2016-07-01, 12:29
  #1993
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Jesus sade:

Jag och Fadern är ett.
―Johannesevangeliet 10:30

Tro mig: jag är i Fadern och Fadern är i mig. Om ni inte kan tro det, så tro för gärningarnas skull.
―Johannesevanliget 14:11

Citera gärna även detta skriftställe så att man förstår vad som menas:

"Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss. Då skall världen tro på att du har sänt mig. Den härlighet som du har gett mig har jag gett dem för att de skall bli ett och för att liksom vi är ett, jag i dem och du i mig, de skall fullkomnas och bli ett. " (Joh 17:21-23 Bibel2000)
Citera
2016-07-01, 22:44
  #1994
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joselof
Hejsan jag som har läst på lite om bibeln då jag lämnat islam för kristendomen, så vad jag har fattat det av bibeln så pekar det mot att jesus och fadern och heliga anden är en och samma det vill sãga gud men nu har jag fått höra av en polares morsa att jesus bara är guds son

Jag hade en lång diskussion om Treenigheten med MeanME i tråden om Jesus och Guds natur. Första inlägget finns här:

http://www.flashback.org/p52389060#p52389060

Det enklaste sättet att förstå Treenigheten är kanske det diagram som brukar kallas för Scutum Fidei:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shield_of_the_Trinity
Citera
2016-07-01, 23:26
  #1995
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag hade en lång diskussion om Treenigheten med MeanME i tråden om Jesus och Guds natur. Första inlägget finns här:

http://www.flashback.org/p52389060#p52389060

Det enklaste sättet att förstå Treenigheten är kanske det diagram som brukar kallas för Scutum Fidei:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shield_of_the_Trinity

Verkligen? Finns det diagrammet i bibeln eller är det enbart fantasier av treenighetsanhängare?
Citera
2016-07-01, 23:41
  #1996
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Verkligen? Finns det diagrammet i bibeln eller är det enbart fantasier av treenighetsanhängare?

Och tagen alltid trons sköld (Scutum Fidei), varmed I skolen kunna utsläcka den ondes alla brinnande pilar. - Ef. 6:16
Citera
2016-07-02, 09:22
  #1997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Och tagen alltid trons sköld (Scutum Fidei), varmed I skolen kunna utsläcka den ondes alla brinnande pilar. - Ef. 6:16

Vad har detta skriftställe med diagrammet som du hänvisade till att göra?

Bara för att det står "trons sköld"?
Citera
2016-07-02, 11:37
  #1998
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Bara Gud och Hans Ord är sant.

du och din fantasi, rättare sagt.

du och ditt själv.
Citera
2016-07-02, 11:52
  #1999
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joselof
Hejsan jag som har läst på lite om bibeln då jag lämnat islam för kristendomen, så vad jag har fattat det av bibeln så pekar det mot att jesus och fadern och heliga anden är en och samma det vill sãga gud men nu har jag fått höra av en polares morsa att jesus bara är guds son
Du har alltså lämnat islam, i insikten om att islam leder dig til helvetet, och kände att du behöver styra över til annan teologisk lära.. där man opererar med abstrakt samvetslära.. jesus är sonen som sades ha samvetsgrund och räddarkomplex på jorden, hävdade sin förbindelse med gud, denna görbindelse med gud.. har islam förkastat, och därför.. umgås du med fantasier om att kvarlevan av islam inom dig, kan leda dig till helvete (det helvete som enbart teologer dikterat! något du ännu ej insett, därför är det lite synd om dig, för du verkar ha absorberat en hel massa FOLKTRO och ödestro, och spöktro som är irrelevant, för din chans att leva mer balanserat och kanske uppnå lite harmoni i ditt vägval)

jag råder dig att som andra redan gjort i tråden, att lossa på tron, låt den inte bli ett ok, som tynger dig, det är ett säkert trecken på att du kommer att fortsatt begreppförvirras, eftersom t.ex kristen tro, och kanske också tron på islam, som jag är inte liak insatt i, kan komma att bli en kvarnsten om halsen på dig så länge du umgås med tanken oma tt hamna i helveten om du inte börjar tro på treenigheten, det finns alternativ.. dvs genuina kälor på en meters avstånd.. i omedelbar närhet för dig... att släppa taget om vad du ännu inte är mogen för.. så länge du alltså tror att kristen tro är något man klär på sig som ett snyggt plagg... för syns skull att i döden, sedan kvala in till något himmelrike, då har du mött fanatiska kunskapsignoranter.

unna dig själv, en välbehövlig paus från religionens värld.. ta ett par tr år total frist.. och försök förkovra dig i något som står avlägset religion, med det manas alltså inte anti-religiöst.. om du tror det, är det redan kärt för dig .

men hoppas att du klarar av dne underbata verkligheten, som bästa val. och för dig, bästa altrernativ, det är där du kan få den välbehövliga distansen till både islam, och nu kristendom, vad ska du med det till för det första? .. stackare.

nej, du hamnar inte i helvetet, över att släppa och lossa på kvarnstenen om halsen som ju nästan kväver dig om det ska fortsätta med sådan intelligensbefriad ordalydelse som "att hamna i helvete"

stackare, har du haft så possessiva föräldrar och omgivning?

religionsprånglare, är ett släkte för sig, de ska veta hut att förmörka unga indiviers rätt till att ha sin livssyn, i fred.. och då ska du kunna befria dig från betungande kvasi-nonsens, "helvetet" är kvasi, kom ihåg det ung man.

lycka till med urbenandet av alla hot baserade på psuedo, som varje religion har med villiga ryttare, för att knyta till sig tilltro och til slut försöka äga människor.

du hamnar inte i något patetiskt helvete, över att släppa gudstron, helt .. om det skulle vara, lycka finns närmare än din förmörkade syn tillåter dig, stackare.

ta paus!! bästa rådet jag kan ge, du är med all säkerhet omogen att förstå både koranen och bibeln, gå ut och ta dig en glass, bada i havet.. res..älska ... läs biologi, läs läs.. umgås med folk, men umgås inte med dessa fantasifoster du yppat här, det är förvridet och ovärdigt år 2016 att komma dragandes med sådant craptalk.
Citera
2016-07-03, 10:49
  #2000
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad har detta skriftställe med diagrammet som du hänvisade till att göra?

Bara för att det står "trons sköld"?

Du frågade om trons sköld nämns i bibeln, och jag förklarade att det gör den.

Sedan kan du dra dina egna slutsatser om vad Paulus - om det nu var han som skrev Efesierbrevet - menade med trons sköld.
Citera
2016-07-03, 11:42
  #2001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Du frågade om trons sköld nämns i bibeln, och jag förklarade att det gör den.

Sedan kan du dra dina egna slutsatser om vad Paulus - om det nu var han som skrev Efesierbrevet - menade med trons sköld.

Nej, jag frågade om diagrammet fanns i bibeln, och den fanns inte.
Citera
2016-07-03, 12:07
  #2002
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, jag frågade om diagrammet fanns i bibeln, och den fanns inte.

Diagrammet kallas alltså trons sköld, Scutum Fidei, vilket omnämns i Efesierbrevet.

Vad Paulus - eller den som skrev Efesierbrevet - sedan menade med Scutum Fiedei kan man ha olika åsikter om, men det finns onekligen där.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2016-07-03 kl. 12:11.
Citera
2016-07-03, 13:33
  #2003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Diagrammet kallas alltså trons sköld, Scutum Fidei, vilket omnämns i Efesierbrevet.

Vad Paulus - eller den som skrev Efesierbrevet - sedan menade med Scutum Fiedei kan man ha olika åsikter om, men det finns onekligen där.


citat från Wikipedia
"The precise origin of this diagram is unknown, but it was evidently influenced by 12th-century experiments in symbolizing the Trinity in abstract visual form — mainly by Petrus Alfonsi's Tetragrammaton-Trinity diagram of c. 1109 (and possibly also by Joachim of Fiore's different Tetragrammaton-Trinity diagram of three circles, which in turn led to the Borromean rings being used as a symbol of the Trinity [1]), in combination with the Athanasian Creed. The Shield of the Trinity diagram is attested from as early as a c. 1208–1216 manuscript of Peter of Poitiers' Compendium Historiae in Genealogia Christi"



Vad har ett diagram från 1200-talet att göra med vad Paulus ursprungligen menade när han skrev Efesierbrevet? Det är ju bara en efterhandskonstruktion.
Citera
2016-07-03, 13:48
  #2004
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbaa
citat från Wikipedia
"The precise origin of this diagram is unknown, but it was evidently influenced by 12th-century experiments in symbolizing the Trinity in abstract visual form — mainly by Petrus Alfonsi's Tetragrammaton-Trinity diagram of c. 1109 (and possibly also by Joachim of Fiore's different Tetragrammaton-Trinity diagram of three circles, which in turn led to the Borromean rings being used as a symbol of the Trinity [1]), in combination with the Athanasian Creed. The Shield of the Trinity diagram is attested from as early as a c. 1208–1216 manuscript of Peter of Poitiers' Compendium Historiae in Genealogia Christi"

Vad har ett diagram från 1200-talet att göra med vad Paulus ursprungligen menade när han skrev Efesierbrevet? Det är ju bara en efterhandskonstruktion.

Nja, det står att trons sköld först är belagd - attested - från 1200-talet, men att dess ursprung är okänt. Den kan alltså vara äldre än så.

Vad tror du att Paulus - eller den som skrev Efesierbrevet - menade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in