2008-12-17, 06:17
Medlem
Rottweilerns avatar
[quote=Dag]Det som stämmer överens med Jesu lära tror jag på. QUOTE]

Ahaaa, så du tror endast på det som Jesus sade, men inte på resten? Du tror på Jesu liknelse i Lukasevangeliet, men inte på det som Lukas skrev i apostlagärningarna?
Citera
2008-12-17, 08:57
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolphin
Johannes första brev Kapitel 1

8. "Om vi säga att vi icke hava någon synd, så bedraga vi oss själva, och sanningen är icke i oss.

9. Om vi bekänna våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

10. Om vi säga att vi icke hava syndat, så göra vi honom till en ljugare, och hans ord är icke i oss."

Kapitel 2.

22. "Vilken är "Lögnaren", om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen."

Nå Dan. Är Jesus Kristus? Du skuldfria.
Eller denna:

Predikaren 7:21
"Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden
som gör gott och aldrig syndar
"
Citera
2008-12-17, 10:54
Medlem
Dags avatar
Citat:
Det brister nog lite där, både när det gäller självinsikt och kärleken till nästan.
Vem är min nästa? Det kan ju inte vara dom kristna. Dom är ju mina ovänner, motpart och belackare.

Men det är klart, har du kört i diket så kommer jag att stanna och fråga om du vill ha någon hjälp. Vill du inte det så kommer jag att köra vidare. Men vill du ha hjälp så kommer jag att hjälpa dig, för du är ju trots allt en människa.
Senast redigerad av Dag 2008-12-17 kl. 11:45.
Citera
2008-12-17, 11:03
Medlem
Dags avatar
Citat:
Johannes första brev Kapitel 1

8. "Om vi säga att vi icke hava någon synd, så bedraga vi oss själva, och sanningen är icke i oss.

9. Om vi bekänna våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

10. Om vi säga att vi icke hava syndat, så göra vi honom till en ljugare, och hans ord är icke i oss."

Kapitel 2.

22. "Vilken är "Lögnaren", om icke den som förnekar att Jesus är Kristus? Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen."

Nå Dan. Är Jesus Kristus? Du skuldfria.
För det första så har jag aldrig påstått att jag är skuldfri. Men däremot anser jag att jag är en som vill leva rättfärdigt.

För det andra så har jag aldrig förnekat vare sig Fadern eller Sonen. Så dina framkastade lögner häller jag ner i toaletten och spolar bort.

Det intressanta med ditt inlägg är ju ändå det bottenlösa förakt du visar mot de som vill leva rättfärdigt och som vill tro på det som Jesus sa.

Det är inte bara det att du vill ha den himmelske Fadern till en mördande djävul, du vill också få mig till att vara Lögnaren, med stor L; jag som hellre framhåller Jesu ord än de självutnämnda pladdrare du hela tiden kastar i ögonen på Jesus. Se där din ondska! De ord jag citerar är ju Jesu ord och det är hans lära jag predikar. Därmed är det ju Jesus själv som du i alla dina smutsiga infall kastar dig på.
Senast redigerad av Dag 2008-12-17 kl. 11:27.
Citera
2008-12-17, 11:06
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Det som stämmer överens med Jesu lära tror jag på.
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Ahaaa, så du tror endast på det som Jesus sade, men inte på resten? Du tror på Jesu liknelse i Lukasevangeliet, men inte på det som Lukas skrev i apostlagärningarna?
Menar du att det är fel att tro på Jesus?
Citera
2008-12-17, 11:11
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleepaZ
Eller denna:

Predikaren 7:21
"Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden
som gör gott och aldrig syndar"

Jag skrev inte att jag var syndfri. Jag skrev att jag vill leva rättfärdigt. Och därmed är jag en rättfärdig man.

För skillnaden mellan den orättfärdige och den rättfärdige är inte att båda faller utan att den rättfärdige reser sig upp och går vidare, medan den orättfärdige ligger kvar därför att han gillar smutsen.
Citera
2008-12-17, 11:13
Medlem
Dags avatar
Men hela det här resonemanget ni nu är inne i är typiskt för de kristna. Då deras argument i sakfrågan tryter flyger de på budbäraren med näbbar och de djävulska klorna de har i egenskap av att vara djävulens barn.

Ni är sura på mig för att jag predikar Jesu lära. Och det visar ju med all klar tydlighet vilkens hemska ungar ni är.
Citera
2008-12-17, 11:23
Medlem
Dags avatar
Och om ni nu bara ser syndare i alla människor så kan ni väl predika Jesu lära för dem och försöka få dem att göra bättring. Nä, istället så flyger ni på den som vill leva rättfärdigt och dessutom kommer med Jesu lära till er. Snacka om satans anhang, men ni tar ju ledningen i den pöbelhopen.

Hur hade det varit om ni för ett enda ögonblick ville sätta er in i Faders vilja och försöka förstå det Jesus predikade? Ni är ju konstant motståndare till rättfärdigheten. Ni har ju kastat alla era yxor i sjön, och alla barn ut med badvattnet.

Ni som är onda ända in i själens innersta gömslen utan samvete och moral och aktning för den himmelske Faders goda vilja. Hur kan ni tro er vinna något i er kamp mot Jesus och hans lära? Fäkta det går ju bra, men allt ert fäktande är bara i tomma luften. Välan, med tiden kommer tröttheten och då somnar ni. Vem vill då väcka er för att få er att lyssna, då ni inte lyssnar nu när ni är vakna? Eller så har ni redan somnat in ... eftersom ni inte är kontaktbara ens med Jesu egna ord.
Senast redigerad av Dag 2008-12-17 kl. 11:26.
Citera
2008-12-17, 11:29
Medlem
Problemet med de kristna är att dom varken vill lyfta det ena eller det andra fingret för att göra bot och bättring. Nä, istället ska stackars Jesus få bära den där tunga ryggsäcken full med synder allt för att de kristna ska kunna leva som dom själva vill.

Nu har det ju blivit fel någonstans - uppenbarligen. Vissa verkar ju tro att rättfärdigheten kommer som ett brev på posten som sedan kan användas då de känner för det. Men har man nu en uns av verklighetsuppfattning så inser man snart att så inte är fallet. En grundförutsättning för sin rättfärdighet är ju att man faktikst lyssnar till vad Jesus predikade om och gör därefter. Men det finns det ju ingen glädje av i kyrkorna. Där sitter man hellre med armarna i skyn och skriker lite då det passar en själv. Men att hålla Faderns bud, nä, där verkar gränsen vara nådd. Äh skyffla över synderna på Jesus istället...

Nä, det där liknar inget annat än dåraskap, dåraskap då den är som värst. Men det är klart, på frukten känner man trädet. Och hur en människa tänker, talar och gör återspelglar ganska så snabbt vad hon tror på och vems vilja hon följer.

Och sen tro att allt bara löser sig och att allt bara faller på plats är ju fel. Rättfärdighet handlar nämligen om att göra det rätta och det är som sagt inget som kommer med posten. Det är något varje individ måste arbeta för själv och gör hon inte det ligger hon ju kvar i sin dynga och förlorar därmed loppet. Som man sår får man skörda. Det kommer ingen ifrån.
Citera
2008-12-17, 11:43
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel F
Problemet med de kristna är att dom varken vill lyfta det ena eller det andra fingret för att göra bot och bättring. Nä, istället ska stackars Jesus få bära den där tunga ryggsäcken full med synder allt för att de kristna ska kunna leva som dom själva vill.

Nu har det ju blivit fel någonstans - uppenbarligen. Vissa verkar ju tro att rättfärdigheten kommer som ett brev på posten som sedan kan användas då de känner för det. Men har man nu en uns av verklighetsuppfattning så inser man snart att så inte är fallet. En grundförutsättning för sin rättfärdighet är ju att man faktikst lyssnar till vad Jesus predikade om och gör därefter. Men det finns det ju ingen glädje av i kyrkorna. Där sitter man hellre med armarna i skyn och skriker lite då det passar en själv. Men att hålla Faderns bud, nä, där verkar gränsen vara nådd. Äh skyffla över synderna på Jesus istället...

Nä, det där liknar inget annat än dåraskap, dåraskap då den är som värst. Men det är klart, på frukten känner man trädet. Och hur en människa tänker, talar och gör återspelglar ganska så snabbt vad hon tror på och vems vilja hon följer.

Och sen tro att allt bara löser sig och att allt bara faller på plats är ju fel. Rättfärdighet handlar nämligen om att göra det rätta och det är som sagt inget som kommer med posten. Det är något varje individ måste arbeta för själv och gör hon inte det ligger hon ju kvar i sin dynga och förlorar därmed loppet. Som man sår får man skörda. Det kommer ingen ifrån.

Älskade broder i tron! Det var underbara ord att få läsa. Tänk, här sitter man dag ut och dag in och debatterar med de kristna motståndarna till Jesu egna ord och så dyker det upp en Jesu lärjunge och sprider sin väldoftande sanningen bland raderna. Gud vare tack!

Vilket underbart ljus och visdom du blivit delgiven! Tack Jesus för denne broder i tron!

.
Citera
2008-12-17, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Älskade broder i tron! Det var underbara ord att få läsa. Tänk, här sitter man dag ut och dag in och debatterar med de kristna motståndarna till Jesu egna ord och så dyker det upp en Jesu lärjunge och sprider sin väldoftande sanningen bland raderna. Gud vare tack!

Vilket underbart ljus och visdom du blivit delgiven! Tack Jesus för denne broder i tron!
Du har förvaltat ditt pund väl Dag. Åt dig skall givas mångfaldigt tillbaka, var så säker.

Du gör ett gediget arbete minst sagt.
Citera
2008-12-17, 12:03
Medlem
Roseniuss avatar
Bara jag som läser de ovanstående inläggen och tänker "aha, Metodisterna"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in