2011-01-02, 02:34
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Dum fråga kanske men jag kör ändå. Finns det ingen salmonellarisk med att grava fågel? Har för mig att jag läste det nånstans?
Ankbröst brukar ju ändå tillagas så de är rosa i mitten. Salmonellarisken är inte lika stor hos anka som hos kyckling.
Citera
2011-01-04, 23:09
Medlem
Gjorde även jag Lomo som du Cantoras. Ser ut ganska exakt som din. Smakade helt ok, fyra-åriga dottern skulle nog kunna ätit upp allt på en gång om hon fick. Läst på lite mer nu, verkar vara fläskkarré man "egentligen" ska använda? Provar nog http://www.wedlinydomowe.com/hams-ot...lomo-embuchado nästa gång.
Citera
2011-01-05, 03:16
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olsenhh
Gjorde även jag Lomo som du Cantoras. Ser ut ganska exakt som din. Smakade helt ok, fyra-åriga dottern skulle nog kunna ätit upp allt på en gång om hon fick. Läst på lite mer nu, verkar vara fläskkarré man "egentligen" ska använda? Provar nog http://www.wedlinydomowe.com/hams-ot...lomo-embuchado nästa gång.

Det är nog snarare utskuren kotlett, eller "ytterfilé" som är det rätta - stämmer med "pork loin". Google överätter lite konstigt. Tyvärr är det svårt att få tag på fjälster med så stor diameter att det går att få in en kotlett, eller en karré för den delen i Sverige. I Spanien tar man vara på en större del av tarmen och det finns fler storlekar på korvskinn.
Citera
2011-01-05, 13:25
Medlem
magusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det är nog snarare utskuren kotlett, eller "ytterfilé" som är det rätta - stämmer med "pork loin". Google överätter lite konstigt. Tyvärr är det svårt att få tag på fjälster med så stor diameter att det går att få in en kotlett, eller en karré för den delen i Sverige. I Spanien tar man vara på en större del av tarmen och det finns fler storlekar på korvskinn.

Lomo är gjord på fläskfilé och inget annat.
Citera
2011-01-05, 14:48
Medlem
Hej kära vänner, och tack för en fantastisk tråd!

Jag har tidigare gjort ankbrösten, samt att jag torkade en rostasfilé som var på rea. Stor succé från alla som smakat.

När julskinkorna nu kom på rea så köpte jag en stadig rimmad bit (6 kilo) som fick ligga i salt, saltpeter och cajunpeppar i 3 dagar. Den har nu hängt i snart 2 veckor i min hemasnickrade torkanläggning (för bilder, se länk: http://ointresse.blogspot.com/2010/10/torkat-kott.html). Skinkan ser redan nu fantastisk ut, det vill säga som en riktig parmaskinka i färgen. Återkommer om några månader då den borde vara redo för skördning...
Senast redigerad av Cata 2011-01-05 kl. 14:53.
Citera
2011-01-07, 12:35
Medlem
156.Thelemas avatar
Jag har lekt med tanken på att köpa en bit fläskkarré och salta in den med en massa kryddor och sedan hängtorka den i kylskåpet.

Hur mycket salt skall jag ha per liter vatten, och hur länge skall köttet ligga, om det är karré som redan är skuren i skivor?

EDIT: Sorry, såg den här länken nu, så jag kör nåt liknande.
Senast redigerad av 156.Thelema 2011-01-07 kl. 12:43.
Citera
2011-01-07, 15:32
Medlem
156.Thelemas avatar
Jaha, då ligger karrén och gottar sig i en blandning av salt, svartpeppar, rosmarin, vitlök och paprikapulver (sött och starkt) och ska få ligga där en vecka ungefär. Jag hade tur, och "min" affär hade karré i bit inne, det är inte alltid de har det. Tog en liten på 700g, så jag räknar med en vecka i salt, sen ytterligare två veckor i kylen och sen två-tre veckor i bastun (som vid den tiden på året håller 10-15 grader; lite för kallt egentligen, men det får duga).

Jag vet inte riktigt hur jag ska hålla luftfuktigheten uppe under de första veckorna, eftersom jag ska ha den i kylskåpet, men jag ska fundera ut något sätt att spänna upp en perforerad plastpåse runt den, så jag kan spreja in lite vatten i påsen och hålla luftfuktigheten uppe inuti påsen samtidigt som resten av kylskåpet är torrt. Ska bli spännande att se hur det blir.
Citera
2011-01-14, 15:41
Medlem
156.Thelemas avatar
Nu har fläskkarrén (0,7 kilo) legat i salt och kryddor i en vecka, och jag har hängt upp den i kylskåpet. Jag har en plastpåse med en tallrik i botten runt köttbiten, men endast en liten öppning upptill, så jag räknar med att kunna hålla fuktigheten ganska hög under utjämningsfasen. Så ska den få hänga i två veckor innan jag hänger den något varmare och torrare.

Hur länge dröjer det innan man vågar smaka en bit av ytterskiktet, tror ni?
Citera
2011-03-11, 12:28
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:

Jag citerar dig då du brukar ha jävla bra koll på allt kul i livet

La in en bit oxfilé på gravning igår och nu har det stått i 24h, smakade av och insåg att det blivit alldeles för salt.. Går det att rädda på något sätt, t.ex. lägga den i vatten ett tag eller nåt?

Glen
Citera
2011-03-13, 17:26
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Jag citerar dig då du brukar ha jävla bra koll på allt kul i livet

La in en bit oxfilé på gravning igår och nu har det stått i 24h, smakade av och insåg att det blivit alldeles för salt.. Går det att rädda på något sätt, t.ex. lägga den i vatten ett tag eller nåt?

Glen

Lägger du den i vatten blir den rimmad - borde iofs vara ett sätt att rädda den, men den blir nog bäst om du steker på den lätt efteråt.

Jag misslyckades med min torkade julskinka - var för orolig för att den skulle torka för snabbt och torkade den för långsamt istället. Efter ~3 månader hade den bara minskat 10% i vikt och kryddorna på utsidan hade börjat att mögla. Jag borde nog ha tagit bort smörpappret efter en vecka. Bättre lycka nästa gång.
Citera
2011-03-13, 19:45
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Lägger du den i vatten blir den rimmad - borde iofs vara ett sätt att rädda den, men den blir nog bäst om du steker på den lätt efteråt.

Jag misslyckades med min torkade julskinka - var för orolig för att den skulle torka för snabbt och torkade den för långsamt istället. Efter ~3 månader hade den bara minskat 10% i vikt och kryddorna på utsidan hade börjat att mögla. Jag borde nog ha tagit bort smörpappret efter en vecka. Bättre lycka nästa gång.

Jag la den nån timma i vatten, nu ligger den i frysen eftersom jag inte visste vad jag skulle ta mig till.. Vi får se hur det blir med den.

Trist men julskinkan, men det kommer en jul till
Citera
2011-06-11, 20:28
Medlem
Börjar se slutet av min torkade julskinka, fy helvete vad salt den börjar bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in