2012-06-25, 12:23
Medlem
glen-tourrays avatar
Ojoj. Nästan ett års inaktivitet i den här mysiga tråden. Dags att väcka den till liv tycker jag!

Nu har man varit pappaledig i några veckor och har hunnit med lite saker och ting, mycket är kvar på planeringsstadiet och annat väntar p.g.a förestående flytt.

Men, det som hunnits med är:

• Syrad Gurka
• Syrade morötter (ej färdigsyrade så oklart om de blir bra)
• Flädersaft
• Mousserande flädervin

Syrningen är ganska så enkel. Regeln är en 5% saltlag (i vikt) som grönsakerna sedan får ligga och gotta sig i under 7 dagar. Alltså, 1 liter vatten ger 50 g salt.

Mina gurkor fick följade smaksättning;

• Dragon
• Vitlök
• Svartpeppar
• Pepparrot

Koka upp lagen så att saltet löser sig. I med alla ingredienser och låt sjuda i nån minut. Ta av lagen och låt den svalna till rums-temp. Tvätta gurkorna och lägg dem i en steriliserad glasburk. Häll på lagen så att den täcker alla gurkor och tyng ner gurkorna med t.ex. ett glas eller en plastpåse med lag i. Det är av yttersta vikt att gurkorna är helt under ytan. Låt stå i övertäckt i rumstemp i 7 dagar. Efter 4 dagar kan du smaka av. Har det bildats gegg på ytan så har nåt gått snett, troligtvis för varmt.

Lagen kommer att bli grumligare och grumligare för varje dag som går.

Är du nöjd med gurkorna tar du ur dem, silar av lagen och kokar den. Låt den svalna och häll över gurkorna i en ny burk så håller de sig länge i kylen. Kokar du inte upp lagen så kommer de att fortsätta att syras, dock inte i samma takt.

Sen i planerna så finns ölbryggning, salami och andra goda tillbehör som passa till öl, men först måste min flytt bli av.

Nu så, väck liv i FBs bästa tråd!
Citera
2012-06-26, 21:10
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Ojoj. Nästan ett års inaktivitet i den här mysiga tråden. Dags att väcka den till liv tycker jag!

Nu har man varit pappaledig i några veckor och har hunnit med lite saker och ting, mycket är kvar på planeringsstadiet och annat väntar p.g.a förestående flytt.

Men, det som hunnits med är:

• Syrad Gurka
• Syrade morötter (ej färdigsyrade så oklart om de blir bra)
• Flädersaft
• Mousserande flädervin

Syrningen är ganska så enkel. Regeln är en 5% saltlag (i vikt) som grönsakerna sedan får ligga och gotta sig i under 7 dagar. Alltså, 1 liter vatten ger 50 g salt.

Mina gurkor fick följade smaksättning;

• Dragon
• Vitlök
• Svartpeppar
• Pepparrot

Koka upp lagen så att saltet löser sig. I med alla ingredienser och låt sjuda i nån minut. Ta av lagen och låt den svalna till rums-temp. Tvätta gurkorna och lägg dem i en steriliserad glasburk. Häll på lagen så att den täcker alla gurkor och tyng ner gurkorna med t.ex. ett glas eller en plastpåse med lag i. Det är av yttersta vikt att gurkorna är helt under ytan. Låt stå i övertäckt i rumstemp i 7 dagar. Efter 4 dagar kan du smaka av. Har det bildats gegg på ytan så har nåt gått snett, troligtvis för varmt.

Lagen kommer att bli grumligare och grumligare för varje dag som går.

Är du nöjd med gurkorna tar du ur dem, silar av lagen och kokar den. Låt den svalna och häll över gurkorna i en ny burk så håller de sig länge i kylen. Kokar du inte upp lagen så kommer de att fortsätta att syras, dock inte i samma takt.

Sen i planerna så finns ölbryggning, salami och andra goda tillbehör som passa till öl, men först måste min flytt bli av.

Nu så, väck liv i FBs bästa tråd!

Ja, det här är en vacker tråd. I augusti flyttar man till ny lägenhet och således tänkte även jag ge mig på ölbryggning, men även diverse köttorkningar har farit genom tankarna. Frågan är bara: hur torkar man en bit grissida i en lägenhet på 25 kvm med kokvrå? Logistiska tips sökes!
Citera
2012-06-26, 22:24
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Ja, det här är en vacker tråd. I augusti flyttar man till ny lägenhet och således tänkte även jag ge mig på ölbryggning, men även diverse köttorkningar har farit genom tankarna. Frågan är bara: hur torkar man en bit grissida i en lägenhet på 25 kvm med kokvrå? Logistiska tips sökes!

Svaret är mycket enkelt; i fönstret såklart. Men då får du vänta tills det blir lite kallare ute. Annars så har jag gjort salami i kylen med mycket gott reslutat. Står om det i tråden.

Ang. ölen, hur tänker du? Jag kommer att till en början endast göra små batcher, 4L. Jag kommer även att sikta in mig på att mest göra mest pale ales då jag kommer att fermentera ölen i skafferiet.
Citera
2012-06-28, 00:14
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Svaret är mycket enkelt; i fönstret såklart. Men då får du vänta tills det blir lite kallare ute. Annars så har jag gjort salami i kylen med mycket gott reslutat. Står om det i tråden.

Ang. ölen, hur tänker du? Jag kommer att till en början endast göra små batcher, 4L. Jag kommer även att sikta in mig på att mest göra mest pale ales då jag kommer att fermentera ölen i skafferiet.

Härligt!

Jag tänker mig nog typ 10L-batcher. Planen är att börja med att göra någon enklare pale ale för att få in tekniken (har förstått att det är den enklaste stilen) och sedan allt eftersom kunskapen blir större ge mig på de stora grejerna. Målet är att kunna ställa fram en egenbryggd julöl på bordet 2013 som jag kan vara stolt över!
Citera
2012-06-28, 02:55
Medlem
pederastens avatar
fantastisk tråd, idag gjorde jag det perfekta tillbehöret till salt fläsk. syltade tomater

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...37181840_n.jpg
Citera
2012-07-13, 23:02
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaefs
Härligt!

Jag tänker mig nog typ 10L-batcher. Planen är att börja med att göra någon enklare pale ale för att få in tekniken (har förstått att det är den enklaste stilen) och sedan allt eftersom kunskapen blir större ge mig på de stora grejerna. Målet är att kunna ställa fram en egenbryggd julöl på bordet 2013 som jag kan vara stolt över!

Det låter som ett bra mål. Jag satsar på att hitta den "perfekta" ölen och sen ska det fan bryggas samt att det blir en morot att hitta på trevliga tilltugg och maträtter till och med min egna öl.

Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
fantastisk tråd, idag gjorde jag det perfekta tillbehöret till salt fläsk. syltade tomater

http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...37181840_n.jpg

Ser fint ut! Keep up the sylting!
Citera
2012-08-01, 18:57
Medlem
billehols avatar
Vinäger

Har idag beställt en egen vinäger moder, och varit i kontakt med en krukmakare som ev. kommer att göra en vinägerkruka. !
Senast redigerad av billehol 2012-08-01 kl. 19:10. Anledning: Kommentar om vinäger
Citera
2012-08-13, 22:18
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billehol
Har idag beställt en egen vinäger moder, och varit i kontakt med en krukmakare som ev. kommer att göra en vinägerkruka. !

Var får du tag på din vinägermoder?
Citera
2012-08-14, 00:01
Medlem
Litanias avatar
Kul att tråden är aktiv igen. Har gett mig många idéer och tankar.
Säsongens tips är att göra picklade kantareller. Jag gör dem med en 3-2-1 lag av vatten-socker-ättika, samt lite lök. Väldigt gott, lång hållbarhetstid och en snygg detalj på tallriken.
Citera
2012-09-22, 23:32
Medlem
billehols avatar
Kultur till vinägermoder beställde jag på
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/...ltur-652p.html

Och sen fick jag kontakt med en krukmakare som nu har gjort vinägerkrukor.
Krukmakeri Hemjord.
Kolla efter det. Så läckra krukor. (och en är min)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in