2013-04-06, 18:11
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Återigen: hjälparen är Guds ande, och Guds ande är INGEN PERSON.

Ja, du påstår det om och om igen. Utan textuella bevis och utan större nytta.

Vill du tro det så, visst. Vill du häda den Heliga Anden genom att förneka dennes separata existens så varsågod. See you in hell
Citera
2013-04-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Ja, du påstår det om och om igen. Utan textuella bevis och utan större nytta.
Ni däremot lever inte efter köttet utan efter anden, eftersom Guds ande bor i er. Den som inte har Kristi ande tillhör inte honom. Rom 8:9

Nu blir det märkligt. 3 andar? Jo, först din egen, du lever efter anden och inte efter köttet - som också är ditt eget, Alltså menas DIN EGEN ande. Och vi lever efter anden eftersom Guds ande bor i oss, och alla som leds av Guds ande är Guds söner. Och vi som har Kristi ande, som Gud sänder i våra hjärtan, tillhör kristus. Med det menas att vi tänker Kristi tankar.

Ty vem har lärt känna Herrens sinne, så att han kan undervisa honom? Men vi tänker Kristi tankar. 1Kor 2:16

Och eftersom ni är söner, har Gud sänt i våra hjärtan sin sons ande som ropar: "Abba! Fader!" Gal 4:6

Herren Jesu Kristi nåd vare med ER ande. Filemon 1:25

VÅR ande, inte Kristi ande eller Guds ande. Så fatta nu äntligen att Guds ande INTE är en person, det är Guds sinne, Guds tankar, hans förstånd. Likaså är vår ande vårt sinne, vårt förstånd.
Senast redigerad av Hermandad 2013-04-06 kl. 21:13.
Citera
2013-04-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 133542
den heliga anden var ängeln som kom till Jesus och Maria med Guds budskap.
Nej. Visserligen är ängeln Gabriel en ande, men såna omtalas alltid som varande änglar, dvs andar i Guds tjänst som förmedlar ett budskap till en människa.
Citera
2013-04-06, 21:16
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ni däremot lever inte efter köttet utan efter anden, eftersom Guds ande bor i er. Den som inte har Kristi ande tillhör inte honom. Rom 8:9

Nu blir det märkligt. 3 andar? Jo, först din egen, du lever efter anden och inte efter köttet - som också är ditt eget, Alltså menas DIN EGEN ande. Och vi lever efter anden eftersom Guds ande bor i oss, och ala som leds av Guds ande är Guds söner. Och vi som har Kristi ande, som Gud sänder i våra hjärtan, tillhör kristus. Med det menas att vi tänker Kristi tankar.

Återigen, enbart svammel. Anden, Guds Ande, Kristi Ande... Det är samma Ande, det tror jag de flesta normalbegåvande kan förstå utifrån texten. Det är inget större mysterium.

Återigen, vad Paulus anser är inte relevant i förhållande till Tanakh eller ens evangelierna.
Citera
2013-04-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Återigen, enbart svammel. Anden, Guds Ande, Kristi Ande... Det är samma Ande, det tror jag de flesta normalbegåvande kan förstå utifrån texten. Det är inget större mysterium.

Återigen, vad Paulus anser är inte relevant i förhållande till Tanakh eller ens evangelierna.
Paulus förklarar 1 1Kor 2 att när vi får Guds ande eller Kristi ande tänker vi Guds tankar eller Kristi tankar. Vår ande är vårt sinne, vårt förstånd. Läs 1Kor 2.

Okej, förklara då, med stöd i GT, hur profeterna kunde ta emot Guds ord.

Dessutom får du förklara vad som menas med världens ande. Är det samma ande det också, dvs Guds ande, Kristi ande och vår ande? Same shit, different name, är det så du tänker?

Jesus kände i SIN ande Markus 2:8

Jesus suckade i SIN ande Markus 8:12
Senast redigerad av Hermandad 2013-04-06 kl. 21:48.
Citera
2013-04-07, 10:33
Medlem
Citat:
Paulus förklarar 1 1Kor 2 att när vi får Guds ande eller Kristi ande tänker vi Guds tankar eller Kristi tankar. Vår ande är vårt sinne, vårt förstånd. Läs 1Kor 2.

Okej, förklara då, med stöd i GT, hur profeterna kunde ta emot Guds ord.

Dessutom får du förklara vad som menas med världens ande. Är det samma ande det också, dvs Guds ande, Kristi ande och vår ande? Same shit, different name, är det så du tänker?

Jesus kände i SIN ande Markus 2:8

Jesus suckade i SIN ande Markus 8:12

1 Kor 2:14 "Men en själisk människa tager icke emot vad som hör Guds Ande till."
Det är på den nivån du befinner dej, utan någon som helst förståelse för den
andliga verkligheten.

Finns flertalet olika vägar för utröna den andliga dimensionen, du kan bli guidad
av flera olika vägledare. Michael Harner, "Shamanens väg", beskriver ett sätt.
LSD, Peyote, andra starka hallucinogener är en annan väg, då behöver du ändå
en tolk som varit där förut eller är med dej på resan så du kommer tillbaka utan
större skador. En del hamnar i psykoser efteråt och hittar inte hem igen...
Den Helige Ande är en bra reseledare som du kan lita på, om du vågar dej ut
på äventyr...tror inte du är mogen för det ännu.
Citera
2013-04-07, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semuria
1 Kor 2:14 "Men en själisk människa tager icke emot vad som hör Guds Ande till."
Det är på den nivån du befinner dej, utan någon som helst förståelse för den
andliga verkligheten.

Finns flertalet olika vägar för utröna den andliga dimensionen, du kan bli guidad
av flera olika vägledare. Michael Harner, "Shamanens väg", beskriver ett sätt.
LSD, Peyote, andra starka hallucinogener är en annan väg, då behöver du ändå
en tolk som varit där förut eller är med dej på resan så du kommer tillbaka utan
större skador. En del hamnar i psykoser efteråt och hittar inte hem igen...
Den Helige Ande är en bra reseledare som du kan lita på, om du vågar dej ut
på äventyr...tror inte du är mogen för det ännu.
Bevisa att jag inte har Guds ande. För övrigt står det naturlig människa och inte själisk i grundtexten.

Jag frågar akdrig människor om råd, det är alltid Gud, Jesus eller en ande som ger mig vägledning. Dessutom har jag lärt mig att skilja på onda andar och de som Gud har sänt. Jag använder aldrig hallucinogener, och dricker inte starkt alkoholiska drycker heller. Så du har fel i din bedömning av mig.
Citera
2013-04-07, 11:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bevisa att jag inte har Guds ande. För övrigt står det naturlig människa och inte själisk i grundtexten.

'Bevisa' att DIN 'heliga ande' är heligare än andras 'heliga ander' (t.ex. min). Du flödar ju över med megalomanisk självgodhet i dina 'holier than you'-attityder.

Citat:
Jag frågar akdrig människor om råd, det är alltid Gud, Jesus eller en ande som ger mig vägledning.

Men du är däremot väldig pigg på att tala om för andra vad dom är/bör göra .... från din självutnämnde 'guds-talesperson' position.

Citat:
Dessutom har jag lärt mig att skilja på onda andar och de som Gud har sänt.

Hurså? Din 'gud' är ju själv en demon (ponerat på din saga).
Citera
2013-04-07, 11:29
Medlem
Citat:

Jag frågar akdrig människor om råd, det är alltid Gud, Jesus eller en ande som ger mig vägledning. Dessutom har jag lärt mig att skilja på onda andar och de som Gud har sänt. Jag använder aldrig hallucinogener, och dricker inte starkt alkoholiska drycker heller. Så du har fel i din bedömning av mig.

Du har själv "bevisat" genom dina infantila skriverier att du saknar kunskap och insikt
angående den andliga dimensionen.
Hur skall jag få dej att förstå?
Det är som att du diskuterar Danmark utifrån en turistbroschyr, utan att du någonsin
har satt din fot i Danmark, ändå så anser du dej veta en hel del om Danmark.

När jag förklarar för dej att du kan åka dit och uppleva landet själv samt beskriver några
alternativa färdsätt, broar, flyg, båt, så svarar du: Bevisa att jag inte har biljett!!!
Citera
2013-04-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semuria
Du har själv "bevisat" genom dina infantila skriverier att du saknar kunskap och insikt
angående den andliga dimensionen.
Du har inte lyckats bevisa nåt av dina påståenden om mig. Kom med riktiga motargument då för att bevisa att det jag hämtar ur bibeln är fel. Men det gör du inte, förmodligeh för att du inte kan. Jag är väl bevandrad i bibeln, så din analys är helt uppåt väggarna.
Citera
2013-04-07, 12:05
Medlem
Citat:
Du har inte lyckats bevisa nåt av dina påståenden om mig. Kom med riktiga motargument då för att bevisa att det jag hämtar ur bibeln är fel. Men det gör du inte, förmodligeh för att du inte kan. Jag är väl bevandrad i bibeln, så din analys är helt uppåt väggarna.

Fattar du inte? Tråden handlar inte om dej! Kom ut ur ditt navelskådande!
Jag försöker att informera dej om den andliga verkligheten.
Syndafallet-kunskapens träd på ont och gott, refererar till förståndet, intellektet.
Anden är inte ekvivalent med förståndet.

Du kan inte förstå Danmark med hjälp av en turistbroschyr när du befinner dej i Afrika.
Det handlar om en annan kontinent, en annan plats med andra referenspunkter.
Du kan sitta där i mörkaste Afrika med din biljett och turistbroschyr och diskutera
om hur det är i Danmark, eller så åker du dit och upplever det själv.
För mej är det ointressant om du åker båt, tåg eller tar flyget.
Spelar inte någon roll hur många gånger du har läst broschyren om Danmark,
du har ändå inte varit där, därför förstår du inte så mycket.
Citera
2013-04-07, 12:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Du har missförstått konceptet bevisbörda; bara det talar om ditt kompetens-nivå.

Det är t.ex. sannolikt att den 'heliga ande' du har är teologins motsvarighet till en östeuropeisk bil producerat under Sovjetperioden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in