Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-10-09, 23:54
  #1
Medlem
Batistutas avatar
Hur många kör detta os egentligen, jag har försökt få ett grepp om vad eller vilka det riktar sig till. I min "undersökning" tycker jag att det finns potens och tillräckligt med program för att klara det mesta men..... Finns det någon som har koll? Är det något som är värt att testa? Vad är det tänkt till i första hand?
Citera
2009-10-10, 00:11
  #2
Medlem
Kylvaras avatar
Jag kör det och gillar det. Inte dagligen men det är installerat på en av mina datorer. Tycker det är rätt trevligt och mycket stabilt OS.
Citera
2009-10-10, 00:19
  #3
Medlem
Batistutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvara
Jag kör det och gillar det. Inte dagligen men det är installerat på en av mina datorer. Tycker det är rätt trevligt och mycket stabilt OS.
Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?
Citera
2009-10-10, 00:40
  #4
Medlem
Kylvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batistuta
Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?

Jadu. Nu är jag ingen uttalad expert inom Unix/Linux-arkitektur. Men nackdelar är väl att det kan vara lite knivigt att få det kompitabel med all hårdvara, installationen var också rätt mustig. Sen är inte utbudet av program det allra största.

Fördelarna är väl stabilitet, driftsäkerhet och en mycket trevlig användarbas.
Citera
2009-10-10, 00:51
  #5
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvara

Fördelarna är väl stabilitet, driftsäkerhet och en mycket trevlig användarbas.

Hänger på i detta påstende.

Ett härligt OS med genuin unixkänsla.
Kör det själv på en burk när jag behöver lite nostalgitrippar
Citera
2009-10-10, 01:16
  #6
Medlem
Batistutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Hänger på i detta påstende.

Ett härligt OS med genuin unixkänsla.
Kör det själv på en burk när jag behöver lite nostalgitrippar
Ok nostalgi inte något användbart egentligen då?
Citera
2009-10-10, 01:21
  #7
Medlem
Kylvaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batistuta
Ok nostalgi inte något användbart egentligen då?

Vad menar du? Definera "Användbart"? Surfa, chatta, se på film, tanka, lyssna på musik etc? Absolut användbart. Ha som server? No problems, t.om väldigt användbart. Allt beror ju på vilka krav du ställer.

edit. Godnatt.
Citera
2009-10-10, 07:50
  #8
Avstängd
-rwxr-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batistuta
Ok nostalgi inte något användbart egentligen då?

För mig är det nostalgi, då jag jobbade några år med solaris 7 & 8.

Frågar du mig är inte Solaris den bästa desktopen, men den går att använda till det också för den som så önskar.
Citera
2009-10-10, 09:48
  #9
Medlem
Batistutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kylvara
Vad menar du? Definera "Användbart"? Surfa, chatta, se på film, tanka, lyssna på musik etc? Absolut användbart. Ha som server? No problems, t.om väldigt användbart. Allt beror ju på vilka krav du ställer.

edit. Godnatt.
Ok, då kommer jag tillbaka lite till ursprungsfrågan, vilka använder detta os? Är det bättre på något område?
Citera
2009-10-10, 10:03
  #10
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batistuta
Ok, då kommer jag tillbaka lite till ursprungsfrågan, vilka använder detta os? Är det bättre på något område?

Jag kör ordinarie solaris 10 som server på x86 och det funkar rätt bra...men egentligen inget som inte typ linux eller freebsd klarar av.


Kan någon dra en sammanfattning om varför man ska köra opensolaris istället för "vanliga" solaris som leverars av SUN? Bygger inte open solaris på samma kodbas?
Citera
2009-10-10, 23:49
  #11
Medlem
Batistutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Jag kör ordinarie solaris 10 som server på x86 och det funkar rätt bra...men egentligen inget som inte typ linux eller freebsd klarar av.


Kan någon dra en sammanfattning om varför man ska köra opensolaris istället för "vanliga" solaris som leverars av SUN? Bygger inte open solaris på samma kodbas?
Riktigt bra fråga?
Citera
2009-10-11, 01:54
  #12
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Jag kör ordinarie solaris 10 som server på x86 och det funkar rätt bra...men egentligen inget som inte typ linux eller freebsd klarar av.


Kan någon dra en sammanfattning om varför man ska köra opensolaris istället för "vanliga" solaris som leverars av SUN? Bygger inte open solaris på samma kodbas?

OpenSolaris och Solaris är samma operativsystem, förutom att OpenSolaris är gratis och Solaris kostar pengar när det kommer till licens och support.

Solaris är alltså det alternativet man väljer som företag. Man kan se OpenSolaris som en beta-version av vanliga Solaris.

Edit: Det är SUN som utvecklar båda versionerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback