2009-10-14, 02:23
Medlem
glyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Jag använder inte Mac men jag har haft flera Mac virus i mina samlingar. Hade jag haft orken skulle jag kunnat skicka dem till dig så att du kan testa att installera dem.
OS X vet jag inte vad det är för Z.
Det är sant att tidigare versioner av Mac OS innan X hade massor med problem med virus. När man sen bytte grund till UNIX så har man sluppit dessa problem.
Citera
2009-10-14, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockUlla
Jag använder inte Mac men jag har haft flera Mac virus i mina samlingar. Hade jag haft orken skulle jag kunnat skicka dem till dig så att du kan testa att installera dem.
OS X vet jag inte vad det är för Z.

Varför ens yttra dig när du inte har någon koll?
I OS X (som ALLA mac-användare bör använda eftersom det är det "nya" operativsystemet sedan 2002) finns det inga virus. De få trojaner som finns måste du installera själv.

Varför ska man installera virus för? Själva idén är ju att de ska installera sig själva.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag rekommenderar Integos produkter. Grym brandvägg.
Inte gratis men bra. (hoppas jag)

Har den fångat många trojaner/virus/spyware/malware?
Jag skulle kunna påstå att Photoshop skyddar mot virus; jag har inte fått ett enda sen jag installerade det.

Vad som händer i framtiden vet ingen, men i nuläget är det säkert med OS X.
Citera
2009-10-14, 04:47
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiktorPucci
I OS X (som ALLA mac-användare bör använda eftersom det är det "nya" operativsystemet sedan 2002) finns det inga virus. De få trojaner som finns måste du installera själv.

Varför ska man installera virus för? Själva idén är ju att de ska installera sig själva.

Har den fångat många trojaner/virus/spyware/malware?
Jag skulle kunna påstå att Photoshop skyddar mot virus; jag har inte fått ett enda sen jag installerade det.

Vad som händer i framtiden vet ingen, men i nuläget är det säkert med OS X.
Det brandväggen som är grejen. Den inbyggda är ju inte mycket att hurra för eftersom den släpper ut mycket.
Mac OS har ju en benägenhet att ringa hem rätt ofta.
Det är en hel del skit den blockerad. Särskilt när man reser tex till London. Fy fan va intressant det var att läsa loggen efter att ha surfat på hotellets nätverk. De försökte bl.a aktivera blutooth etc etc
Citera
2009-10-14, 04:52
Medlem
TheBusters avatar
Bör väll tilläggas att kör man bootcamp sa skall man ha antivirus efter som allt som en win dator da kan fa, kan din mac fa
Citera
2009-10-14, 05:14
Bannlyst
Citat:
Tråden handlar om Mac/apple i förstaposten. Det stod inget om x/y/z operativsystem. Jag förstår inte var någonstans du kan läsa in att TS använder det senaste?

Citat:
Alla windowsanvändare "bör" göra en massa saker med. T.ex skall man använda ett konto med restriktioner, men görs det? Nej, väldigt sällan.
2002 är nytt. Det finns fortfarande folk som använder windows 95.

Citat:
De kommer ofta i form av droppers. En slags trojan. Renodlade virus kopierar sig själva och har som sitt primära syfte att kopiera in sig själv(eller en dropper) i andra medium. Payloads var inte sällan en stor nackdel för ett virus. Nu för tiden så brukar folk säga virus om allt möjligt, så jag brukar anta att all malware är virus för andra. Görs nästan inga virus längre. Finns ju pengar att tjäna.. Om du hade haft lite bättre koll så skulle du vetat att målgruppen för trojaner inte får reda på att de är infekterade, om inte trojanen är dåligt gjord. Installerar man något som man vet är elakartad kod, så håller jag med om att det kan verka konstigt. Lyckligtvis så får man ofta en extra gång att tänka till, ifall man har installerat ett bra antivirus. Sitter man på en så ny dator som -02, kan man lika gärna ha ett AV i bakgrunden alltid imo.

från wiki:
Citat:
En trojansk häst eller trojan är ett datorprogram som utger sig för att vara till nytta eller nöje, men som orsakar skada när det lurat en användare att installera eller köra det. Det kan vara frågan om ett program skrivet för ändamålet eller en modifierad version av ett annat program.
Senast redigerad av RockUlla 2009-10-14 kl. 06:11.
Citera
2009-10-14, 05:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Det är sant att tidigare versioner av Mac OS innan X hade massor med problem med virus. När man sen bytte grund till UNIX så har man sluppit dessa problem.
Jasså, där ser man. Bra för macisarna, antar jag.
Citera
2009-10-14, 07:57
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Nej, det är inte sant. Varför hitta på saker? Helt utan källor som backar upp ditt påstående dessutom. Varför skriva något överhuvudtaget? Mytoman? Särbarn? IQ-fiskmås? Sprid inte din ointelligens omkring dig, det förstör samhället och denna forumdel. Fortplanta dig inte heller. Snälla?
Citera
2009-10-14, 08:27
Medlem
Har aldrig haft något virus inte på min pc och inte på någon av mina macar, Tror ni på tomten också?
Citera
2009-10-14, 10:28
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Bör väll tilläggas att kör man bootcamp sa skall man ha antivirus efter som allt som en win dator da kan fa, kan din mac fa
Stämmer väl inte riktigt?
Menar du att sin Mac/OS X blir infekterat _om_ Windows blir infekterat?
Citera
2009-10-14, 11:42
Medlem
brianmolkos avatar
om man har mac så kan man stoppa in tusentals virus till windows på datorn utan att ett endaste dyft händer ?
Citera
2009-10-14, 11:47
Medlem
systems avatar
Artikeln är inte busfärsk men den reder nog ut begreppen rätt så bra ändå.

”Sanningen om ’virus’ på Macen” enligt idg:
http://www.idg.se/2.1085/1.135447
Citera
2009-10-14, 13:29
Medlem
så finns det eller finns det inte?
Har någon råkat ut för ett virus till osx?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in