Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-07, 02:01
  #1
Medlem
Har idag fått problem med min dator och röda artefakter. Den funkar bara i failsafe version.

Så här ser det ut:
http://img194.imageshack.us/img194/5...goldrush00.jpg

Misstänker att grafikkortet lagt av, kan det stämma?
Citera
2009-10-07, 08:24
  #2
Medlem
Helt klart grafikkortet, det brukar bli sådär när kortet blir för varmt.
Citera
2009-10-07, 08:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArchArch
Har idag fått problem med min dator och röda artefakter. Den funkar bara i failsafe version.

Så här ser det ut:
http://img194.imageshack.us/img194/5...goldrush00.jpg

Misstänker att grafikkortet lagt av, kan det stämma?


Precis som föregående postare, så tror jag att det är grafikkortet som blir lite varmt. Får du bara fenomenet när du spelar? Kommer det med en gång eller tar det nån minut? Menar du att det inte ens går att starta datorn i vanligt läge? Anledningen till att jag undrar är att om det tar ett tag innan felen dyker upp, så är kortet mycket sannolikt inte trasigt, utan bara helt igendammat. Köp tryckluft på burk och blås ur det ordentligt så ska det nog kunna bli bättre. Fular det sig med en gång, så är risken större att det överhettats och gått sönder.

/Hast
Citera
2009-10-07, 10:29
  #4
Avstängd
fettoswes avatar
Precis kan säkert vara dammigt eller så är det bara kortet som håller på att dö.

Det ja undrar över är att han sa att det funkade i failsafe på spelet.
Prova att uppdatera dina drivrutiner och så om det hjälper.
Citera
2009-10-07, 23:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettoswe
Precis kan säkert vara dammigt eller så är det bara kortet som håller på att dö.

Det ja undrar över är att han sa att det funkade i failsafe på spelet.
Prova att uppdatera dina drivrutiner och så om det hjälper.

Ja, det verkar märkligt. Inte minst eftersom det i felsäkert läge är närmast omöjligt att spela spel nyare än quake 2.

/Hast
Citera
2009-10-12, 14:30
  #6
Medlem
Fixade det genom att slänga in kortet i ugnen i 10 min på 200 grader. Lätt det svalna och slängde på lite ny kylpasta och så funkerade det perfa efter det.
Citera
2009-10-12, 17:29
  #7
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchArch
Fixade det genom att slänga in kortet i ugnen i 10 min på 200 grader. Lätt det svalna och slängde på lite ny kylpasta och så funkerade det perfa efter det.
Är inte 200 grader lite varmt?
Citera
2009-10-12, 17:31
  #8
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArchArch
Fixade det genom att slänga in kortet i ugnen i 10 min på 200 grader. Lätt det svalna och slängde på lite ny kylpasta och så funkerade det perfa efter det.
Varför i hela värden gjorde du det?
Kylpasta håller jag med om, men varför ungnen?
Citera
2009-10-12, 19:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Varför i hela värden gjorde du det?
Kylpasta håller jag med om, men varför ungnen?

Hur bisarrt det än låter, så är det tydligen ett användbart sätt att fixa kassa lödningar, vilket tydligen är en vanlig felkälla på grafikkort. Man kan ju tänka sig att de höga temperaturer som grafikkort kan komma upp i (100+ grader) kan vara en orsak att det är en förhållandevis vanlig åkomma.


/Hast
Citera
2009-10-12, 19:42
  #10
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Hur bisarrt det än låter, så är det tydligen ett användbart sätt att fixa kassa lödningar, vilket tydligen är en vanlig felkälla på grafikkort. Man kan ju tänka sig att de höga temperaturer som grafikkort kan komma upp i (100+ grader) kan vara en orsak att det är en förhållandevis vanlig åkomma.


/Hast
Tänkte på det efteråt men vad fan, plasten på kortet måste ju smälta?
10 minuter i 200 grader.
Citera
2009-10-12, 20:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitter
Tänkte på det efteråt men vad fan, plasten på kortet måste ju smälta?
10 minuter i 200 grader.

Man plockar bort kylaren. Det var därför han satte på ny kylarpasta, han hade inget val Det är den enda del (fläkt och kåpa) gjord i plast. Kretskortet och komponenterna tål värmen.

/Hast
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback