Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2014-05-07, 16:49
  #61
Medlem
[complex]s avatar
Mod kan gärna radera mitt inlägg innan detta...
Men jag matade dom vuxna med bröd och musli och det tog slut.. Var lite synd att man inte sett ungarna växa bara sen små...
Hade varit kul. Då hade jag ju gett dom massa mat. (Nu har dom fått jobba själva mest förutom nångång jag matat. Ungarna får dom mata själva, men dom kan få käk av mig såklart. Vet inte vad duvungar äter.)
Men dom valde ett sånt bra ställe att få hade hitttat dom, sålänge man inte...
Ah skitsamma. Bra ställe, men nu vet jag iallafall. Och att dom äter musli och bröd.. Vetat länge att fåglar äter bröd också såklart..

Sen sitter dom mest och trivs på min balkongkarm bara och solar.
Men iallafall, mod kan radera mitt tidigare inlägg. Tack.

Sen får jag läsa på lite om duvungar, storlekar och när dom lär sig flyga...
__________________
Senast redigerad av [complex] 2014-05-07 kl. 16:59.
Citera
2014-05-09, 13:24
  #62
Medlem
coolingens avatar
Flyttade nyligen in i en lägenhet och hittade en stor hög duvbajs på balkongen, så min balkong har uppenbarligen varit en trygg plats för duvorna. Har nu städat balkongen och vid 3-4 tillfällen när jag öppnat balkongen ser jag 2 duvor som jag skrämmer iväg. Har även märkt att de har lagt en del kvistar i ena hörnet, vad innebär det?

Om de nu behöver en plats att lägga ägg på så får jag väl låta dem göra det.
Citera
2014-05-12, 23:04
  #63
Medlem
[complex]s avatar
Yay. En av ungarna flög iväg idag.
Jag missade det, men hörde hur dom kvittrade och att duv-mamman var utanför tidigare idag... Kollade på film, men dom små kvittrar, och det hördes lite..

Nu ligger ena ensam där bara...
Men jag gissar på att fågel mamman hämtar upp den imorgon eller nån dag i veckan. Den såg fullfjädrad ut på dagen och sånt ju..

Rätt liten, men antar att den är en månad kanske. Gissning..

Missade när den ena flög iväg, men jag vill inte störa dom typ. Lägger ut lite ost jag hackat till den vuxna ibland som tar slut, eller lite bröd man smular. Dom gillar tydligen ost och mosade kokta ägg läste jag med. Bröd och frukt... Musli.

Men iallafall, då är det två fina duvor som kommer leva mellan 3-5 år av det jag läst...
Trodde dom levde mycket längre.. Men nu vet jag det iallafall..
__________________
Senast redigerad av [complex] 2014-05-12 kl. 23:07.
Citera
2014-05-24, 22:57
  #64
Medlem
[complex]s avatar
Trodde sist att den ena lämnat boet, men såg dagen efter att båda var kvar. Låg under en sak bara..
Men jag har sett dom flaxat runt och provflygt senaste veckan och det har sett bra ut...
Ändå är dom kvar. Dom kanske bara övat mest... (Mest suttit och solat också eller ätit.)

Hade tänkt städa upp och allt efter dom dragit ut i det fria, men idag upptäckte jag att duvmorsan lagt ett eller två ägg till. Jag hade helst undvikit det fan.. Kollade så det inte var nått nytt senaste dagarna, men såg ett ikväll.
Men trodde inte att hon både kunde ta hand om ungar och ruva samtidigt...
Hmm..

Aja, vart en jävla suprise bara. Hade tänkt skaffa katt till sommaren sen och sånt ju. Kanske gör det sen ändå längre fram nångång...
Men dom första borde ha dragit ut i det fria nu tycker man, men dom får stanna tills dom är redo. Kanske blivit bekväma när jag matat med musli, bröd och ställt ut vatten åt dom.

Ville matade mest för att se dom växa och sen när dom dragit städa upp och ta bort boet, men nu får jag väl vänta 2 månader till för att göra det. Tycker boet såg skitigt ut bara, så hajjar inte att duvan la fler ägg där, men såg ut att vara samma duvmorsa iallafall...

Måste ta och städa upp balkongen hursomhelst nu nån dag. Dom har skitat ner senaste dagarna rätt mycket fan..
Gillar fåglar, men vill inte ha nån jävla "duvfarm"
Kanske borde ta det lugnt med matningen ett tag framöver och se vad som händer..

Jävligt trött just nu. zzz. Men sålänge dom inte låter för mycket eller skitar ner för mycket får dom gärna stanna...
Luriga fåglar..

Jag får se när dom första flyger iväg, men dom får stanna tills dom känner för att dra liksom...

Fucking birds
Gillar dom, men en gång kanske hade räckt... (Nästa gång städar jag bara bort boet när dom lämnat det, för jag trodde såklart inte dom skulle lägga ungar igen först än dom tagit hand om sina ungar ute och sånt...)
Kanske varit för snäll och matat och sånt. Vette fan.. Nu är det som det är iallafall. Och jag borde fan vila lite. Huvudvärk, förkyld och sånt.
Men ska ta och städa upp balkongen nu nån dag framöver hursomhelst... Mest inte velat störa dom små duvorna med dammsugare och annat.
Antar att dom trivs där helt enkelt... Löser sig. Får ta den tid det tar..
__________________
Senast redigerad av [complex] 2014-05-24 kl. 23:56.
Citera
2014-06-12, 20:13
  #65
Medlem
[complex]s avatar
nvm. Felpost.
__________________
Senast redigerad av [complex] 2014-06-12 kl. 20:40.
Citera
2014-07-01, 00:59
  #66
Medlem
[complex]s avatar
Min duvinsats är över nu.
Skönt. Behöver lite lugn och ro.

Lärt mig mycket om duvor, och var kul ett tag, men jobbigt när en stor lät alldeles för mycket.. (Vissa kan låta som fan, och vaknar tidigt.) Om dom kan flyga hör dom hemma ute i naturen, och inte på en balkong.
Kommer njuta lite av lugn och ro ett tag, och det löste sig. Atlast.
__________________
Senast redigerad av [complex] 2014-07-01 kl. 01:50.
Citera
2014-07-01, 02:07
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Min duvinsats är över nu.
Skönt. Behöver lite lugn och ro.

Lärt mig mycket om duvor, och var kul ett tag, men jobbigt när en stor lät alldeles för mycket.. (Vissa kan låta som fan, och vaknar tidigt.) Om dom kan flyga hör dom hemma ute i naturen, och inte på en balkong.
Kommer njuta lite av lugn och ro ett tag, och det löste sig. Atlast.

Du borde tagit bilder/video på ungarna!
Citera
2014-07-01, 02:20
  #68
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Du borde tagit bilder/video på ungarna!

I did. Dom två första. Dom var balla. Nu crasha.
__________________
Senast redigerad av [complex] 2014-07-01 kl. 02:55.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback