2013-04-02, 22:27
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Dagens skratt. Anjoh, du skulle kunne bli heders-pastafarian med din humor

Tråkigt att såna unika individer endast dykar upp med 2-3.000 års intervaller.
Vad säger du? Ska vi berätta för dem att det inte finns några gudar, eller blir de ledsna då? Förutom det flygande spagettimonstret, förstås. Han kokade sig själv för våra synders skull
Citera
2013-04-02, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Mitt bevis äre bibeln jesus är en judisk messiaha och predikade utifrån ett judiskt kontext och kan därmed inte vara något annat än en människa då judar inte tror på att deras profeter är gud så som kristna tror att jesus är.
Jaså, de tror inte på det? Så de tror inte på sina egna profeter?

Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar - och Skriften kan inte göras om intet Joh 10:34-35

Alltså kallar Gud sina profeter, de som Guds ord kom till, för gudar.
Citera
2013-04-02, 22:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
Och du tror inte på det människorna säger?

Inte blint. Annars skulle jag bli extremt förvirrad av all den motstridande information och hamna i solipsism eller kartesiansk navelbeskådande.

Citat:
Det visar att de lider...eller ja, lider och lider...av brit på tro - på det sättet viset är muslimer och du av samma skrot och korn.

Vi är förenade i vår brist på tro på din tro??

Citat:
Fundera inte ens på att bli självmordsbombare!

Jag skall omedelbart sluta att fundera på detta.

Citat:
Bomber med spik och annat skrot gör stor skada!

Ett mycket tungt argument för dom som 'sit on the fence' (svensk översättning?) ang. att bli självmordsbombare.
Citera
2013-04-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vi är förenade i vår brist på tro på din tro??

Ett mycket tungt argument för dom som 'sit on the fence' (svensk översättning?) ang. att bli självmordsbombare.
Bara förenade i brist på tro. Det är väl inte så mycket du tror på, annat än ett spyende spagettimonster?

I valet och kvalet tror jag passar ganska bra.
Citera
2013-04-02, 22:40
Medlem
Citat:
Jaså, de tror inte på det? Så de tror inte på sina egna profeter?

Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar - och Skriften kan inte göras om intet Joh 10:34-35

Alltså kallar Gud sina profeter, de som Guds ord kom till, för gudar.
Jesus var en judisk messiaha och profet och som sådan kan han omöjligen ha varit gud då judar inte tror på att en profet ochså kan vara gud det är hädiskt att tänka sig att en judisk messiaha som jesus kan vara gud enligt judendomen.
Citera
2013-04-02, 22:50
Medlem
Citat:
Jesus var en judisk messiaha och profet och som sådan kan han omöjligen ha varit gud då judar inte tror på att en profet ochså kan vara gud det är hädiskt att tänka sig att en judisk messiaha som jesus kan vara gud enligt judendomen.
Det är din åsikt men judarnas egen skrift säger nåt annat.

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/psa110.pdf

Det finns också andra oklarheter som genast blir uppklarade när man förstår att det handlar om 2 olika personer. Ingen kan se Gud eller Guds ansikte, ändå slogs Jakob med Gud. Den som ingen kan se är Fadern, den som Jakob slogs med och Abraham talade med var Sonen.
Citera
2013-04-02, 22:57
Medlem
Citat:
Det är din åsikt men judarnas egen skrift säger nåt annat.

http://www.scripture4all.org/OnlineInterlinear/OTpdf/psa110.pdf

Det finns också andra oklarheter som genast blir uppklarade när man förstår att det handlar om 2 olika personer. Ingen kan se Gud eller Guds ansikte, ändå slogs Jakob med Gud. Den som ingen kan se är Fadern, den som Jakob slogs med och Abraham talade med var Sonen.
Judar har alltid trott att deras profeter är människor som fått sin gudomlighet från gud allt annat är kristen revisionism.
Citera
2013-04-02, 23:03
Medlem
Citat:
Judar har alltid trott att deras profeter är människor som fått sin gudomlighet från gud allt annat är kristen revisionism.
Ophelia! Så nu har de plötsligt blitt gudomliga? Ingen har påstått nåt annat än att de har fått det, för det här med att kunna ta emot Guds ord, som bara profeter kan, är ju en gåva från Gud. Då är allt annat "övernaturligt" givetvis också det. Syftet är att Gud genom tecken och under bekräftar att profeten är sänd eller godkänd av Gud. Och Jesus var ju sänd från himlen så...japp, han är Gud!
Citera
2013-04-02, 23:05
Medlem
Jo, det är nog sant att kristna har mest problem här att inte dyrka någon annan än gud för ska sanningen fram så är nästan så kristna glömmer gud i sin dyrkan av jesus.

Så kristendomen är nog inte riktigt en monoteistisk religion.
Citera
2013-04-02, 23:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Bara förenade i brist på tro.

Är muslimer utan tro? Som vanligt är det rent av fantastisk hur precist du kan tala om för andra, hur det VERKLIGT förhållar sig.

Citat:
Det är väl inte så mycket du tror på, annat än ett spyende spagettimonster?

Jag 'tror' inte på DFSM, eftersom jag VET att han inte finns; det har han berättat för mig själv. Men det är ett komplext apologetisk resonemang, jag inte vill gå vidare in på här.

Citat:
I valet och kvalet tror jag passar ganska bra.

Vad passar bra?
Citera
2013-04-03, 00:18
Medlem
Citat:
Därför att det står så här:

Herren sade till min Herre: "Sätt dig på min högra sida, till dess att jag har lagt dina fiender som en fotapall under dina fötter." Ps 110:1

Herren sade till min herre...det är alltså 2 som kallas Herre. Även den hebreiska texten nämner Adonai (Herre) 2 gånger. Så varken judendomen eller kristendomen är en monoteism, även om de ännu inte fattat det själva. Islam erkänner bara Jesus som en profet, men både GT och NT visar att den tolkningen är fel.

Att vara ens herre innebär inte att man är Gud. Det har du väl förstått?
Senast redigerad av Kamora 2013-04-03 kl. 00:21.
Citera
2013-04-03, 00:55
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Herren sade till min herre...det är alltså 2 som kallas Herre. Även den hebreiska texten nämner Adonai (Herre) 2 gånger.

Nej, den hebreiska texten nämner "Yahweh" en gång och "adoni" en gång. Alltså "Yahweh sa till min herre". Eller "Så lyder Herrens ord till min härskare", som Bibel 2000 har det (där "Herrens" är en svensk översättning av Yahweh, dvs Gud, och "härskare" är en översättning av "adoni").

Den hebreiska texten nämner alltså Adonai 0 gånger.

BTW, om du menar att det innebär att någon är Gud ifall David kallar honom "herre", bör då inte kung Saul vara Gud? "Saul lämnade grottan och fortsatte vägen fram. Då reste sig David och gick ut och ropade efter honom: ”Min herre och konung!”" (1 Sam 24:8-9). Även här är det hebreiska "adoni" som översätts till "herre".
Senast redigerad av BRT 2013-04-03 kl. 01:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in