• 1
  • 2
2009-10-12, 13:15
Medlem
Monkeyspanks avatar
Söker uppgifter om ett mord begånget i närheten av Kuggvägen i Västberga, södra Stockholm i slutet av 50, början av 60-talet.
En äldre bekant till mig uppväxt i närbelägna Solberga hade som barn varit med om att hitta kroppen. Detta hade dock gjort sådant starkt intryck på honom att han uttryckligen vägrade tala om det trots att det gått mer än trettio år sedan händelsen då jag frågade honom.
Har för mig att mordet omnämnts i någon gammal del av Brottets krönika, Mordkommissionen efterlyser, eller möjligen (fast mindre troligt) i Otto Wendels bok "De döda måste tala" och att en Morris var intressant ur spaningssynpunkt.
Tror aldrig det mordet blev uppklarat.
Citera
2009-10-14, 02:12
Medlem
Troians avatar
Troligen tänker du på Birgitta Löfqvist, 1958 var det. Se förutom Mordkommissionen Efterlyser även Mördare sökes.
Citera
2009-10-14, 04:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Birgitta Löfqvist.

Också ett av de verkligt klassiska fallen dessutom mycket omskrivet.

Endast två (2) vittnen hade sett GM i mörkret på avstånd.

Undrar om inte fallet kan ha blivit polisiärt uppklarat. Ett viktigt vittne, en kvinna, mer eller mindre flydde till USA. När polismyndigheten sedermera ville förhöra henne innan fallet blev preskriberat, så var hon mycket ovillig till detta.

Via de amerikanska myndigheterna (hon hade blivit amerikansk medborgare) så lyckades de till sist att få något slags förhör till stånd. Detta gav dock inte speciellt mycket.
Citera
2009-10-14, 11:35
Medlem
I Sjöwall Wahlöös Den skrattande polisen, är fallet med, dock rätt omarbetat, betr person och gärningsman. Men det ska tydligen ha förekommit en engelsk bil, en Morris, som setts parkerad nära fyndplatsen. Morrisen förekommer även i boken. Mkt läsvärd, enligt mig författarpartes bästa (i hård konkurrens).
Citera
2009-10-14, 20:19
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Också ett av de verkligt klassiska fallen dessutom mycket omskrivet.

Endast två (2) vittnen hade sett GM i mörkret på avstånd.

Undrar om inte fallet kan ha blivit polisiärt uppklarat. Ett viktigt vittne, en kvinna, mer eller mindre flydde till USA. När polismyndigheten sedermera ville förhöra henne innan fallet blev preskriberat, så var hon mycket ovillig till detta.

Via de amerikanska myndigheterna (hon hade blivit amerikansk medborgare) så lyckades de till sist att få något slags förhör till stånd. Detta gav dock inte speciellt mycket.
Skaraborg2 är som vanligt påläst och kommer med intressanta uppgifter jag inte hade en aning om.
Tackar för svar.
Citera
2009-10-14, 20:58
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Söker uppgifter om ett mord begånget i närheten av Kuggvägen i Västberga, södra Stockholm i slutet av 50, början av 60-talet.
En äldre bekant till mig uppväxt i närbelägna Solberga hade som barn varit med om att hitta kroppen. Detta hade dock gjort sådant starkt intryck på honom att han uttryckligen vägrade tala om det trots att det gått mer än trettio år sedan händelsen då jag frågade honom.
Har för mig att mordet omnämnts i någon gammal del av Brottets krönika, Mordkommissionen efterlyser, eller möjligen (fast mindre troligt) i Otto Wendels bok "De döda måste tala" och att en Morris var intressant ur spaningssynpunkt.
Tror aldrig det mordet blev uppklarat.
Intressant fall. En liten och kanske ovidkommande detalj är att det inte finns någon gata som heter Kuggvägen i det området. I alla fall inte idag. Det är visserligen möjligt att det fanns det då, men inte vad jag vet. Är det någon som vet vilken gata mordet skedde på?
Citera
2009-10-14, 21:40
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Intressant fall. En liten och kanske ovidkommande detalj är att det inte finns någon gata som heter Kuggvägen i det området. I alla fall inte idag. Det är visserligen möjligt att det fanns det då, men inte vad jag vet. Är det någon som vet vilken gata mordet skedde på?
Ska ha hetat kuggvägen och legat nära ett industriområde, kolla in bilderna på länken om dom kan vara till nån hjälp..
http://www.ladda-upp.com/bilder/25298/kuggv-C3-A4gen
Citera
2009-10-14, 22:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Gittan".

Citat:
Skaraborg2 är som vanligt påläst och kommer med intressanta uppgifter jag inte hade en aning om.
Tackar för svar.

"Gittan" var välkänd i den tidens undre värld i Stockholm. Offret kom ursprungligen från Norsjö I Västerbotten och kom till Stockholm med föräldrar och syskon 1946 (ev. 1947).

"Gittan" hade ingen större lust att att arbeta som hembiträde och fick ett antal gånger vara "elev" på den förhatliga "skolan" i traketrna av Örkelljunga.

Eftersom "Gittan" såg bra så var det inga problem att skaffa kunder.

När hon fick sprit i kroppen skall hon ha blivit fruktansvärt jobbig. Gapig, skrikig och ville slåss. Hon fick ofta denna "smedtändning".
Citera
2009-10-15, 13:34
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Kuggvägen var en liten gatstump som försvann när ASEA byggde ut sina lokaler.
Numera är ASEA/ABB utflyttade ur dessa lokaler och sist jag var förbi var det någon slags innomhusgocart på bottenvåningen.
Citera
2009-10-15, 13:41
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
"Gittan" var välkänd i den tidens undre värld i Stockholm. Offret kom ursprungligen från Norsjö I Västerbotten och kom till Stockholm med föräldrar och syskon 1946 (ev. 1947).

"Gittan" hade ingen större lust att att arbeta som hembiträde och fick ett antal gånger vara "elev" på den förhatliga "skolan" i traketrna av Örkelljunga.

Eftersom "Gittan" såg bra så var det inga problem att skaffa kunder.

När hon fick sprit i kroppen skall hon ha blivit fruktansvärt jobbig. Gapig, skrikig och ville slåss. Hon fick ofta denna "smedtändning".
Mer intressanta uppgifter, tackar.
Men du måste väl menat såg bra ut va?
Undrar lite över tillvägagångssätt efter som det gjorde sånt starkt intryck på min bekant. Låter som hon varit illa tilltygad, fast han var ju iofs. bara barn det måste varit traumatiskt.
Citera
2009-10-15, 22:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mera uppgifter.

Citat:
Mer intressanta uppgifter, tackar.
Men du måste väl menat såg bra ut va?
Undrar lite över tillvägagångssätt efter som det gjorde sånt starkt intryck på min bekant. Låter som hon varit illa tilltygad, fast han var ju iofs. bara barn det måste varit traumatiskt.

Naturligtvis menade jag "såg bra ut" moneyspank.

Alla hennes kläder var borta när hon hittades i säcken. Dock var henne halsband, ringar samt ev. någonting mera i smyckesväg kvar.

Hon hade märken på ryggen som tydde på att hon hade legat på detta sätt ett bra tag. Om jag nu inte minns fel så tror jag inte att hon var illa tilltygad faktiskt.

Troligtvis var denne man en lustmördare. Kan ev. också ha strypt henne när hon fick en "snedtändning".
Citera
2009-10-15, 22:38
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Kuggvägen var en liten gatstump som försvann när ASEA byggde ut sina lokaler.
Numera är ASEA/ABB utflyttade ur dessa lokaler och sist jag var förbi var det någon slags innomhusgocart på bottenvåningen.
Tackar, då har jag koll. Precis vid kyrkogården alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in