• 1
  • 2
2009-10-15, 22:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kuggvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Kuggvägen var en liten gatstump som försvann när ASEA byggde ut sina lokaler.
Numera är ASEA/ABB utflyttade ur dessa lokaler och sist jag var förbi var det någon slags innomhusgocart på bottenvåningen.

Stort tack för denna information också moneyspank.
Citera
2009-11-01, 21:30
Medlem
Olöst fall: Dagmar Birgitta Löfqvist, Stockholm, 1958

Vet ni något om detta mord. Ska tydligen inspirerat sjöwall/walhöö i någon bok.
Citera
2009-11-01, 23:06
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penselmakarn
Vet ni något om detta mord. Ska tydligen inspirerat sjöwall/walhöö i någon bok.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1024090
Citera
2009-11-02, 13:17
Medlem
Tantaloras avatar
Sammanfogat två trådar om samma ämne.

/Mod
Citera
2009-11-02, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1024090

Boken är definitivt mycket läsvärd - en bland de bättre dessa skrev.

Även deras bok "Mannen på balkongen" är inspirerad av verkliga händelser. Flcikmördaren John Ingvar Löfgren och då bl.a. mordet av 6-åriga Berit Glesing i Vitabergsparken 1963.
Citera
2010-04-08, 19:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel Expressen torsdagen den 9 juni 1966.

Sidan 11.

"Polisen har fått nya tips i 8 år gamla Birgitta-mordet."

"Ej preskriberat" heter ett inslag i Månadens Magasin i TV, som sändes för första gången i går kväll. Där skall man varje gång ta upp ett olöst mordfall och presentera det för tittarna för att eventuellt få några tips, som kan hjälpa polisen i spaningarna efter mördaren. Den bästa detektiven är ändå allmänheten, som har hur många ögon och öron som helst.

I går handlade inslaget om det 8 år gamla mordfallet "Birgitta Löfqvist".
- Vi har under gårdagskvällen och natten fått in ett par tips, säger chefen för våldsroteln kommissarie G W Larsson. Hur pass värdefulla de är, kan jag inte säga förrän vi fått kontrollera dem närmare. De berörde alla den gröna Morrisen.

Det var den 24 april 1958 som två småpojkar fann Birgitta Löfqvist ligga död i en bergsskreva vid Västbergavägen. Hon var naken, så när som på sina egena smycken och en papperspåse, som mördaren hade trätt på hennes huvud.

Polisen kunde konstatera att hon hade förts till platsen i bil. Man rekonstruerade så gott det lät sig göras, vad som hade hänt vid vägen intill skogskanten. Mördaren hade burit liket från bilen 50 meter till skrevan. Om mördaren hade varit ensam, måste han varit stark. Offret vägde 70 kilo.

Redan på tidigt stadium i utredningen framträdde ett vittne, som hade sett en ljusgrön Morris Minor parkerad på Västbetgavägen natten innan Birgitta hittades. Ett vittne kunde t o m säga att han sett en man vid bilen. Mannen hade en SÄCK stående mellan sig och bilen.

Sedan körde mordspanarna fast. Man hade kontrollerat 200 Morris-bilar i Stockholm. Det som ytterligare trasslade till det för mordspanarna var att den mördade haft så många tillfälliga manliga bekanta i Stockholm, som inte frivilligt talade om för polisen att de känt henne.

Nu....efter åtta år....hoppas man att det fortfarande skall finnas tips och iaktagelser hos allmänheten, som kan bidra till att mördaren blir fast. Det är inte alls hopplöst, trots att en lång tid förflutit. Andra mord har klarats upp efter betydligt längre tid."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-04-08 kl. 19:57.
Citera
2010-05-27, 20:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Veckans Brott nr. 3 1983.

Inför preskriberingen av mordet så kom en lång artikel i Veckans brott sidorna 6, 7, 18, 31, 33 och 34.

Artikeln skriven av Ivar Ödegård och illustrerad med ett foto på BO, ett foto på mordplatsen samt foton på kommissarie G.A. Johansson och kriminalchef Axel Danielsson

Endast litet i början av den långa artikeln medtagen här.

"25-årigt svenskt sexmord gäckar alltjämt polisen!"

"Den 23:e april går Birgittas mördare fri!"

"1958 var ett veritabelt mordår i Stockholm. På bara några månader inträffade nio mord! Två av dem - båda sexmord - är fortfarande ouppklarade.

Nu 25 år senare är brotten på väg att preskriberas och mördarna kan ostraffat kliva fram i ljuset. I två artiklar berättar VECKANS BROTT om dom olösta gåtorna. Här är den första."

"Den 21-åriga Birgitta Lövquist var en levnadsglad, ung kvinna. När hon, den 23:e april 1958, hittades mördad var man övertygad att hennes baneman fanns någonstans i hennes bekantskapskrets.

Alla spår ledde till en speciell man - "Mannen med mockajackan" - som hela tiden lyckades gäcka polisen. Nu, snart 25 år efteråt, har polisen fortfarande inte lyckats hitta honom..."
Citera
2010-05-28, 12:11
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Ska ha hetat kuggvägen och legat nära ett industriområde, kolla in bilderna på länken om dom kan vara till nån hjälp..
http://www.ladda-upp.com/bilder/25298/kuggv-C3-A4gen
Kuggvägen heter i dag Västberga gårdsväg.
Citera
2010-05-31, 17:25
Medlem
Monkeyspanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Kuggvägen heter i dag Västberga gårdsväg.

Prämmer stecis, som Obelix skulle sagt.
Men jag har för mig att det bara var en liten "blindtarm" på den tiden, om det inte tillochmed var en återvändsgata?

Är du gammal Solbergabo DemHerren?
Isåfall har vi nog gemensamma bekanta, eller vem vet. Vi kanske känner varann IRL?
Citera
2010-06-01, 17:50
Medlem
DemHerrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Prämmer stecis, som Obelix skulle sagt.
Men jag har för mig att det bara var en liten "blindtarm" på den tiden, om det inte tillochmed var en återvändsgata?

Är du gammal Solbergabo DemHerren?
Isåfall har vi nog gemensamma bekanta, eller vem vet. Vi kanske känner varann IRL?
Nej, jag är inte Solbergabo. Jag är f.d. gammal byråkrat inom plan- och byggnämnden, gatukontoret, socialförvaltningen, ekonomikontoret, stadsarkivet, Skolfastigheter i Stockholm AB, stadsbyggnadskontoret, fritidsförvaltningen och utbildningsförvaltningen.

Jag har även gjort en kortare sejour på socialdepartementet inom statsförvaltningen.
Senast redigerad av DemHerren 2010-06-01 kl. 17:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in