2011-03-14, 00:21
Medlem
bjornebarns avatar
Bumpar, men känns onödigt att starta ny tråd.

Har det skett några ändringar som ger fler möjligheter att ta bort sig själv från ratsit?

Om inte, vad förlorar man på att registrera att man bor utomlands? Har jag fortfarande rätt att studera och få studiebidrag här? Hur blir det med sjukdomar osv, har jag rätt att gå till sjukhus här och få samma vård som tidigare? Kan min flickvän behålla sitt uppehållstillstånd?

Annars, hur lätt är det att få skyddad idnetitet? Är det möjligt att ljuga till sig, eller är det väldigt strikt?
Citera
2011-03-23, 22:20
Medlem
kjps avatar
Det finns tre möjligheter att försvinna ur SPAR ( SPAR är offentligt, andra myndigheters adressuppgifter är inte offentliga.)

1. Skyddad identitet.
2. Avlida -> uppgifterna i SPAR raderas efter tre år.
3. Flytta utomlands -> se ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Om inte, vad förlorar man på att registrera att man bor utomlands?
Kan vara problematiskt om du arbetar /studerar i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Har jag fortfarande rätt att studera och få studiebidrag här?
Beror på. -> kolla csn /fk?
Citat:
Hur blir det med sjukdomar osv, har jag rätt att gå till sjukhus här och få samma vård som tidigare?
Jobbar du i ett annat EU-land får du det landets socialskydd.
Citat:
Kan min flickvän behålla sitt uppehållstillstånd?
Uppehållstillstånd?
Citera
2013-09-10, 14:44
Bannlyst
Går det att försvinna helt och hållet från ratsit?

Hallå. Jag undrar helt enkelt, för en tid sen provade jag att söka på en person som förut som förut stod med där (vad jag vet har inte den personen bytt namn) men sen när jag prövade på nytt så hittar jag ingenting. Jag vet att skyddade personers namn visas, bara inte just adressen.

Vad kan detta bero på? Enda sättet att helt försvinna från Ratsit, det är väl om man dör eller säger upp sitt svenska medborgarskap eller vet jag fel då?
Citera
2013-09-10, 15:07
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Spelar ingen roll om man är svensk medborgare eller ej, man finns på ratsit om man är skriven på en adress i Sverige.

Har själv funderat på din frågeställning, jag önskar man kunder spärra sig själv så att säga.
Citera
2021-04-30, 23:53
Medlem
Kan man försvinna helt från upplysning. Mrkoll, Ratsit och liknande sidor om man.....

Kan man försvinna helt från upplysning. Mrkoll, Ratsit och liknande sidor om man utvandrar från Sverige? Jag vill nämligen inte att någon ska kunna hitta något på mitt namn eller personnummer. Social media är inget problem, har plockat bort allt sedan länge. Jag vill bara kunna gå inkognito. Tanken är att flytta till någon EU land med "skriva mig i typ Thailand"
Citera
2021-05-01, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZakB
Kan man försvinna helt från upplysning. Mrkoll, Ratsit och liknande sidor om man utvandrar från Sverige? Jag vill nämligen inte att någon ska kunna hitta något på mitt namn eller personnummer. Social media är inget problem, har plockat bort allt sedan länge. Jag vill bara kunna gå inkognito. Tanken är att flytta till någon EU land med "skriva mig i typ Thailand"

Du får väl söka asyl då
Citera
2021-05-01, 01:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
JA, om du gör en riktig avflytt från Sverige genom skatteverket och allt sånt.
Citera
2021-05-01, 01:37
Medlem
Citat:
Flytta till afrika. Där har dom inget register alls.
Citera
2021-05-01, 02:02
Medlem
imsmurts avatar
Sökte efter en blattefamilj men kunde inte hitta något.
Har dom skyddad identitet kanske?
Vad tror ni?
Citera
2021-05-01, 13:54
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
JA, om du gör en riktig avflytt från Sverige genom skatteverket och allt sånt.

Det finns fortfarande information kvar om personen på Ratsit förutom någon folkbokföringsadress. Står såhär xxx registrerades som utvandrad 20xx-xx-xx och hens hemkommun var då xxx.
Citera
2021-05-01, 20:41
Medlem
Sonny00s avatar
Det finns ju en hel del svenskar som saknar folkbokföringsadress hos Skatteverket. På sin höjd ha de en ”särskild postadress”.

Gå in på Mrkoll.se och sök på namnet ”Royal Blomfster” så ser du hur jag menar. Om han säger upp postboxen så finns det inga aktuella uppgifter om honom. Just denna man har bytt namn nu, men det funkar att söka på det gamla.

Jag vet inte hur han har burit sig åt för att sakna folkbokföringsadress, men det går tydligen.
Citera
2021-05-01, 22:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Det finns ju en hel del svenskar som saknar folkbokföringsadress hos Skatteverket. På sin höjd ha de en ”särskild postadress”.

Gå in på Mrkoll.se och sök på namnet ”Royal Blomfster” så ser du hur jag menar. Om han säger upp postboxen så finns det inga aktuella uppgifter om honom. Just denna man har bytt namn nu, men det funkar att söka på det gamla.

Jag vet inte hur han har burit sig åt för att sakna folkbokföringsadress, men det går tydligen.
Finns ej på ratsit.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in