2024-10-19, 20:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"feta Jehovas Vittnen"??? Mår du psykiskt bra?

Jag klagar inte, jag argumenterar för min tro och min ståndpunkt i ett diskussionsforum, så som man brukar. Om du inte gillar det, och förnedrar mig med att kalla mig för "fet Jehovas Vittne", så bryr jag mig inte, jag är inte fet, du smutskastar bara dig själv.

Jag menade såklart välmående. Ja, ni verkar enbart i redan kristnade områden. Ni är bekväma.

Er religion är mjölk i kaffet. Men det gör mig rasande när du försöker påstå att kristna, som har försvarat hans namn under hundratals år av förtyck, hade fel.

På grund av vad? För att din sekt översätter Joh 1:1 på ett annat sätt?

Du borde skämmas.
Citera
2024-10-19, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Jag menade såklart välmående. Ja, ni verkar enbart i redan kristnade områden. Ni är bekväma.

Du är okunnig, vi verkar i hela världen, även i "obekväma" områden så som i diktaturer där man riskerar att förföljas och avrättas för att man bekänner sig som en kristen/Jehovas vittne.

Citat:
Er religion är mjölk i kaffet. Men det gör mig rasande när du försöker påstå att kristna, som har försvarat hans namn under hundratals år av förtyck, hade fel.

På grund av vad? För att din sekt översätter Joh 1:1 på ett annat sätt?

Du borde skämmas.

Jag skäms inte, jag stannar vid det.
Citera
2024-10-19, 21:05
Avslutad
Citat:
Du är okunnig, vi verkar i hela världen, även i "obekväma" områden så som i diktaturer där man riskerar att förföljas och avrättas för att man bekänner sig som en kristen/Jehovas vittne.

Jag skäms inte, jag stannar vid det.

Igen, du borde skämmas, Du ska inte klaga över att vi tillber Jesus som Gud. Det är inte bara en naturlig läsning av Bibeln, utan även vad kristna gjort i alla tider.
Citera
2024-10-19, 21:10
Medlem
Citat:
Igen, du borde skämmas, Du ska inte klaga över att vi tillber Jesus som Gud. Det är inte bara en naturlig läsning av Bibeln, utan även vad kristna gjort i alla tider.

Jag skäms inte, du får göra vad du vill, jag bryr mig inte. Du borde skämmas för att du anklagar och dömer mig när jag enbart diskuterar sakfrågor i ett diskussionsforum.

Du verkar vara psykiskt instabil.
Citera
2024-10-19, 21:14
Avslutad
Citat:
Jag skäms inte, du får göra vad du vill, jag bryr mig inte. Du borde skämmas för att du anklagar och dömer mig när jag enbart diskuterar sakfrågor i ett diskussionsforum.

Du verkar vara psykiskt instabil.

Jag är absolut inte en person du vill möta irl.

Jag föraktar Jehovas Vittnen på alla sätt. Ni vet ingenting, men klagar samtidigt på andra kristna.

Jag kan inte föreställa mig något lägre.
Citera
2024-10-19, 23:29
Medlem
Citat:
Jag är absolut inte en person du vill möta irl.

Jag föraktar Jehovas Vittnen på alla sätt. Ni vet ingenting, men klagar samtidigt på andra kristna.

Jag kan inte föreställa mig något lägre.

Trevligt, väldigt kristet alltså:

"jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. " (Matt 5:44-45 Bibel2000)

Vad menar du händer om du och jag möter irl?
Citera
2024-10-20, 07:27
Medlem
Citat:
Ja, man kan också utropa "min Gud", utan att tillbe den som finns bredvid. Rövaren fanns bredvid när detta hände:

"Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst:...Min Gud, min Gud," (Matt 27:46 Bibel2000)

Betyder det att Jesus tillbad rövaren som Gud?

Alltså, man måste läsa sammanhanget. I Johannes 20:28 så handlar det om TRO. Att Tomas tvivlade så Jesus visade sig för honom för att han skulle TRO. Tomas tvivel och sedan tro är nedskrivna för att framtida generation också ska TRO. I det sammanhanget lär man inte ha med en text som så tydligt framhäver att Jesus är Gud, för att mena att Jesus INTE är Gud, utan det var bara något han råkade utropa.

Läs vers 31!

31 Men dessa har blivit nerskrivna för att ni ska tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron ska ha liv i hans namn.

Hur kan du sen göra jämförelse med detta profetiska uttalande, "Eli! Eli! Lema sabaktani"? Hur får du ihop att det handlar om rövarna?

Citat:
Det finns många herrar:

"det finns ju många gudar och många herrar " (1 Kor 8:5 Bibel2000)

Återigen, läs sammanhanget. Här syftas det på AVGUDAR, dvs inte riktiga Gudar. Jesus är INTE en av dom. Han är den sanna levande Guden, Gud sonen.
Citera
2024-10-20, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Du ger då, enligt mig helt i onödan, emfas till en enstaka tveksam text som motsägs av betydligt starkare och flerfaldiga utsagor om att allt som finns är skapat av en enda:

Ps 102:26 För länge sedan
lade du jordens grund,
himlarna är dina händers verk.

Heb 1:10 Och:
I begynnelsen lade du, Herre,
jordens grund,
och himlarna är
dina händers verk.

Jes 44:24...Jag, Herren,
är den som har gjort allt,
den som ensam har spänt ut himlen
och brett ut jorden.
Vem var med mig?

Mark 12:28..."Vilket är det främsta av alla buden?" 29 Jesus svarade: "Det främsta är detta: Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en.

Joh 1:3 Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. ...10 Han var i världen och världen hade blivit till genom honom, men världen kände honom inte.

Rom 3:30 lika sant som att Gud är en,

Rom 11:36 Av honom, genom honom
och till honom är allting.

11 "Värdig är du,
vår Herre och Gud,
att ta emot lov och ära och makt,
för du har skapat allt.
Genom din vilja kom det till
och blev skapat."

O.s.v.

Ja, vår dimension är begränsad men vi kan förstå av det vi vet att om något existerar men inte är här eller där ur vårt perspektiv utan finns icke-rumsligt så är det överallt och är det överallt så är det också i all fysisk tid.

Skulle man kunna färdas snabbare än ljuset så kan man resa bakåt i tiden. Om något blir skapat som är icke-rumsligt så finns det överallt och därför också genom all tid.

Man behöver förstå att det är en människa född här i världen som här har skapat det som blev allt och som uppstod. Att det är han som är Gud och Fader:

Jes 9:6 För ett barn blir oss fött,
en son blir oss given.
På hans axlar vilar herradömet,
och hans namn är:
Under, Rådgivare, Mäktig Gud,
Evig Far, Fridsfurste.

Han säger det själv:

Upp 1:17 När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter. Men han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte rädd. Jag är den förste och den siste. 18 och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet.

Upp 2:8 Och skriv till ängeln för församlingen i Smyrna: Så säger den förste och den siste, han som var död och som lever igen:

Upp 22:13 Jag är A och O, den förste och den siste, begynnelsen och änden.

Upp 1:8 Jag är A och O, säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.

Som sagt, jag håller med dig här. Jesus ÄR skaparen, Jesus ÄR Gud. Det är bara det att bibeln, texten som Herren lämnat till oss, talar om flera personer. Fadern, Sonen och Den Helige Anden. Därav människors förklaring med treenigheten. Tre i ett. Ett i tre. Samma kraft, olika personer/visualiseringar. Exakt hur detta fungerar i dom högre dimensionerna kommer vi inte förstå förrän vi träffar Jesus in person. När vi är lika Honom.

Vårt förstånd, vår förmåga att ta in detta i vår nuvarande skapelse, den fysiska, är mycket begränsad.
Citera
2024-10-20, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Återigen, läs sammanhanget. Här syftas det på AVGUDAR, dvs inte riktiga Gudar. Jesus är INTE en av dom. Han är den sanna levande Guden,

Avgud är en gud man tillber, man ska inte tillbe Jesus som gud, därför är han inte en avgud, men ändå en existerande gud.

Fundera, menar du att domarna i det tidigare förbundet var avgudar? Jesus själv säger att dom var gudar:

"Jesus sade: »Står det inte i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Lagen kallar alltså dem som fick Guds ord för gudar" (Joh 10:34-35 Bibel2000)

"Gud står i gudaförsamlingen, i gudarnas krets håller han dom... Jag säger: Ni är gudar, alla är ni den Högstes söner, men ni skall dö som människor dör" (Ps 82:1,6-7 Bibel2000)

Citat:
Gud sonen.

"Gud sonen" är ditt eget påhitt, det står inte i bibeln.
Citera
2024-10-20, 08:06
Medlem
Citat:
Exakt hur detta fungerar i dom högre dimensionerna kommer vi inte förstå förrän vi träffar Jesus in person. När vi är lika Honom.

Vårt förstånd, vår förmåga att ta in detta i vår nuvarande skapelse, den fysiska, är mycket begränsad.

Bra att du erkänner att treenighetsläran är ologisk, oförnuftig, ett mysterium.

Det jag inte förstår är varför ni ändå desperat försöker förklara det logiskt och förnuftigt.
Citera
2024-10-20, 08:13
Medlem
Citat:
Som sagt, jag håller med dig här. Jesus ÄR skaparen, Jesus ÄR Gud. Det är bara det att bibeln, texten som Herren lämnat till oss, talar om flera personer. Fadern, Sonen och Den Helige Anden. Därav människors förklaring med treenigheten. Tre i ett. Ett i tre. Samma kraft, olika personer/visualiseringar. Exakt hur detta fungerar i dom högre dimensionerna kommer vi inte förstå förrän vi träffar Jesus in person. När vi är lika Honom.

Texten säger på flera andra ställen att det är genom en enda som allt är till så därför behöver du antingen välja det ena eller det andra om du inte tar det där om att "Gud sade:...", som att det är Guds Ord och tar det som att det avser Jesus Kristus som har namnet Guds Ord.

Upp 19:13 ... hans namn är Guds Ord.

På liknande sätt behöver man tolka "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" som att det är i Kristus allt skapades eftersom det står så på andra ställen samt att han är den som är "begynnelsen".

Joh 8:25 De frågade: "Vem är du då?" Jesus svarade: "Begynnelsen, vilket jag också har sagt er.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-10-20 kl. 08:18.
Citera
2024-10-20, 08:29
Medlem
Citat:

Exakt hur det fungerar är egentligen mycket enkelt.

Gud blev människa men är det inte längre efter att han som människa dött.

Som uppstånden är han i alla tider och därför även under den tid han var människa. Så en kort tid hade han två huvuden kan man säga, mer än så är det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in