• 1
  • 2
2009-10-12, 10:33
Medlem
amandows avatar
När jag ska göra majonäs så tjocknar den inte!!!

Prövade detta receptet fast utan senap. Annars så följde jag det på pricken.

http://recept.nu/1.119532/per_morber...mlagad_majonas

Vispade med både elvisp, vanlig visp och mixer. Men inte fan tjocknade det!

Vad kan det bero på? Någon som har prövat sig på majonäsen själv? Kan det vara någon vattendroppe i smeten, en liten droppe vita i gulan eller senapen? Senapen kan väl inte påverka??

Har prövat detta flera gånger och blir snart gaaalen! Slösat bort en massa olja å ägg å fan vad jag har diskat!

Tack.
Citera
2009-10-12, 10:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amandow

Vad kan det bero på? Någon som har prövat sig på majonäsen själv? Kan det vara någon vattendroppe i smeten, en liten droppe vita i gulan eller senapen? Senapen kan väl inte påverka??

Har prövat detta flera gånger och blir snart gaaalen! Slösat bort en massa olja å ägg å fan vad jag har diskat!

Tack.
Till att börja med så behöver du inte slänga majonnäs som inte tjocknar. Det är bara att tillsätta en äggula till en del av den misslyckade majonnäsen och fortsätta vispa. När denna har tjocknat så tillsätter du försiktigt resten av den misslyckade majonnäsen.

Varför då tjocknar inte majonnäsen? Det kan ha fler orsaker:
  • För snabb agitation (rörelse) pga högvarviga maskiner
  • För stor temperaturskillnad mellan äggulorna och oljan (gulorna skall helst inte vara kylskåpskalla)
  • För hög kvalité på oljan (!)
  • För hastig montering (man häller i olja för fort i början)
  • En kombination av några eller alla av dessa punkter
~Paul~
Citera
2009-10-12, 11:29
Medlem
Hispers avatar
Citat:

Tack.

Du hittar fler recept, utgår jag ifrån, om du stavar korrekt, det heter majonnäs.
Citera
2009-10-12, 12:50
Medlem
amandows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Du hittar fler recept, utgår jag ifrån, om du stavar korrekt, det heter majonnäs.

Ja men båda stavningarna går faktiskt bra så jag tycker inte det har något med saken att göra.

För övrigt, tack för bra tips Paul!
Citera
2009-10-12, 13:08
Medlem
Cantorass avatar
Jag har ett svagt minne om ett kåseri av Torsten Ehrenmark om hur man gör majonnäs - är det någon som känner till/har tillgång till det?
Citera
2009-10-12, 13:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ja men båda stavningarna går faktiskt bra så jag tycker inte det har något med saken att göra.

För övrigt, tack för bra tips Paul!
Inga problem .

~Paul~
Citera
2009-10-12, 13:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag har ett svagt minne om ett kåseri av Torsten Ehrenmark om hur man gör majonnäs - är det någon som känner till/har tillgång till det?
Har för mig att jag sett den på TV. Kan det stämma?

~Paul~
Citera
2009-10-12, 14:12
Medlem
TheBusters avatar
När man göt majonnäs pa spanskt sätt sa gör de pa följande sätt:

1 äggula
+ en massa olja.

Ha gulan i en hög behallare och börja vispa med en mixerstav pa lagt varvtal, Hall staven helt still.
Tillsätt sakta en deciliter olja, rör absolut inte staven.

Tillsätt sedan olja tills du har fatt en bra konsistens. När det är klart sa sa kan du tillsätta olika smaker tex vitlök, senap osv.

Glöm inte heller nagra droppar citron, skall motverka salmonella och haller även Morerna borta.
Citera
2009-10-12, 14:12
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Det handlade inte möjligen om bearnaisesås? Som hela tiden skar sig, varvid han fick tillsätta en ny äggula varje gång? Och att han till sist stod där med en liten klick sås som utgjorde ett koncentrat av ett tjog äggulor? Eller är det ett kåseri av Cello jag tänker på?
Citera
2009-10-12, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster

1 äggula
+ en massa olja.

Ha gulan i en hög behallare och börja vispa med en mixerstav pa lagt varvtal, Hall staven helt still.

Tillsätt sedan olja tills du har fatt en bra konsistens. När det är klart sa sa kan du tillsätta olika smaker tex vitlök, senap osv.

Glöm inte heller nagra droppar citron, skall motverka salmonella och haller även Morerna borta.
Möjligtvis tänker du på Aioli : http://sv.wikipedia.org/wiki/Aioli

~Paul~
Citera
2009-10-12, 14:56
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det handlade inte möjligen om bearnaisesås? Som hela tiden skar sig, varvid han fick tillsätta en ny äggula varje gång? Och att han till sist stod där med en liten klick sås som utgjorde ett koncentrat av ett tjog äggulor? Eller är det ett kåseri av Cello jag tänker på?

Han hade många kåserier om mat - fanns säkert med bearnaisesås också.
Han bakade bullar (eller bröd) någon gång och startade med ett halvt kilo jäst och lät degen jäsa med "ett dovt mullrande"
Citera
2009-10-12, 15:15
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster

1 äggula
+ en massa olja.

Hur mycket olja kan man maximalt och under optimala förhållanden, utan att ta hänsyn till smak, vispa in i en äggula?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in