Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-10-12, 15:24
Medlem
Hej har langat in en 1.2 kg fläskkarré i ugnen. Själva formen på karrén är som en stor limpa.

Hur lång tid tar det på 160grader? Har många grader på termometern?
Undrar ifall man kan sticka ut med hunden på en promenad i nån timme?
Citera
2009-10-12, 15:32
Medlem
Cantorass avatar
70-75 grader är ok. Fläskkarré är rätt tacksamt att laga - blir inte torrt om det går för varmt och smakar bra redan vid ~60 grader.

Är du orolig kan du starta vid en lägre temperatur och dra upp ugnen när du kommer hem.
Citera
2009-10-12, 15:32
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrittMuske
Hej har langat in en 1.2 kg fläskkarré i ugnen. Själva formen på karrén är som en stor limpa.

Hur lång tid tar det på 160grader? Har många grader på termometern?
Undrar ifall man kan sticka ut med hunden på en promenad i nån timme?

Som vanligt, Google is your best friend
http://beatricematmedmera.blogspot.com/2008/12/stektemperaturer.html

Om du precis langat in den och den är rumstempererad eller kallare, ta en lång promenad.
Citera
2009-10-12, 15:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
smakar bra redan vid ~60 grader.
Enligt min gom så smakar karré rent ut av vidrigt vid 60 grader. Det är i det närmaste blodigt och smakar "gris". Självklart beror det på hur gammalt djuret är men rent generellt så skulle jag inte rekommendera så här låga grader i samband med karré.

Även 70-75 grader är enligt min mening för lite. Runt 82-83 grader finner jag den mest optimala kombinationen mellan smak och konsistens.

~Paul~
Citera
2009-10-12, 16:42
Moderator
Pentyls avatar
Håller med ovanstående. Ta ut när termometern är på 80. Vila på spisen så stiger innertemperaturen lite.
Dryga kilot tar nog en och en halv timmer, ungefär.
Citera
2009-10-12, 16:59
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Enligt min gom så smakar karré rent ut av vidrigt vid 60 grader. Det är i det närmaste blodigt och smakar "gris". Självklart beror det på hur gammalt djuret är men rent generellt så skulle jag inte rekommendera så här låga grader i samband med karré.

Även 70-75 grader är enligt min mening för lite. Runt 82-83 grader finner jag den mest optimala kombinationen mellan smak och konsistens.

~Paul~

Temperaturen diskuterades i den här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=577874 70-75 grader är mitt i intervallet som föreslås.

Jag skulle inte bjuda gäster på en fläskkarré stekt till 60 grader - tror att det är många som skulle backa från den. Själv tycker jag dock att fläskkarrén är som godast när den är rosaröd. Modern snabbköpsfläskkarré har inte någon utpräglad grissmak och är så mör att den går bra att äta när den är lite blodig. Däremot är det nog inte så lyckat att servera fläsklägg vid 60 grader.
Citera
2009-10-12, 17:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Temperaturen diskuterades i den här tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=577874 70-75 grader är mitt i intervallet som föreslås.

Jag skulle inte bjuda gäster på en fläskkarré stekt till 60 grader - tror att det är många som skulle backa från den. Själv tycker jag dock att fläskkarrén är som godast när den är rosaröd. Modern snabbköpsfläskkarré har inte någon utpräglad grissmak och är så mör att den går bra att äta när den är lite blodig. Däremot är det nog inte så lyckat att servera fläsklägg vid 60 grader.
Jag är medveten om den gamla tråden. Där diskuterades övervägande diverse åkommor i samband med icke tillräckligt uppvärmd mat.

Det är inte vad jag pratar om nu. Det handlar om den rent smakmässiga aspekten.

Jag hävdar fortfarande att en karrébit inte tjänar på att vara rosafärgad. Den där distinkta och speciella smaken som griskött kan äga slår igenom lättare i samband med rosa karré än med en som är uppe i runt 80-85 grader.

Det är förståss svårt att diskutera smak.

~Paul~
Citera
2009-10-12, 20:02
Medlem
Det blev 82 grader! Åhh den blev så himla god! Plommonspäckad med färsk timjan och rosmarin + Werner Vögelis Rotmos!
Citera
2009-10-12, 21:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det blev 82 grader! Åhh den blev så himla god! Plommonspäckad med färsk timjan och rosmarin + Werner Vögelis Rotmos!
OK, temperaturen stämde med andra ord .

~Paul~
Citera
2009-10-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, temperaturen stämde med andra ord .

~Paul~

Det kan du hoppa upp å sätta dig på! thx
Citera
2009-10-12, 21:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det kan du hoppa upp å sätta dig på! thx
NP .

~Paul~
Citera
2009-10-13, 14:30
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Det där är så nära grisperfektion man kan komma.
Testa nästa gång att baka in den och håll en lägre temperatur (så den får stå inne lite längre - bakningen för att hålla inne vätska).
Ärter eller grönbönor gör sig också fint till, tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in