2013-04-23, 09:08
Medlem
sannkunskaps avatar
Lyssna på er själva. Ni har alla svar. Dom finns i era hjärtan. Så fort ni blandar in tänkandet är ni förlorade, som dom flesta på det här forumet.
Citera
2013-04-23, 09:15
Medlem
Treenighetsläran är så cementerad bland de flesta kristna att det verkar stört omöjligt att med logiska argument klargöra att treenighetsläran inte är kompatibel med vad NT förmedlar.
Citera
2013-04-23, 10:24
Medlem
Enligt ganska många kristna, så är de "brudeskaran" till Jesus. Männen tycks paxa att de är bröllopsbrudar också.
Men ärligt talat så avbildas det Nya Jerusalem som bruden, som Jesus gifter sig med. De kristet troende är bröllopsgäster och vänner till brudgummen (Jesus).

Staten Israel är bildligt en kvinna med 12 stjärnor runt huvudet som föder barnet (Jesus) och Guds andra barn (kristet troende).
Citera
2013-04-23, 14:10
Medlem
andesrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Givetvis inte, eftersom bibelns 'editering' i stor omfattning är doktrinellt cirkel-argumenterande.

Förklara!

Citat:
Det spelar väl en roll för dom som inte börjar från samma predeterminerade underlag som dig.

Det jag menar är att många hävdar att läran kom först och sen började studiet av bibeln. Min poäng är att det från början var tvärtom. Först lästes bibeln och utifrån den formulerades läran.

Citat:
Du borde hålla dig över nivån av ett försök på att underminera vetenskapens betydelse, det blir endast kontraproduktivt och skapar ett intryck av naiv religiös fundamentalism (som jag inte tror du representerar).

Vad det skapar intryck av skiter jag i. Jag är inte religiös fundamentalist och jag är inte skeptisk till vetenskap. Tvärtom skulle jag vilja hävda. Däremot så tror jag att det finns en felaktig bild av hur vetenskap bedrivs. Att det vetenskapliga arbetet sker på ett sådant sätt som Thomas Kuhn menar, i olika paradigmer, betyder inte att man måste ha en misstro till vetenskapen.

Sen menar jag att också att vetenskapen har vissa inneboende begränsningar, vilket knappast är ett kontroversiellt påstående. Vissa saker kan inte vetenskapen uttala sig om eftersom vetenskap är en empiriskt undersökande verksamhet. Inte heller detta betyder att jag har en misstro till vetenskap generellt.
Citera
2013-04-23, 16:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Givetvis inte, eftersom bibelns 'editering' i stor omfattning är doktrinellt cirkel-argumenterande.

Citat:
Ursprungligen postat av andesr
Förklara!

Jag hänvisar till tråden "Det kristna gudbegreppet" (som jag kan rekommendera), där detta redan har debatterats, ung. med en början här (och sen några sidor fram):

https://www.flashback.org/sp42295907

Citat:
Det jag menar är att många hävdar att läran kom först och sen började studiet av bibeln. Min poäng är att det från början var tvärtom. Först lästes bibeln och utifrån den formulerades läran.

Då är det bara att flytta målposterna till tolknings-metodologi per se.

Citat:
Vad det skapar intryck av skiter jag i. Jag är inte religiös fundamentalist och jag är inte skeptisk till vetenskap. Tvärtom skulle jag vilja hävda. Däremot så tror jag att det finns en felaktig bild av hur vetenskap bedrivs. Att det vetenskapliga arbetet sker på ett sådant sätt som Thomas Kuhn menar, i olika paradigmer, betyder inte att man måste ha en misstro till vetenskapen.

Och din framföring av Thomas Kuhn's tanker är?

Citat:
Sen menar jag att också att vetenskapen har vissa inneboende begränsningar, vilket knappast är ett kontroversiellt påstående.

Korrekt, vetenskapen är självdefinierat begränsad.

Citat:
Vissa saker kan inte vetenskapen uttala sig om eftersom vetenskap är en empiriskt undersökande verksamhet.

Delvis korrekt, vetenskapen arbetar numera tandem med delar av filosofin, så den vetenskapliga 'exklusivitet' är ..... i teologiska sammanhang .... begränsat till det mesta av metafysiken. Även inom etiken finns det 'soft science' perspektiv.
Citera
2013-04-23, 17:18
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Korrekt, vetenskapen är självdefinierat begränsad.
Jag har länge undrat vad du egentligen menar med "vetenskapen". Det verkar som att du brukar syfta på naturvetenskap i allmänhet och fysik i synnerhet. Kan det vara så att du tror på enhetsvetenskap? Jag trodde nämligen att du var relativist.
Citera
2013-04-23, 17:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Jag har länge undrat vad du egentligen menar med "vetenskapen".

Jag förlitar mig på vetenskapens självdefinition av sin systematiska metodologi (jag minns inte den PRECISA formulering, men kan plocka fram den om du inte kännar den).

Citat:
Det verkar som att du brukar syfta på naturvetenskap i allmänhet och fysik i synnerhet.

Fysik är det vetenskapliga område jag bäst kännar till och som i kosmogeniska/kosmologiska sammanhang är mycket relevant, men det är inte allmän exklusivitet från min sida.

Citat:
Kan det vara så att du tror på enhetsvetenskap?

Inte med det kunskaps-underlag jag har nu. Men det beror vidare på vad du mera specifikt menar med 'enhetsvetenskap'.

Citat:
Jag trodde nämligen att du var relativist.

Korrekt.
Citera
2013-04-23, 17:59
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Fysik är det vetenskapliga område jag bäst kännar till och som i kosmogeniska/kosmologiska sammanhang är mycket relevant, men det är inte allmän exklusivitet från min sida.
Okej. Jag har verkligen inget emot fysik, men jag tycker att det är ointressant att det alltid är åt det hållet debatten "pekar" (här på forumet). På vilket sätt är det intressant att ställa religiösa texter mot vetenskapliga teorier? Är det inte mer relevant att lägga fokus på t.ex. texttolkning?

Jag kan inte förstå hur du får detta:
Citat:
Inte med det kunskaps-underlag jag har nu. Men det beror vidare på vad du mera specifikt menar med 'enhetsvetenskap'.
att gå ihop med detta:
Citat:
Jag förlitar mig på vetenskapens självdefinition av sin systematiska metodologi (jag minns inte den PRECISA formulering, men kan plocka fram den om du inte kännar den).
Menar du att samma "systematiska metodologi" används inom alla vetenskaper? Det är egentligen det jag undrar. Därför får du gärna plocka fram din formulering.
Senast redigerad av Arepo 2013-04-23 kl. 18:02.
Citera
2013-04-23, 18:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Okej. Jag har verkligen inget emot fysik, men jag tycker att det är ointressant att det alltid är åt det håll debatten "pekar" (här på forumet). På vilket sätt är det intressant att ställa religiösa texter mot vetenskapliga teorier? Är det inte mer relevant att lägga fokus på t.ex. texttolkning?

Det blir mitt sista inlägg i denna rikting (det hållar på att bli tämligen OT).

Blant dom aktiva religions-kritiker på forumet är jag förmodentligenen av dom som minst förlitar sig på en vetenskap vs. religion argumentation, och snarare är mera filosofisk orienterad.

Citat:
Därför får du gärna plocka fram din formulering.

Lite hafsigt blir det: Strikt axiomatik, experiment från/på fakta-underlag, 'repeatability', tyngdpunkt på deduktiv éntydighet, objektivitet, noga kategorisering av 'sannolikhet' (arbetshypotes --> hypotes --> teori --> peer-review/kritik) och pragmatisk testning.
Citera
2013-04-24, 00:47
Medlem
BRTs avatar
Citat:

Eller så kan man, helt enkelt, se det som det faktiskt gick till. Först började människor skriva ner saker om Jesu liv och lära, sedan började dessa texter tolkas och samlas ihop i större textsamlingar (vilket till slut blev Nya testamentet, där vi förstås också har andra kristna texter som av olika anledningar inte "kom med").

Treenighetsläran finns inte i Bibeln. Denna lära ser istället dagens ljus när grekisk filosofi blandas ihop med Bibeltexterna (vissa texter utgår redan från grekisk-filosofiska föreställningar, t.ex. Logoskristologin som förekommer bl.a. i den johanninska litteraturen, men ingen utgår från den treenighetslära som senare skulle formuleras). Detta gjordes av många anledningar - dels ville man visa på filosofins rätt i relation till religionen, dels ville man (vilket förmodligen var viktigare) visa på religionens rätt i relation till filosofin. Dvs att religionen faktiskt innehöll en filosofisk aspekt som i den hellenistiska världen visade att den var sofistikerad, och inte bara var någon skum folktro, eller vidskepelse. Dels var det också viktigt att formulera en lära som tog hänsyn till hur kristendomen, speciellt då den "hednakristna" religion som etablerats i den grekisktalande världen, utvecklats efter Bibeln - där dyrkades Jesus ofta som en gud (gudar av olika slag var ju inte direkt ovanliga) samtidigt som de kristna filosoferna ville bevara monoteismen, som en hög filosofisk princip (jämför Platons "the One" i Timaeus), tillsammans med Platons heliga tretal (som redan Filon använt sig av inom judendomen, däremot på ett helt annat sätt än hur det kom att användas i treenighetsläran). En bra lösning, med dessa faktorer att räkna in, är ju treenighetsläran - att se Platons tretal som en treenighet av personer, att se Jesus inte som en gud utan som Gud i egenskap av en av dessa tre personer; att således kunna ha kvar dyrkandet av Jesus, ha en monoteistisk religion och kunna förklara allt m.h.a. platonsk, eller annan grekisk, filosofi.

"Many thinkers influential in the development of trinitarian doctrines were steeped in the thought not only of Middle Platonism and Neoplatonism, but also the Stoics, Aristotle, and other currents in Greek philosophy (Hanson 1988, 856–869). Whether one sees this background as a providentially supplied and useful tool, or as an unavoidably distorting influence, those developing the doctrine saw themselves as trying to build a systematic Christian theology on the Bible while remaining faithful to earlier post-biblical tradition. Many also had the aim of showing Christianity to be consistent with the best of Greek philosophy."
http://plato.stanford.edu/entries/trinity/trinity-history.html

För i ärlighetens namn - inte hittar vi något Bibelställe där vi tänker "aha, så Gud är alltså en enighet av tre hypostaser förenade i en ousia, där en hypostas är Jesus som är sann Gud och sann människa med två naturer som varken är sammanblandade eller åtskilda och som existerar i perfekt harmoni förenade i en hypostas, där alla tre hypostaser är jämlika och eviga och skillnaden mellan de tre endast kan uttryckas i att en är ofödd, en är evigt född av den förste och en har utgått från en/två andra!" Allt detta är senare filosofisk spekulation, omsatt i religiös dogm. Det finns inte att läsa om i Bibeln, och på många ställen motsägs det klart och tydligt.

Treenighetsläran är således ett resultat av Bibeln, grekisk filosofi och efterbibliska föreställningar/traditioner/ritualer - där det främst är Bibeln som verkar ha fått stå tillbaka när de tre inte är överens med varandra.
Citera
2013-04-24, 07:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Om vi kan lita till källmaterialet, dvs bibeln, så vet vi att Jesus visst säger detta. Han säger att han fanns till före Abrahams födelse, att han och Fadern är ett. Utöver dessa passager där Jesus uttryckligen hävdar sin gudomlighet så bygger hela hans verksamhet på att bekräfta den samma. Han förlåter synder och han ger lagbud, båda sakerna kan bara Gud göra. Han bekräftar sina utsagor om sig själv med att göra under, t.ex. påståendet "Jag är livets bröd" kopplat till att han gör ett brödunder etc.
Jo men det går ju att tolka lite hur man vill eller hur?
Orkar inte dra igång alla lexikon och skit nu så har jag fel så får vi hoppas någon rättar mig.
Man kan ju tolka det som att han ser sig som ett med Guds budskap/ordning.
Det ger ju förklaring till (nästan)/allt
Tror du det kan vara något?
Citat:
I see. Såhär har tror jag det har gått till i fallet treenighet. Under hundratalen efter kristus så visste folk att bibeln innehåll en trinitarisk lära. Man var oense om hur den lära såg ut, vissa hävdade att det var en gudomlig hierarki andra sa att Jesus var skapad av Gud och därför inte bör betraktas som fullt jämvärdig med Fadern osv. Det uppstod stora lärokonflikter och den kristna rörelsen var inte enhetlig i sin lära. Läroskillnaderna var i hög grad kopplade till geografi, det fanns olika skolor som drev olika saker. Under kyrkomötena formulerades treenighetsläran utifrån bibeln. Det fanns vissa bibelord som inte gick att förstås utan treenighetsläran.
Joo och de som inte trodde på denna tvingades in.
Citat:
Som jag ser det kommer treenighetsläran av läsning av bibeln. Idag är förhållandet i viss mån det omvända. Jag till exempel läser bibeln utifrån treenighetsläran. Ddetta kan man dock inte komma ifrån. Och det spelar inte någon större roll heller.
LOL jo för mig gör det det.
Just tolkningarna och deras influenser kontra de tankar som finns i samhället i övrigt är just det som intresserar mig i hur de samverkar.
Citat:
Har du läst något av Thomas Kuhn? Tror du hade funnit honom intressant. Han hävdar att vetenskapen har just den karaktär som du säger att politik och religion har. När jag läste vetenskapsfilosofi förra året fick jag en annan bild av vetenskapen än den jag haft tidigare. Många ser på vetenskapen med samma ögon som de logiska positivisterna gjorde. Deras ideologi har dock med tiden ifrågasatts och i många i akademiska kretsar har inte alls den positiva syn på vetenskap som finns utbredd bland människor.
Ska se när jag får tid till att inhandla böcker igen. Fick ett antal rekomendationer av benkognito som jag ska beta mig igenom först.

Det handlar nog om skillnaden i grundforskning och problemorienterad forskning.
Då mina två andra intressen är kosmologi och kvantmekanik tenderar nog mina åsikter att utgå från ett perspektiv utifrån grundforskningens realiteter.
Därifrån kanske den tenderar att få en liten naiv prägel...
Kan nog vara så.
Citera
2013-04-26, 17:15
Medlem
apologeticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brt
1) Treenighetsläran finns inte i Bibeln.
2) Denna lära ser istället dagens ljus när grekisk filosofi blandas ihop med Bibeltexterna (vissa texter utgår redan från grekisk-filosofiska föreställningar, t.ex. Logoskristologin som förekommer bl.a. i den johanninska litteraturen, men ingen utgår från den treenighetslära som senare skulle formuleras).
3) Dels var det också viktigt att formulera en lära som tog hänsyn till hur kristendomen, speciellt då den "hednakristna" religion som etablerats i den grekisktalande världen, utvecklats efter Bibeln - där dyrkades Jesus ofta som en gud (gudar av olika slag var ju inte direkt ovanliga) samtidigt som de kristna filosoferna ville bevara monoteismen, som en hög filosofisk princip (jämför Platons "the One" i Timaeus), tillsammans med Platons heliga tretal (som redan Filon använt sig av inom judendomen, däremot på ett helt annat sätt än hur det kom att användas i treenighetsläran).
4) En bra lösning, med dessa faktorer att räkna in, är ju treenighetsläran - att se Platons tretal som en treenighet av personer, att se Jesus inte som en gud utan som Gud i egenskap av en av dessa tre personer; att således kunna ha kvar dyrkandet av Jesus, ha en monoteistisk religion och kunna förklara allt m.h.a. platonsk, eller annan grekisk, filosofi.

1) Ingen har någonsin hävdat att Bibeln är en bok om systematisk teologi. Du får själv bygga upp din egna uppfattning, Hur Jesus (Skaparen Joh 1:3) kan förstås tillsammans med Fadern som en Gud, då två separata Gudar funkar inte i ljuset av 5 Mos 6:4.

2) Detta är din spekulation om att författarna till NT var influerade av Filons skrifter eller andra hellenistiska filosofer. Men om vi istället förstår NT i ljuset av Judisk monotheism, så kraschar dina teorier om dessa spekulationer.

Läran om treenigheten i Nicea, är en ihop blandning av alla olika slags uppfattningar, Judiska, som grekiska, men du kommer inte undan från faktum att Jesus beskrivs som skaparen av allt synligt som osynligt, och vem är skaparen i GT? YHWH, så om Jesus identifieras som skaparen YHWH, då är det längre inte nån fråga om en gud, utan Den ende Guden, YHWH.

Att Johannes evangeliet skulle innehålla logoskristologi stämmer inte för fem öre, det enda som får dig att hävda det är att Johannes använder ordet "logos" i sin prolog, för att identifiera Jesus, men om du tror att Filon var den första som använde sig av "Logos", så är du helt ute o cyklar.

Många av författarna till GT använder ordet "Memra-Ordet", och det sista dom beskriver är Filons demiurg, utan det är Gud själv. Läs ex. Jeremia, kan du få nånslags uppfattning om att "Ordet" skulle kunna vara nånslags demiurg? Nej!

Ska vi anta att Johannes läste GT, och använde den till att dra lärdom från, eller Filons skrifter? Jag tror det första alternativet låter mest rimligt...

3) Att det fanns hednakristna som dyrkade Jesus som "en gud", visst, men varken du eller jag tycker det är korrekt, det finns endast en Gud, YHWH.

Du jämför Platons uppfattning av Gud, som om det skulle bevisa, vad? Det är som att jämföra en unitariansk uppfattning om Gud, och hävda att det inte kan stämma, då det funnits på tapeten förr... Jag tycker inte heller att det håller testet att jämföra Platons skrifter, med dagens treenighets lära.

4) Ja, eller hoppa över allt annat förutom Bibeln, och använda den till själva jobbet med att identifiera personerna, och använda sig av sin egna uppfattnings förmåga, och försöka förstå hur detta kan förklaras. Att gå tillbaka till Platon för att få nånslags facit vore ju fel. Det gick bra för Judarna innan v.t, att dyrka en tvåenig Gud, utan att äns försöka förklara hur dom var En.

Citat:
Ursprungligen postat av brt
För i ärlighetens namn - inte hittar vi något Bibelställe där vi tänker "aha, så Gud är alltså en enighet av tre hypostaser förenade i en ousia, där en hypostas är Jesus som är sann Gud och sann människa med två naturer som varken är sammanblandade eller åtskilda och som existerar i perfekt harmoni förenade i en hypostas, där alla tre hypostaser är jämlika och eviga och skillnaden mellan de tre endast kan uttryckas i att en är ofödd, en är evigt född av den förste och en har utgått från en/två andra!" Allt detta är senare filosofisk spekulation, omsatt i religiös dogm. Det finns inte att läsa om i Bibeln, och på många ställen motsägs det klart och tydligt.

I ärlighetens namn - så tycker jag inte äns att det är det vi ska leta efter, du begär helt enkelt, för mycket av bibeln. Det vi istället ska göra är att förstå vad det innebär för författarna att beskriva Jesus som skaparen av allting som finns till, utan att behöva svettas när vi kommer till 5 Mos 6:4. Hur ska vi förstå till exempel Paulus citeringar av GT, YHWH texter och säga att det egentligen talar om Jesus? Ska vi utgå från att Paulus var influerad av hellenistiska filosofer? Eller att han endast var trogen till GT? Det sistnämnda tror jag passar bäst in i Paulus bakgrund. Jag tror att Paulus var den sista som skulle vara influerad av några slags filosofier, ändå uppmuntrar han oss att be till Jesus, Nja, ska vi ta med Johannes Evangeliet med, så uppmuntrar även Jesus att vi ska be till honom i Joh 14:14.

εαν τι αιτησητε με εν τω ονοματι μου εγο ποιεσω
Vad ni än frågar/ber mig, i mitt namn skall jag göra

Att det inte finns någon bibeltext där Gud beskrivs som en ousia, med tre separata hypostaser, Igen, Bibeln är inte en bok om systematisk teologi, istället ger den oss en bild som vi själva måste förklara för oss själva, Nicea Rådet filosofierade en mycket bra, och förståelig förklarning.

Jag är lite intresserad över vilka Bibelställen motsäger uppfattningen om att Gud, -Skaparen av allt synligt, som osynligt - är En?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in