Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2021-05-02, 22:19
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det finns ju en hel del svenskar som saknar folkbokföringsadress hos Skatteverket. På sin höjd ha de en ”särskild postadress”.

Gå in på Mrkoll.se och sök på namnet ”Royal Blomfster” så ser du hur jag menar. Om han säger upp postboxen så finns det inga aktuella uppgifter om honom. Just denna man har bytt namn nu, men det funkar att söka på det gamla.

Jag vet inte hur han har burit sig åt för att sakna folkbokföringsadress, men det går tydligen.


Hurfan gör man för att inte ha en folkbokföringsadress undrar jag?
Man kan väl inte säga upp sin bokföringsadress på adressändring? Man måste väl skriva in en ny adress?
Citera
2021-05-03, 10:19
  #38
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZakB
Hurfan gör man för att inte ha en folkbokföringsadress undrar jag?
Man kan väl inte säga upp sin bokföringsadress på adressändring? Man måste väl skriva in en ny adress?

Jag kan tänka mig att det finns olika förklaringar. Det skulle t ex kunna gå till så här: en person (A) hyr en lägenhet i andra hand och är skriven där. Sedan vill den som har hyreskontraktet ha tillbaka lägenheten. Andrahandshyresgästen flyttar därifrån men skriver sig inte på någon ny adress. Förstahandshyresgästen upptäcker detta och ber Skatteverket se till att personen inte längre är skriven på hans adress.

Skatteverket fixar detta. De försöker nå A och be honom skriva sig på den adress där han bor. De har dock inga kontaktuppgifter alls till honom. I ett sådant fall kan jag tänka mig att A kommer att sakna folkbokföringsadress. Det finns säkert andra sätt också.
Citera
2021-11-13, 13:52
  #39
Medlem
Vill dölja min privatlivsinfo från hitta.se, Ratsit m.m går det?

Hej, är inte kriminell eller har något att dölja men jag värdesätter min privatliv högt och vill inte ha folk som snokar. Går det på något sätt att ta bort allt från dessa sidor som jag nämt isåfall hur går jag tillväga?
Citera
2021-11-13, 13:55
  #40
Medlem
IcyHearts avatar
Hitta och Eniro kan du ju få bort ditt telefonnummer ifrån i alla fall. Genom att kontakta din teleoperatör och begära hemligt nr. När jag gjorde det så tog det några dar eller så, sen fanns mitt nr ej längre på de sidorna.

Ratsit osv vet jag faktiskt inte, där får någon annan svara. (Du kan ju även kontakta dem via Mail eller så och fråga om det går att ta bort grejer/info).
Citera
2021-11-13, 14:04
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Hitta och Eniro kan du ju få bort ditt telefonnummer ifrån i alla fall. Genom att kontakta din teleoperatör och begära hemligt nr. När jag gjorde det så tog det några dar eller så, sen fanns mitt nr ej längre på de sidorna.

Ratsit osv vet jag faktiskt inte, där får någon annan svara. (Du kan ju även kontakta dem via Mail eller så och fråga om det går att ta bort grejer/info).

Telefon nr är egentligen mindre viktigt, med adress och ägodelar gillar jag inte alls att de är öppet.
Citera
2021-11-13, 14:11
  #42
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Telefon nr är egentligen mindre viktigt, med adress och ägodelar gillar jag inte alls att de är öppet.

Adress kommer nog bli väldigt svårt. I Sverige har vi ju allt sånt väldigt offentligt och öppet. Till skillnad från USA, där mycket är privat.

I takt med ökad brottslighet här nu i Sverige, så kommer det nog bli fler och fler höjda röster, för att just göra fler personuppgifter privata. Så att inte vem som helst kan kolla upp en. Jag tror det vore bra. Trist att det skall behövas. Men det (liksom gated communities) kommer nog växa och vi kommer blir mer som USA.

Om man köper in/skriver saker på företaget kommer nog alltid fortsätta vara öppet dock, just för att man behöver kunna granska firmor osv. Det känns ju lite mer i sin ordning.
Citera
2021-11-13, 14:12
  #43
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, är inte kriminell eller har något att dölja men jag värdesätter min privatliv högt och vill inte ha folk som snokar. Går det på något sätt att ta bort allt från dessa sidor som jag nämt isåfall hur går jag tillväga?
Ja! Det är helt sjukt hur i kollektivet Sverige ska alla kunna få reda på var du bor och ditt nummer och allting. Tänk dig att du gör någon lättkränkt idiot riktigt förbannad så de söker upp var du bor för hämnd. Långsökt jag vet men kriminella kan ju för typ 9kr kolla up var du bor och din län även dina bilar. Låt oss säga att du är tät och drar in några millar per år så kan de bara ta din bil och göra inbrott för att få med sig mycket dyrbara saker. Hoppad det går att ta bort. Är själv verkligen inte rik så har inte det problemet iallafall och vill skaffa luftvapen i avskräckande syfte men rätten till integritet är ju en mänsklig rättighet så hur är ens detta lagligt ur ett juridiskt perspektiv? Hoppas någon hittar en lösning. Kanske kan du skriva till ratstit att du blivit verbalt hotat och att den som hotade dig kan ju söka upp var du bor så de kanske går med på att skydda dig.
Citera
2021-11-13, 14:12
  #44
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diesel300
Hej, är inte kriminell eller har något att dölja men jag värdesätter min privatliv högt och vill inte ha folk som snokar. Går det på något sätt att ta bort allt från dessa sidor som jag nämt isåfall hur går jag tillväga?
Ja! Det är helt sjukt hur i kollektivet Sverige ska alla kunna få reda på var du bor och ditt nummer och allting. Tänk dig att du gör någon lättkränkt idiot riktigt förbannad så de söker upp var du bor för hämnd. Långsökt jag vet men kriminella kan ju för typ 9kr kolla up var du bor och din lön även dina bilar. Låt oss säga att du är tät och drar in några millar per år så kan de bara ta din bil och göra inbrott för att få med sig mycket dyrbara saker. Hoppad det går att ta bort. Är själv verkligen inte rik så har inte det problemet iallafall och vill skaffa luftvapen i avskräckande syfte men rätten till integritet är ju en mänsklig rättighet så hur är ens detta lagligt ur ett juridiskt perspektiv? Hoppas någon hittar en lösning. Kanske kan du skriva till ratstit att du blivit verbalt hotat och att den som hotade dig kan ju söka upp var du bor så de kanske går med på att skydda dig.
Citera
2021-11-13, 14:15
  #45
Medlem
Ratsit skickar man ett brev till med kopia på leg. Så tar dom bort dig.
Har för mig 2år i taget. Så du måste upprepa.
Citera
2021-11-13, 15:53
  #46
Medlem
over9ks avatar
Tror det går att ta bort på Ratsit så att det inte syns öppet på Google osv utan "endast" när folk är inloggade på Ratsit. Bättre än så blir det inte, du lever i ett sjukt land med offentlighetsprincip där blattar enkelt kan planera brott m.m tack vare detta.
Citera
2021-11-13, 15:54
  #47
Medlem
neuron-drones avatar
Det går från alla sidor utom Mr Koll.
Citera
2022-01-15, 15:32
  #48
Medlem
ArgusStarks avatar
Tycker detta borde bli en större debatt nu med tanke på den ökande gängkriminaliteten. Visst fattar att utgivningsbevisen har grundlagsskydd osv men det är rätt så bisarrt att man kan se vilka man bor med, deras inkomst och skulder samt bilar de äger. Det är hur enkelt som helst för kriminella att söka på adressen och utgå från bilar och sedan råna.

Sverige måste vara ett av de få länderna i världen som outar sin befolkningen på detta vis. När ska regeringen vakna?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback