Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsan365
Folk r ckliga, de tvttar inte hnderna innan de vill krama och gosa med vrat barn. Min egen mamma, som jag tjatar p konstant att hon ska tvtta hnderna lyssnar inte. Utan jag har sett henne mata min dotter utan ngon hygien. Hon tog till och med disk-handduken som haklapp nr jag var hemma hos henne. Hon lever i en vrld som inte jag frstr. Men jag vill ju inte lxa upp min egen mamma.
Under min uppvxt (nu snackar vi 0-3 rs lder kanske) s krde min morsa p idn att "smuts = bra och uppbyggande". Satt man och kkade grus s fick man skylla sig sjlv och vara lortig i kften. Sitta och tugga p diverse ting som med strsta sannorlikhet r smutsiga var inte heller ett problem.
Jag vxte upp samtidigt, och ofta tillsammans med, min mors vnninas barn. Denne tvingade barnen att i princip frn fdsel duscha tv gnger om dagen, tvtta hnderna innan varje mltid, smutsade dom ned sig under lek s avbrts den och dom blev indragna och genast avspolade med tvl och vatten.
Hur manifesterade detta sig senare i livet?
Jag och min bror: inga allergier, r VLDIGT sjukdomsresistanta och hlsosamma.
De tv andra barnen: Flertalet allergier av diverse slag, blir ofta sjuka och har ven ftt rtt mycket hudproblem ssom psoriasis, eksem osv.
Det finns en evolutionr anledning till att barn gillar att tugga p saker, smutsa ned sig osv.
EDIT: Har vldigt svrt fr dessa curlingfrldrar. Om jag skulle yngla av mig skulle skert min frsta impuls vara att skydda dom ifrn allt, men man kan fr fan inte hlla dom inlsta i en bubbla. Vad hade somrarna varit utan skrubbsr p knna?