2008-12-17, 17:22
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Min fråga var om du erkänner Jesus som Kristus.

Nej din Jesus är inte Bibelns Jesus Kristus som menar att du skall älska din fiende.
Du lånar valda citat för att spy ut din New Age lära.

Han tror inte på Bibeln, så det är inte Bibelns Jesus som han tror på! Sorgligt men sant! =/
Citera
2008-12-17, 17:35
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Jag tror inte på det du kallar för Guds ord. Däremot tror jag på det som Jesus säger. Och om någon skriver något, i biblen eller utanför biblen, som överenstämmer med Jesu lära så tror jag på det.

Hur kan du veta att Jesus sagt det Evangelium skriver om?

Om du inte tror på Paulus så varför tror du på evangelisterna när de skriver om Jesus?

Som sagt så tror du när Lukas skriver om Jesus men inte när han skriver om Paulus.

Du tror på Johannes när han vittnar om Jesus i sitt evangelium men inte när han vittnar om Jesus i Uppenbarelseboken.

Du bör tänka över vad du tror på. Jag har en stark känsla att du tror på ditt SJÄLV, inspirerad av Lucifer som lockar till sjävförhävdelse.

Vänd om tiden är knapp.

P.S. Kristendom är läran om Jesus Kristus. Inget annat. Rekommenderas. D.S.
Senast redigerad av Dolphin 2008-12-17 kl. 17:40.
Citera
2008-12-17, 17:41
Medlem
Dags avatar
Citat:
Min fråga var om du erkänner Jesus som Kristus.
Nu använder vissa historieskrivare inte ordet christos utan chrestos. Och de två orden är egentligen sina motsatser. Du kan ju studera dessa lite närmare på http://www.sanningen.nu/namnetJdec2007.html

Citat:
Nej din Jesus är inte Bibelns Jesus Kristus som menar att du skall älska din fiende.
Du lånar valda citat för att spy ut din New Age lära.
Jasså inte det? Jag citerar då texterna ur bibeln, om du nu inte visste det förut. Men du kanske aldrig har läst bibeln eftersom du inte känner igen bibelcitaten.
Citera
2008-12-17, 17:42
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Han tror inte på Bibeln, så det är inte Bibelns Jesus som han tror på! Sorgligt men sant! =/
Nä, jag tror inte på bibeln, jag tror på det Jesus säger i bibeln.
Citera
2008-12-17, 17:43
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Vem är min nästa? Det kan ju inte vara dom kristna. Dom är ju mina ovänner, motpart och belackare.

Men det är klart, har du kört i diket så kommer jag att stanna och fråga om du vill ha någon hjälp. Vill du inte det så kommer jag att köra vidare. Men vill du ha hjälp så kommer jag att hjälpa dig, för du är ju trots allt en människa.

Jag har en sak att säga dig vännen! Om du hade tagit Jesu ord på allvar så skulle du älska oss kristna, som du med andra ord kallar för dina fiender? För Jesus sade nämligen: Älska era fiender! Matt 5:43-48
Citera
2008-12-17, 17:43
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Jaså du tror på Bibeln nu?
Citera
2008-12-17, 17:48
Medlem
Dolphins avatar
Citat:
Nu använder vissa historieskrivare inte ordet christos utan chrestos. Och de två orden är egentligen sina motsatser. Du kan ju studera dessa lite närmare på http://www.sanningen.nu/namnetJdec2007.html

Du slingrar dig din orm.

"utan sådant skall edert tal vara, att ja är ja, och nej är nej. Vad därutöver är, det är av ondo." (Matt. 5:37)
Säger Jesus

Citat:
Jasså inte det? Jag citerar då texterna ur bibeln, om du nu inte visste det förut. Men du kanske aldrig har läst bibeln eftersom du inte känner igen bibelcitaten.

Att citera ur en skirift du inte tror på? Det gör även Satan.
Citera
2008-12-17, 17:52
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Klart att kyrkan dömde ut Jesu lära. Kyrkan har ju aldrig gillat det som Jesus sa.
Ungefär vilken tid anser du att kyrkan förstörde Jesu sanna budskap? Har du några källor som kan styrka att dem kristna inte förde arvet vidare efter att Jesu lärljungar började dö ut?
Kyrkan har en tradition som hävdar att Jesu lärljungar lärde upp nya elever efter att började dö ut. Vilka anser du tog över det sanna budskapet efter att lärljungarna började komma till åldern och dö ut runt år 70-90? Källor?

Jag har en del namn som kan vara intressanta att titta på.
Vi har "Polykarpos" (år 69 – 155) som var lärljunge till Johannes. Och i Polykarpos olika brev så finns det massor med citat från Matteus, Markus,Apostlagärningarna, 1-2 Korint,Romarbrevet,Galatebrevet,Efesier,1Petrusbre vet, även 1Johannesbrevet.

Vi har Ignatios (Ignatius) av Antiochia, 30-107 e.Kr som var lärljunge till Petrus. I Ignatius brev till Efeians så finner vi att Ignatios har kännedom om Matteus och Lucas då han citerar från dem.

Vidare har vi Clemens 1 som skrev "Första Clemens brevet" år 95 som innehåller citat från Lucas evangeliet. Bla rena citat från Luk. 6:36-38 samt Luk. 17:1-2

Vidare så har vi Didache som år 100 skriver sitt brev "De tolv apostlarnas lära"
I Didaches skrift 8:2 citeras Matteusevangeliet 6:9-13 (Fader vår) för första gången i ett annat brev än evangeliet.

Sedan har vi Papias som skrev Papias 5 böcker (logion kyriakon exegesis) (år 70-130)
Särskilt viktig har Papias blivit för forskningen genom sina notiser om uppkomsten av Matteus’ och Markus’

Vem körde dessa elever till Jesu lärljungar över? Vilka var det som satt på det sanna budskapet? Vilka skrifter kan styrka dina teorier som hävdar att Jesu lärljungar inte lämnade ett arv till Clemens,Didache, Papias,?

Sen så är jag nyfiken på hur du ser på dem prästskallar du föraktar som försvarade dem evangelier vi idag har från Gnostiker som Markion och tex Valentinos.
Markion ville ta bort alla evangelier utom Lucas tex. Hur skulle det blivit om inte den tidiga kyrkan med Irenaeus,Origenes,Clemens av Alexandria och dem andra försvarade det evangelium du nu sitter och citerar ur.
Senast redigerad av SleepaZ 2008-12-17 kl. 18:09.
Citera
2008-12-17, 17:52
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:

Men vi gör såhär! Vad i Bibeln är det som du tror på då? Så har vi nånting att gå på, för du ser, jag tror på HELA Bibeln, så för mig blir det inte lika komplicerat som i ditt fall...men förklara för mig, är det alla 4 evangelierna som du tror på? Eller finns nått brev i skriften som du tror på. Berätta för mig vad det är som du tror på i skriften, så kan vi arbeta därifrån?
Citera
2008-12-17, 17:59
Medlem
Dags avatar
Citat:
Hur kan du veta att Jesus sagt det Evangelium skriver om?
Därför att det slår an en ton inom mig, i Anden, en ton som överenstämmer med Guds röst, samvetets röst, inom mig.

Citat:
Kristendom är läran om Jesus Kristus. Inget annat.
Kristendommen är en lära som de som säger sig tro på Jesus, men i praktiken inte gör det, klargör hur de tor att Jesus borde ha sagt och inte sagt. Kristendommen är alltså ingen återgivning av Jesu lära. Kristendommen är ett ihopkok av olika kyrkliga teser. Biskopen själv (KG Hammar) beskriver det som "kyrkans tradition" samtidigt som han hatar de som tror på det Jesus säger och kallar dessa för "bibeltroende". Förr kallade kyrkan dessa för vederdöpare och kättare och brände dem eller på andra sätt plågade livet ur dem.

Det var en man som trodde på vuxendopet och som kyrkan därför hatade. Man grep honom och kastade honom i fängelse. Gammal och svag som han var råkade han stöta till sitt vaxljus i cellen så att halmen han hade att ligga på brann upp tillsammans med mannen. Man släpade då ut liket och begravde det. Men när de kristna prästskallarna fick veta detta så blev det andra bullar: ingen rättegång hade ju ännu inte hunnits hållas.

Så man grävde upp det förkolnade liket, släpade in det i rättssalen och höll en rättegång över vederdöparen. Man dömde honom att brännas på bål. Så ånyo släpades liket iväg fast nu ut och upp på bålet där man slutligen gjorde honom till aska. Så är det med din kristendom, en satans religion utan barmhärtighet och förankring i Jesu ord.
Citera
2008-12-17, 18:00
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men vi gör såhär! Vad i Bibeln är det som du tror på då? Så har vi nånting att gå på, för du ser, jag tror på HELA Bibeln, så för mig blir det inte lika komplicerat som i ditt fall...men förklara för mig, är det alla 4 evangelierna som du tror på? Eller finns nått brev i skriften som du tror på. Berätta för mig vad det är som du tror på i skriften, så kan vi arbeta därifrån?
Jag tror på det Jesus säger.
Citera
2008-12-17, 18:03
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Det är ju detta som är ditt problem; du vill hålla dig kvar i krälandet i smutsen, som om det vore det rättfärdigaste man kan göra.
Men Dag, det har jag väl ändå inte skrivit? Om jag var dag inser att mina fötter "kan" ha blivit smutsiga av smuts, då vill jag väl endå inte stanna i smutsen?

Citat:
Definitivt inte! Det jag skrev var att jag kan falla, precis som den orättfärdige, men att jag som rättfärdig reser mig igen. Därmed är jag rättfärdig och inte orättfärdig. Så bara för att jag föll är jag inte död utan därför att jag reser mig är jag vid liv - alltså en rättfärdig man.
Ja det är att resa sig som är det väsentliga. Men det är även viktigt att inse att man behöver Guds hjälp när man faller till syndernas förlåtelse (tvätta fötter)

Citat:
Där ljuger du igen! Jesus säger att vi skall två varandras fötter. Det är det du inte gör när du hela tiden klagar på mina smutsiga fötter. Du ser inte att jag är upprättgående, alltså en som har rest sig upp och är på väg att lämna smutsen. Du har stirrat dig blind på mina smutsiga fötter - men så tvätta dom då!
Jesus visar vad sann ömjukhet är till sina lärljungar. Om nu Jesus som är den som skapat oss kan göra något så förnedrande som att tvätta andra fötter (detta var något som dem lägsta slavarna utförde) vad skall vi då inte göra för varandra i kärlek. "Ingen är förmer en den andre"

Citat:
Jasså det har du? Ja, men det får ju stå för dig.
Varför jag döpte mig, i vattnet begravde, baptisto, mig, var ju därför att mitt gamla jag hade dött och jag ville inte längre släpa på det liket. Därför begravde jag det gamla, den gamla Dag, i dopet och uppstod därur till ett liv med Jesus. Del av den helige andens gåvor fick jag efter det jag kom upp ur dopgraven.
Jepp så är det Amen!

Citat:
VARJE DAG? Var säger Jesus att vi skall tvätta fötterna varje dag? Du kan då hitta på du. Fötterna behöver visserligen tvättas emellanåt, det kan jag hålla med om, men har man inte smutsat ner sig så behövs ingenting tvättas. Det du far efter är ju att instifta en tvättprocedur. En ritual. Men försök inte trälbinda mig i några av dina kroppens späkningar, det går jag definitivt inte på.
Ja liknelsen är ju av den typen att; tvätta fötterna var något man gjorde varje dag.
Man kan börja varje dag med att Be fader vår. Dessa rader handlar om just detta.

"Vårt dagliga bröd giv oss i dag,
och förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro,
och inled oss icke i frestelse
utan fräls oss ifrån ondo."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in