2013-10-18, 18:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Om man har en snabb maskin kan man slå en majonnäs utan att hälla i oljan droppvis. Bara i med alla ingredienser inkl all olja, tryck på knappen - klart på några sekunder.

Det kanske inte är "rätt", men det slår alla köpemajonnäser jag har smakat med hästlängder.
Ja det är underbart enkelt, har nog faktiskt inte köpt majo mer en 5-10 ggr sedan jag köpte den första stavmixern.
Citera
2013-10-18, 19:14
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alex1987
Det här med att äggen inte skall vara kalla, lägger det i skitsnack facket.
Har gjort otaliga majonnäser i mitt liv och aldrig misslyckats, kör alltid med kalla ägg för gulan blir lättare att hantera, är den inte kall går den sönder lättare.

Sedan kör bara med olja, äggulor och salt, det är riktig majonnäs inget blajs med senap, svensk skit.

Ett bra tips är att sätt igång vispen så den vispar gulorna droppa sedan in bara några droppar olja, sedan ökar du oljan allt eftersom samtidigt som du ökar hastigheten på vispen.
Tanken är väl att ägget och oljan ska hålla likvärdig temperatur, någon får gärna rätta mig angående detta. Det är vad jag har "hört" från oberoende källor och sedan spelar det mindre roll om både äggen och oljan är kylskåpstempererade eller om de håller rumstemperatur. Men som sagt, jag ser mig gärna överbevisad då jag gått efter den principen av slentrian utan att experimentera med temperaturen.
Citera
2013-10-18, 20:34
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Tanken är väl att ägget och oljan ska hålla likvärdig temperatur, någon får gärna rätta mig angående detta. Det är vad jag har "hört" från oberoende källor och sedan spelar det mindre roll om både äggen och oljan är kylskåpstempererade eller om de håller rumstemperatur. Men som sagt, jag ser mig gärna överbevisad då jag gått efter den principen av slentrian utan att experimentera med temperaturen.

Du får medhåll av mig. Tror att den eventuella myten kan bero på att oljan oftast förvaras rumstempererad. Sedan är det inte särskilt känsligt med temperaturskillnaden heller. Kan inte minnas när jag sist misslyckades med en majo - och då brukar jag inte vara särskilt noga heller. Har aldrig medvetet tempererat äggen.

Jag är liksom JohnniePuma inte helt säker på min sak.
Citera
2013-10-22, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Hur mycket olja kan man maximalt och under optimala förhållanden, utan att ta hänsyn till smak, vispa in i en äggula?

Under optimala förhållanden fick ja in 8dl/ gula. Givetvis användes kallvatten. Tråkig dag på jobbet :/
Citera
2013-10-22, 11:50
Medlem
Senap behövs absolut inte till annat än för smak.

Jag kör mer eller mindre alltid:
citronsaft, äggula, billig rapsolja, citpeppar och salt (allt rumstempererat) och slås med ballongvisp.
Ev smaksättning ordnas när önskad konsistens är uppnådd.
Citera
2013-10-27, 10:19
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adobereader1337
Under optimala förhållanden fick ja in 8dl/ gula. Givetvis användes kallvatten. Tråkig dag på jobbet :/

På vilket vis användes kallvatten??

Varför kan en äggula bära upp så mycket som 8 dl olja men bara ca 80-100 gr smör?

Tacksam för svar

Mvh Pelvis
Citera
2014-03-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
På vilket vis användes kallvatten??

Varför kan en äggula bära upp så mycket som 8 dl olja men bara ca 80-100 gr smör?

Tacksam för svar

Mvh Pelvis

Antar att eftersom det inte kan vara några större temperatur skillnader om inget värms, vilket det måste om man ska slå i smör. Sen går det i mer smör än så per gula om du använder lite lite vatten och har vispat upp gulorna riktigt bra.

Kallvatten några droppar(eller matskedar beroende på mängd emulsion) tillsätts under tiden du slå i olja/smör. Blir galet mycket stabilare och klarar att stå rumstempat utan att spricka under längre tid.
Citera
2014-03-21, 14:58
Medlem
cc_zeros avatar
Jag gjorde en vitlöksmajonnäs igår på olivolja, som inte alls föll mig i smaken. Någon som har tips på kryddor som funkar bra med olivolja o vitlök så man kan styra upp smaken på skiten?

Hade faktiskt blivit varnad för att göra majonnäs på olivolja flera gånger tidigare, men alltid tänkte "så farligt det kan det ju inte vara" men bismaken är fan inte trevlig måste jag säga.
Senast redigerad av cc_zero 2014-03-21 kl. 15:10.
Citera
2014-03-21, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Jag gjorde en vitlöksmajonnäs igår på olivolja, som inte alls föll mig i smaken. Någon som har tips på kryddor som funkar bra med olivolja o vitlök så man kan styra upp smaken på skiten?

Hade faktiskt blivit varnad för att göra majonnäs på olivolja flera gånger tidigare, men alltid tänkte "så farligt det kan det ju inte vara" men bismaken är fan inte trevlig måste jag säga.

Dra i lite rivet citronskal, det tycker jag är fint till. Alternativt lite limeskal och chili.
Citera
2014-03-21, 18:17
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero

En lika stor sats majonnäs gjord på t ex rapsolja utblandad i din olivoljemajjo borde mildra den kraftiga olivoljesmaken tillräckligt. Hemgjord majonnäs har mycket bättre hållbarhet än de flesta tror. En månad i kylen är inget problem, kanske håller det mycket längre. Jag har aldrig behövt slänga en majjo för att den blivit gammal. Skulle tro att det är den höga fetthalten som konserverar så bra.

AndersArseniks tips funkar bra att kombinera med detta också.

Brasklapp: Kanske behövs det lite mer än en lika stor sats till. 1 1/2 sats borde iaf vara nog.
Senast redigerad av JoeDevola 2014-03-21 kl. 18:21.
Citera
2014-03-21, 22:21
Medlem
Mhaels avatar
Jag blev faktiskt lite inspirerad av denna tråden och gjorde något jag aldrig gjort innan, majonnäs!

Precis som det sagt så var den enkelt med en stavmixer och då jag inte gjort majonnäs innan ha jag ju inget att jämföra med vad gäller vattendroppar o dyl. men jag hade i några droppar vatten och hade inga problem alls att mixa samman ägg och olja, det var riktigt fint att se skiftningen i färg och konsistens och smakförändringen som skedde när man hade i salt och peppar, vit balsam och sedan senap. Underbart! Jag tyckte även det lät gott med citrus så jag avslutade med lite citronolja vilket blev underbart gott! jag ville nästan äta upp majonnäsen som den var! så underbar tråd och fina tips.

Jag använde förresten kall olja och kalla ägg, så det fungerade det med.
Citera
2014-08-18, 14:51
Medlem
Ratis avatar
Ännu en sak som man misslyckats med. Verkade så enkelt i receptet men blev inte alls lyckat. Får bli att köpa den färdig i affären även i fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in