I MacOS och övriga unix-system kan ett program inte få tillgång till datorn utan att du uppger admin-lösenord. På Windows kan ett "öppna fil" i webläsaren på en skadlig länk innebära att hela systemet blir kapat.

Jag har varken hört eller läst om någon Mac-användare som blivit infekterad av något och jag känner mig själv toksäker på min Mac och vågar trycka på precis alla skumma länkar jag får till mig.... för jag vet att ett virus inte kan ta sig in i datorn utan att jag manuellt installerar det.
Dock följer jag så klart nyhetsrapporteringen... dagen det första viruset kommer till Mac kanske anländer. Faktum är ju att Mac andelen ökar i världen, och eftersom många Mac-användare är okunniga datoranvändare så "borde" det rimligen vara ett lätt byte för cyberkriminella.... men trots detta finns det inga aktiva virus ännu till Mac trots sin "höga" marknadsandel.

Hur vet man om en sida är tvivelaktig?
Om du inte besöker andra sidor än Di, och Wikipedia så finns det ingen risk att du får ett virus i en PC heller.
Citera
2009-10-14, 00:38
Medlem
th3vils avatar
Skriver under på det som Sweetpie säger. De som finns verkar snarast vara proof of concept-grejer för att vinna ett vad när någon har sagt att det inte går alls eller något åt det hållet.

Clam X AV är gratis och ska hållas uppdaterad om jag har förstått det rätt.

I Snowleopard har Apple byggt in en funktion för att kunna varna för trojaner, men de har inte börjat använda den funktionen än. Finns väl bara en endaste trojan som OSet skyddar mot än.
Citera
2009-10-14, 00:41
Bannlyst
Citat:
för jag vet att ett virus inte kan ta sig in i datorn utan att jag manuellt installerar det.
Det är farligt att veta för mycket.

Citat:
Det finns 0 virus till Mac i princip..
Vadå princip? Det finns massor av virus till mac.

Citat:
och tusentals aktiva till Windows.
Hundratusentals unika.

Citat:
Det finns 2-3 trojaner till Mac...
Skulle tippat på ett par hundra olika, men visst. Har du namnen på dem oxå?

Citat:
ett par som kommit de senaste 1-2 åren.
De första kom för mycket längre tid sen än så.

Citat:
Trojaner, som kräver att du installerar dem manuellt.
Men som knappast utger sig för att vara malware.

Citat:
Om du inte besöker andra sidor än Di, och Wikipedia så finns det ingen risk att du får ett virus i en PC heller.
Fail.
Senast redigerad av RockUlla 2009-10-14 kl. 01:26.
Citera
2009-10-14, 00:44
Medlem
526s avatar
Jag rekommenderar Integos produkter. Grym brandvägg.
Inte gratis men bra. (hoppas jag)
http://www.intego.com/
Citera
2009-10-14, 01:39
Medlem
th3vils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Det finns massor av virus till mac.
Spännande. Vilka virus finns till OS X?
Citera
2009-10-14, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av th3vil
Spännande. Vilka virus finns till OS X?
Jag använder inte Mac men jag har haft flera Mac virus i mina samlingar. Hade jag haft orken skulle jag kunnat skicka dem till dig så att du kan testa att installera dem.
OS X vet jag inte vad det är för Z.
Senast redigerad av RockUlla 2009-10-14 kl. 01:47.
Citera
2009-10-14, 01:47
Medlem
526s avatar
Citat:
Jag använder inte Mac men jag har haft flera Mac virus i mina samlingar.
Vad menar du med Z
Citera
2009-10-14, 01:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vad menar du med Z
Skit
Citera
2009-10-14, 02:17
Medlem
th3vils avatar
Citat:
Jag använder inte Mac men jag har haft flera Mac virus i mina samlingar. Hade jag haft orken skulle jag kunnat skicka dem till dig så att du kan testa att installera dem.
Okej. Tack för dina insikter då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här