Citat:
Ursprungligen postat av
joselof
Hejsan jag som har läst på lite om bibeln då jag lämnat islam för kristendomen, så vad jag har fattat det av bibeln så pekar det mot att jesus och fadern och heliga anden är en och samma det vill sãga gud men nu har jag fått höra av en polares morsa att jesus bara är guds son
Du har alltså lämnat islam, i insikten om att islam leder dig til helvetet, och kände att du behöver styra över til annan teologisk lära.. där man opererar med abstrakt samvetslära.. jesus är sonen som sades ha samvetsgrund och räddarkomplex på jorden, hävdade sin förbindelse med gud, denna görbindelse med gud.. har islam förkastat, och därför.. umgås du med fantasier om att kvarlevan av islam inom dig, kan leda dig till helvete (det helvete som enbart teologer dikterat! något du ännu ej insett, därför är det lite synd om dig, för du verkar ha absorberat en hel massa FOLKTRO och ödestro, och spöktro som är irrelevant, för din chans att leva mer balanserat och kanske uppnå lite harmoni i ditt vägval)
jag råder dig att som andra redan gjort i tråden, att lossa på tron, låt den inte bli ett ok, som tynger dig, det är ett säkert trecken på att du kommer att fortsatt begreppförvirras, eftersom t.ex kristen tro, och kanske också tron på islam, som jag är inte liak insatt i, kan komma att bli en kvarnsten om halsen på dig så länge du umgås med tanken oma tt hamna i helveten om du inte börjar tro på treenigheten, det finns alternativ.. dvs genuina kälor på en meters avstånd.. i omedelbar närhet för dig... att släppa taget om vad du ännu inte är mogen för.. så länge du alltså tror att kristen tro är något man klär på sig som ett snyggt plagg... för syns skull att i döden, sedan kvala in till något himmelrike, då har du mött fanatiska kunskapsignoranter.
unna dig själv, en välbehövlig paus från religionens värld.. ta ett par tr år total frist.. och försök förkovra dig i något som står avlägset religion, med det manas alltså inte anti-religiöst.. om du tror det, är det redan kärt för dig .
men hoppas att du klarar av dne underbata verkligheten, som bästa val. och för dig, bästa altrernativ, det är där du kan få den välbehövliga distansen till både islam, och nu kristendom, vad ska du med det till för det första?

.. stackare.
nej, du hamnar inte i helvetet, över att släppa och lossa på kvarnstenen om halsen som ju nästan kväver dig om det ska fortsätta med sådan intelligensbefriad ordalydelse som "att hamna i helvete"
stackare, har du haft så possessiva föräldrar och omgivning?
religionsprånglare, är ett släkte för sig, de ska veta hut att förmörka unga indiviers rätt till att ha sin livssyn, i fred.. och då ska du kunna befria dig från betungande kvasi-nonsens, "helvetet" är kvasi, kom ihåg det ung man.
lycka till med urbenandet av alla hot baserade på psuedo, som varje religion har med villiga ryttare, för att knyta till sig tilltro och til slut försöka äga människor.
du hamnar inte i något patetiskt helvete, över att släppa gudstron, helt .. om det skulle vara, lycka finns närmare än din förmörkade syn tillåter dig, stackare.
ta paus!! bästa rådet jag kan ge, du är med all säkerhet omogen att förstå både koranen och bibeln, gå ut och ta dig en glass, bada i havet.. res..älska ... läs biologi, läs läs.. umgås med folk, men umgås inte med dessa fantasifoster du yppat här, det är förvridet och ovärdigt år 2016 att komma dragandes med sådant craptalk.