2008-03-27, 14:40
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
OnT:

Är det bara jag som har uppfattningen att Ericsson i princip inte kommer nå botten tills det ske en omvänd split? Bolaget har allt för många aktier ute i förhållande till den konkreta tron på bolaget?

MVH
Citera
2008-03-27, 16:18
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
OnT:

Är det bara jag som har uppfattningen att Ericsson i princip inte kommer nå botten tills det ske en omvänd split? Bolaget har allt för många aktier ute i förhållande till den konkreta tron på bolaget?

MVH

På vilke sätt skulle det hjälpa att göra 5 aktier till 1?

"Bolaget har allt för många aktier ute i förhållande till den konkreta tron på bolaget?"

Det var en ny teori, och jag menar detta helt seriöst:
Gör en strategi runt denna teori och skriv sedan en tråd om hur det gick!
Citera
2008-03-27, 16:52
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Haha bör tilläggas att jag är lekman inom området men min uppfattning är att aktien ericssons upp och nedgång inte alls baseras på hur det går för företaget. Istället styrs kursen av hur många svenssons som just nu väljer att investera i aktier. Ericsson ses som en av Sveriges absoluta favoritaktier med mycket bra rykte och är därmed mycket vanlig bland sparare.
Det är därför som jag bedömer Ericsson som ett riskabelt företag att investera i.
Citera
2008-03-27, 16:54
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
En omvänd split skulle få till följd att värdet på aktien givetvis går upp. När folk ser detta utan större kunskap kommer det uppfattas som om ERicson är i stigningsfas och efterfrågan kommer därmed öka. Lite långsökt kanske men :P
Citera
2008-03-27, 21:23
Medlem
joumas avatar
Tror att det dröjer en stund innan vi ser en vändning i Eric B. Rent fundementalt är jag personligen visserligen ganska positiv till bolaget, men bolagets förtroende är ju grovt skadat. Det måste helt klart till mer en några schyssta kvartalsrapporter för att få analytikerkåren (med undantag för Dresdner Kleinwort då) att byta ben. IOM att Eric B inte följt med den allmänna uppgången under 2005-2006 så har folk tappat intresset för aktien, och det intresset blir svårt att väcka igen.

Tekninskt har jag också svårt att se några ljuspunkter, att leta gamla stöd från 2001 är enligt mig rätt meningslöst.
Citera
2008-03-27, 21:53
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Då är vi helt klart överens.
Ot men tror du att ledningen kommer hänga löst vid nästa stämma? Aktieägarna lär knappast vara överlyckliga över hur kursen utvecklats eller vad tror du?
Jag är av uppfattning att företaget sköts näst intill utmärkt om man bortser från kursen så jag har svårt att se vad det finns och klandra. anser du att det skett några väldiga misstag nu innan senaste raset?
Mvh
Citera
2008-03-28, 11:16
Medlem
KingOfMoons avatar
Citat:
Jag är av uppfattning att företaget sköts näst intill utmärkt om man bortser från kursen så jag har svårt att se vad det finns och klandra.

VA!?

Vad är det som ska skötas mer än aktiekursen. I alla fall för oss i tradingforumet.

Citat:
En omvänd split skulle få till följd att värdet på aktien givetvis går upp. När folk ser detta utan större kunskap kommer det uppfattas som om ERicson är i stigningsfas och efterfrågan kommer därmed öka. Lite långsökt kanske men :P

Joo, lite långsökt kanske.
Citera
2008-03-28, 13:47
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Jo haha det är sant :P
Men hur skulle ledningen kunnat göra istället, för att undvika den här kursen?
Citera
2008-03-28, 14:08
Medlem
Tror själv på en stark uppgång efter 09 där, OBS (Tror)
Citera
2008-03-31, 20:20
Medlem
joumas avatar
Citat:
Då är vi helt klart överens.
Ot men tror du att ledningen kommer hänga löst vid nästa stämma? Aktieägarna lär knappast vara överlyckliga över hur kursen utvecklats eller vad tror du?
Jag är av uppfattning att företaget sköts näst intill utmärkt om man bortser från kursen så jag har svårt att se vad det finns och klandra. anser du att det skett några väldiga misstag nu innan senaste raset?

Svanberg börjar nog hänga lite löst, även om jag undrar om det är lösningen på problemen.

Några direkt misstag kan jag väl inte peka på rent fundamentalt, det är snarare en långvarig förtroendekris. Positiva nyheter ger ingen effekt på kursen och negativa nyheter skickar ner kursen. Sen kanske man kan slänga en känga åt bolagets informationsansvarige också, allt det dravlet på kapitalmarknadsdagen etc. bättrar ju knappast på situationen.

Självklart måste ledningen se till att aktieägarna är nöjda, men de kan inte göra så mycket annat än att driva bolaget så bra de kan. Att börja med rent kursvårdande åtgärder är ingen långsiktig lösning. Jag tror dessutom att en omvänd split får tydlig negativ reaktion från marknaden.
Citera
2008-04-04, 07:47
Medlem
c^2s avatar
Topic borde nästan vara "har Ericsson någon botten?"
Har själv börjat kolla lite intensivare på ericsson men är ruskigt passiv än så länge
Citera
2008-04-04, 15:02
Medlem
KingOfMoons avatar
Jag och polarna drog några billiga vodka shots hemma hos en av oss innan vi skulle på fest förra helgen.
Och vi konstaterade följande:

"Denna vodkan är som en Ericsson aktie, den är billig men går ner i alla fall!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in