2014-04-17, 20:09
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Du behöver inte vara orolig. Dom kommer att stanna och jag lovar att dom kommer tillbaks till din balkong nästa år igen. Deras lokalsinne är överlägset Garmins POI. En av mina vänner hade samma problem och ville vara djurvän. Lessnade då hon glömde stänga balkongdörren och kom hem till en nerskiten lägenhet. Hon fick skjuta duvorna och sanera balkong och lägenhet.
Just deras avföring är ju ett litet problem som jag får åtgärda efter att de har dragit. Det ser ju inte så roligt ut just nu.
Citera
2014-04-17, 20:23
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Ja, jag vet inte Jag tror att jag kommer att låta dem vara. Jag vill inte störa dem just nu. Jag får väl helt enkelt vänta ut dem. Hoppas bara att ungarna klarar att flyga iväg efter 18 dar. Frågan är ju om de ser det som sitt hem. Då kanske de vill vara kvar hela sommaren. En sak som är säker i alla fall - det är att jag måste ta tillbaka balkongen innan juni för då kommer nästa kull (enligt en sida om duvor på nätet) och så roligt ska de inte få
Som jag skrev tidigare. Dom stannar och kommer tillbaks varje år.
Citat:
Just deras avföring är ju ett litet problem som jag får åtgärda efter att de har dragit. Det ser ju inte så roligt ut just nu.
Det blir till att skura rejält. Det är vad du ser. Dom fullständigt kyllar av saker man inte vill ha ...
Citera
2014-04-17, 20:50
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Men jag kan väl förhindra det på något sätt, antar jag.
Citera
2014-04-17, 20:52
Medlem
Spackelackans avatar
Citat:

Det blir till att skura rejält. Det är vad du ser. Dom fullständigt kyllar av saker man inte vill ha ...
Jo dom kallas ju inte för "Flygande råttor" enbart för skojs skull..

Jag hade ett björktrastnäste på en av bjälkarna på sommarstugans inglasade veranda (Det är en glipa på ett par/tre dm ovanför skjutdörrarna som dom kom in igenom), och jag lät dom häcka färdigt då min fru tyckte att det var gulligt.

Detta gör jag verkligen inte om, då hela verandan blev fullkomligt nedkackad av fågelskit och följaktligen luktade starkt av ammoniak.

Flytta på boet, eller skrubba rent så ofta som du kan är mitt tips.
Citera
2014-04-17, 20:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:

De kanske bygger bo i samma område även nästa år men inte just på den balkongen om det inte går, om man gör det för svårt, otrevligt där el.likn. Går man ut där och rör sig ibland, har en massa saker där, möbler, grill m.m. så väljer de en annan plats.
Citera
2014-04-17, 21:16
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Finns dom som har testat med gamla CD's, grovsalt, försökt flytta hela boet med äggen i och massa annat. Sällan det har lyckats. Dom har ett extremt bra lokalsinne och hitta tillbaks till din balkong utan problem. Men, du kan ju alltid testa ich lyckas du så kan jag bara gratulera.
Du kan iofs testa att sätta nät runt hela balkongen. Billigare än glas och löjligt fult.
Citera
2014-04-17, 21:29
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De kanske bygger bo i samma område även nästa år men inte just på den balkongen om det inte går, om man gör det för svårt, otrevligt där el.likn. Går man ut där och rör sig ibland, har en massa saker där, möbler, grill m.m. så väljer de en annan plats.
Det är nog bättre att ha det helt tomt på balkongen om man vill slippa duvorna. Då finns det inte något skyddande att gömma boet bakom. Så har det varit för mig i alla fall.
Citat:
Duvor på balkongen är en mindre mardröm. Det blir fruktansvärt skitigt, bokstavligt talat. Om det verkar skitigt nu kommer det bli 10 gånger värre efter kläckningen.

När ungarna har kläckts blir det inte direkt lugnt och fridfullt på balkongen.
Grannarna nedanför blir sura, hyresvärden blir sur (när grannarna klagar). Alla blir förr eller senare sura, utom möjligen duvorna som inte tycks ha några bekymmer alls.

Hos mig flyttade duvorna in ungefär samtidigt som jag opererade ett diskbråck i ryggen.

I slutet på sommaren, när jag kunde böja på ryggen igen, fyllde jag tre plastkassar med duvskit från en 3m² stor balkong.
Nästa år var de givetvis tillbaka igen. Då tömde jag balkongen och tog bort alla spår av bobyggen så fort jag såg dem, det går ganska fort att bygga bo. Jag plockade till och med bort ett ägg som lagts direkt på betonggolvet. Tillslut gav de upp och flyttade till någon annans balkong.

Det är fortfarande tomt på balkongen och duvorna har inte kommit tillbaka.
Citera
2014-04-17, 21:39
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Det är nog bättre att ha det helt tomt på balkongen om man vill slippa duvorna. Då finns det inte något skyddande att gömma boet bakom. Så har det varit för mig i alla fall.

Duvor på balkongen är en mindre mardröm. Det blir fruktansvärt skitigt, bokstavligt talat. Om det verkar skitigt nu kommer det bli 10 gånger värre efter kläckningen.

När ungarna har kläckts blir det inte direkt lugnt och fridfullt på balkongen.
Grannarna nedanför blir sura, hyresvärden blir sur (när grannarna klagar). Alla blir förr eller senare sura, utom möjligen duvorna som inte tycks ha några bekymmer alls.

Hos mig flyttade duvorna in ungefär samtidigt som jag opererade ett diskbråck i ryggen.

I slutet på sommaren, när jag kunde böja på ryggen igen, fyllde jag tre plastkassar med duvskit från en 3m² stor balkong.
Nästa år var de givetvis tillbaka igen. Då tömde jag balkongen och tog bort alla spår av bobyggen så fort jag såg dem, det går ganska fort att bygga bo. Jag plockade till och med bort ett ägg som lagts direkt på betonggolvet. Tillslut gav de upp och flyttade till någon annans balkong.

Det är fortfarande tomt på balkongen och duvorna har inte kommit tillbaka.
Oj, oj, oj! Det låter det. Nu har jag ändå halvt bestämt att jag ska låta dem kläcka sina ägg på balkongen så det blir väl till att städa sedan Jag får se det som en altruistisk handling och en kompensation för alla de spindlar som jag dödat under vintern. Dessutom är det ju intressant att följa processen - speciellt när ungarna föds. Men ni har varnat mig - det inser jag
Citera
2014-04-17, 21:39
Medlem
najass avatar
Ännu en "duvor på balkongen"-tråd sammanfogad.

/mod
Citera
2014-04-19, 20:24
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Oj, oj, oj! Det låter det. Nu har jag ändå halvt bestämt att jag ska låta dem kläcka sina ägg på balkongen så det blir väl till att städa sedan Jag får se det som en altruistisk handling och en kompensation för alla de spindlar som jag dödat under vintern. Dessutom är det ju intressant att följa processen - speciellt när ungarna föds. Men ni har varnat mig - det inser jag
Du kanske får en renlig familj duvor. Pratade med en klassis häromdagen som hade haft duvor på balkongen och det hade varit smärtfritt. Den familjen ville nämligen inte bajsa där de bodde utan hade gjort det någon annanstans. Hos grannen kanske? Vissa fåglar flyger iväg från boet för att de vita fläckarna inte ska avslöja var de bor.
Citera
2014-04-19, 21:25
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Du kanske får en renlig familj duvor. Pratade med en klassis häromdagen som hade haft duvor på balkongen och det hade varit smärtfritt. Den familjen ville nämligen inte bajsa där de bodde utan hade gjort det någon annanstans. Hos grannen kanske? Vissa fåglar flyger iväg från boet för att de vita fläckarna inte ska avslöja var de bor.
Ja, jag vet inte om de ska räknas som renliga eller inte. Bordet som står på balkongen kommer jag i alla fall få kasta. Det är inte hela världen då det överlevt ett antal vintrar. Just nu så ruvar de men som någon skrev ovan, så kanske det blir än värre när ungarna föds. Jag funderar på att gå ut och städa lite redan nu även om jag stör dem. De verkar ha på något sätt vant sig vid att jag kollar ut och är inte lika rädda som de var i början.
Citera
2014-05-07, 06:07
Medlem
[complex]s avatar
Nvm. Vart lite långt. Men jag har iallafall duvor på min balkong
Upptäckte dom efter att dom två duvorna jag låtit ta skydd och chilla ett bra tag, vart här väldigt mycket och låtit på sista tiden ibland.. (Tror dom vart här nån månad.)

Men dom hade byggt bo på ett väldigt smart ställe och där jag inte sett dom. Hade inte en aning, men letade runt och kollade bakom en sak tillslut och lyste med telefonen, och där låg två friska duvor
Nice. Såg typ halv vuxna ut...

Vill inte förstöra nått, men vad kan jag göra för att hjälpa till? Jag lade ut lite bröd, vitt bröd som dom kan ge ungarna. Lite musli, och sen typ en skål med vatten.

Luriga fåglar. Dom valde ett bra ställe om man säger så. Riktigt skyddat. Jag upptäckte det inte först än nu. Stängde för glasbalkongen som jag haft öppen lite ganska länge nu och sånt igår för att jag tyckte dom lät lite mycket ibland..
Men såg att dom sen stod och kollade runt som dom letade efter nått utanför balkongen. Då hajjade jag att som lagt ägg eller så, men tydligen halvvuxna duvor Vet ej hur gamla dom är, men lite trist man missat detta..

Men sjysst iallafall. Om nån är insatt i detta vad som äter eller hur man kan hjälpa till så är det bara säga till...

Jag har inte haft hela öppen utan bara en bit, så jag måste göra så sen så dom kan lära sig flyga ut och allt sånt sen.. Öppna halva eller så när dom behöver lära sig flyga iväg..

Kul upptäckt. Vart helt ovetande. Trodde bara att dom ville ta skydd osv innan typ.. Föräldrarna...
Dom måste ha byggt när jag sovit eller nått. Värsta boet där och två fåglar låg och värme varandra såg det ut som.. Trodde dom var döda först för dom låg helt stilla när jag upptäckte dom, men såg den att dom rörde på sig. Skönt. Föräldrarna har dykt upp på morgonen och eftermiddagarna mest typ..
Nu måste jag sova nån timme..
Senast redigerad av [complex] 2014-05-07 kl. 06:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in