Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-27, 15:50
Medlem
Samsung är det nya hotet.
Citera
2019-12-27, 16:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje

Rent tekniskt har jag svårt att tro att Samsung kan mäta sig med Ericsson. Ericsson har enormt mycket att bygga vidare på, det har inte Samsung. Sen är det ju mycket politik och annat junk som ska till också...
Citera
2019-12-27, 17:31
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Hur tänker du att Samsung är ett stort hot?
Samsung är stora på konsumentprodukter, vad jag känner till gör Ericsson inte några konsumentprodukter längre och har inte gjort på många år.
Just nu är väll Huawei det stora hotet, men pga av handelsrestriktioner i västvärlden har det ju gjort det något lättare för Ericsson på den marknaden iallafall.
Citera
2019-12-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahan
Hur tänker du att Samsung är ett stort hot?
Samsung är stora på konsumentprodukter, vad jag känner till gör Ericsson inte några konsumentprodukter längre och har inte gjort på många år.
Just nu är väll Huawei det stora hotet, men pga av handelsrestriktioner i västvärlden har det ju gjort det något lättare för Ericsson på den marknaden iallafall.

Samsung har tagit fram mW radios och levererar till Verizon dom är alltså konkurenter till Ericsson.

Dom fick även sin utrusting godkänd av amrekanska myndigheter före Ericsson vilket Samsung gärna skyltar med.
Citera
2019-12-29, 15:04
Medlem
Tyvärr är mycket ouppklarat med mutfrågorna, jag avvaktar
Citera
2019-12-29, 17:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2020-01-17, 18:13
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Telekomjätten Ericsson riskerar miljardböter för de licensavgifter bolaget tar ut av kinesiska mobiltillverkare, rapporterar SvD Näringsliv.

”Vi kan bekräfta att granskningen fortfarande pågår och att vi samarbetar med de kinesiska myndigheterna. I övrigt vill vi inte kommentera det pågående ärendet”, skriver Ericssons pressavdelning till SvD Näringsliv.

Daniel Djurberg, telekomanalytiker på Handelsbanken, säger till tidningen att ”de borde informerat bättre” med tanke på korruptionshärvan i USA som genererade böter på tio miljarder kronor. Han siar om ett bötesbelopp mellan en halv miljard till en och en halv miljard kronor.

– Det tycks alltid dyka upp nya oväntade kostnadsposter i Ericsson, säger Daniel Djurberg.

https://omniekonomi.se/expert-ericsson-morkar-eventuella-miljardboter-i-kina/a/XgB6AB
Citera
2020-01-25, 15:50
Medlem
Jag ser detta med mutorna som en del av historien, men visst kan Kina-mutan påverka. Det finns ju även ett politiskt spel med Huwei som är väsentligt på den marknaden.

Men ser man detta på lite längre sikt så är 5G en av de stora händelserna inom ICT. Lika stort som 2G och 3G, större än 4G.

5G-nätet blir större och mer komplext. Antalet IP-adresser har ökat för att kunna ge alla apparater (som bilar) adresser.

Eric verkar ha hamnat hyffsat bra till och antalet konkurrenter just nu är ganska få. Många har kastat in handduken de senaste åren.

Jag tror att Eric är på väg tillbaka till en ny storhetstid... det andas optimism. I det läget, med köp-och-behåll, så kan det lite grann kvitta att vi gick ner 5% i fredags.

Rapporten var i stora drag bra för den långsiktiga.

Jag sätter KÖP. Köpte själv nyss för 82.
Citera
2020-01-26, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag ser detta med mutorna som en del av historien, men visst kan Kina-mutan påverka. Det finns ju även ett politiskt spel med Huwei som är väsentligt på den marknaden.

Men ser man detta på lite längre sikt så är 5G en av de stora händelserna inom ICT. Lika stort som 2G och 3G, större än 4G.

5G-nätet blir större och mer komplext. Antalet IP-adresser har ökat för att kunna ge alla apparater (som bilar) adresser.

Eric verkar ha hamnat hyffsat bra till och antalet konkurrenter just nu är ganska få. Många har kastat in handduken de senaste åren.

Jag tror att Eric är på väg tillbaka till en ny storhetstid... det andas optimism. I det läget, med köp-och-behåll, så kan det lite grann kvitta att vi gick ner 5% i fredags.

Rapporten var i stora drag bra för den långsiktiga.

Jag sätter KÖP. Köpte själv nyss för 82.

Köp Investor så får du med Ericson m.fl bra bolag.
Vill du ha Volvo köp Lundberg som äger bl.a Industrivärden som äger en massa Volvo.
De två enda företagschefer som snackat med Trumph enskilt är ju Ekholm och Lundstedt.
Vinstlott eller......??
Citera
2020-01-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Köp Investor så får du med Ericson m.fl bra bolag.
Vill du ha Volvo köp Lundberg som äger bl.a Industrivärden som äger en massa Volvo.
De två enda företagschefer som snackat med Trumph enskilt är ju Ekholm och Lundstedt.
Vinstlott eller......??

Jo, det finns flera fördelar med Investor och andra investmentbolag. Helst vill jag köpa dem till substansrabatt när den uppstår. Mer än 20% är den tidvis.

Men jag vill nog kunna skilja ut enskilda bolag och handla med dem separat. Annars kan man ju köpa Spiltan Investmentbolag eller Avanza Zero.

Volvo skulle jag mycket väl kunna äga och har så gjort, men jag äger VBG och vill inte vara för tung i en enskild bransch.
Citera
2020-01-26, 10:34
Medlem
Ericsson är intressant. Har hört att Wallenberg, via Ericsson äger SWIFT. Det internationella betalsystemet mellan länder/banker.
Någon som kan bekräfta alt utveckla detta?

https://www.swift.com/
http://proletaren.se/artikel/regeringen-lofven-ar-familjen-wallenbergs-lydiga-forsaljare
Citera
2020-01-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, det finns flera fördelar med Investor och andra investmentbolag. Helst vill jag köpa dem till substansrabatt när den uppstår. Mer än 20% är den tidvis.

Men jag vill nog kunna skilja ut enskilda bolag och handla med dem separat. Annars kan man ju köpa Spiltan Investmentbolag eller Avanza Zero.

Volvo skulle jag mycket väl kunna äga och har så gjort, men jag äger VBG och vill inte vara för tung i en enskild bransch.

Enskilda bolag ger ju snabbare respons men det gäller ju både upp och ner. Har man tur så är man med bara uppåt men jag vet hur lätt det är att vara med oxå utför.
Sedan beror det oxå vilken ålder man är i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in